סגור
ניצן צעיר יוחנן דנינו אמיר וינשל ווישור WeSure
מנכ"ל WeSure ניצן צעיר הרים (מימין), הנשיא יוחנן דנינו והיו"ר אמיל וינשל (רמי זרנגר)

בלעדי
איילון תיפרד מהבורסה? ווישור בוחנת עוד קיפול בפירמידה

דירקטוריון ווישור גלובל־טק דן בשתי חלופות: מיזוג החברה־הבת איילון החזקות לתוך ווישור, או הכנסת הפעילות של ווישור ישראל לתוך איילון ביטוח, עם אופק של מחיקת ווישור מבורסת ת"א. המטרה: חיסכון בעלויות, סינרגיה ומניעת ניגודי עניינים

"המיזוג ישפר את יכולות החיתום": האם חברת הביטוח הוותיקה איילון תימחק בקרוב מבורסת ת"א? דירקטוריון חברת הביטוח הדיגיטלית ווישור גלובל־טק (WeSure), בעלת השליטה (67.3%) באיילון החזקות, החברה־האם (100%) הציבורית של איילון ביטוח הפרטית, קיים אתמול ישיבה שעסקה בשינוי מבנה הקבוצה, כך נודע ל"כלכליסט". הדירקטוריון דן בשתי אופציות כשלנגד עיניו רצון לחסוך בעלויות הגבוהות הכרוכות בקבוצה שכוללת שתי חברות ציבוריות בישראל, וכן על מנת להגביר יעילות ולצמצם ניגודי עניינים.
החלופה הראשונה שנבחנה היא מיזוג משולש הופכי כך שאיילון תמוזג לתוך ווישור. הכוונה היא לבצע את העסקה באמצעות החלפת מניות: בעלי מניות המיעוט (33%) באיילון יקבלו מניות של ווישור, מה שיוביל לדילול של בעלי המניות הקיימים בווישור ובראשם בעלי השליטה — היו"ר אמיל וינשל והמנכ"ל ניצן צעיר־הרים (39.5% יחד) ומשפחת ברק (37%).
ביצוע חלופה זו יצריך הערכת שווי לשתי החברות כדי לקבוע את יחס ההחלפה המדויק וכן קבלת אישור מצד בעלי מניות המיעוט באיילון. המחזיקה הבולטת באיילון היא קבוצת הפניקס (5.8%).

1 צפייה בגלריה
אינפו בדרך לקיפול קומה נוספת בפירמידה
אינפו בדרך לקיפול קומה נוספת בפירמידה
בדרך לקיפול קומה נוספת בפירמידה

שווי השוק של איילון הוא כ־255 מיליון שקל. ווישור השלימה את רכישת השליטה בה ביוני 2022 לפי שווי של 668 מיליון שקל. סביר להניח שהמיזוג ייעשה לפי שווי גבוה משווי השוק הבורסאי של איילון, גם אם לא לפי המחיר בעסקת רכישת השליטה.
במסגרת רכישת השליטה כבר קופלה קומה אחת בפירמידה: איילון הנפקות, החברה שבאמצעותה איילון ביטוח מגייסת חוב, מוזגה לתוך איילון ביטוח, וזאת על מנת לעמוד בדרישות של חוק הריכוזיות.
החלופה השנייה היא בעלת נדבכים רבים יותר. ווישור פועלת כיום באמצעות ארבע חברות־בנות: איילון, ווישור ישראל, ווישור ארה"ב ו־ווישור הודו. במסגרת חלופה זו, ווישור ישראל תמוזג לתוך איילון (כלומר, תהפוך לחברה־בת בבעלות מלאה), והנתח של ווישור באיילון יעלה ל־79%, כך שכל פעילות הביטוח בישראל תרוכז בחברה ציבורית אחת. המשך המהלך יהיה הנפקת ווישור עצמה בבורסה בארה"ב ומחיקתה מהמסחר בבורסת ת"א. אופציה זו גוזרת שווי של כ־30 מיליון שקל לווישור ישראל.
האופציה השנייה מועדפת על הנהלת ווישור משום שהיא מעניקה גמישות גדולה יותר ותאפשר התמקדות בפעילות בארה"ב בנפרד. החודש החלה ווישור לשווק מוצרי ביטוח בארה"ב לאחר שהתקבלו האישורים הרגולטוריים בהמשך להסכם שיתוף הפעולה וההשקעה מצד השותפה האמריקאית AmTrust.
"ווישור ואיילון חייבות לערוך מיזוג כדי לממש את יתרונות הסינרגיה ולשפר את יכולות החיתום. מה גם ששתי החברות פועלות בניגוד אינטרסים כשהן מתחרות על אותם לקוחות", אמר ל"כלכליסט" בכיר בענף הביטוח.
מאז השבוע שעבר הסתובבו במשרדי ווישור חלק מבעלי מניות המיעוט בחברה, בהם נציגים של חברת LQH שבבעלות נאריו אלסנדרי, מייסד חברת מכשירי הכושר טכנולוג'ים; וג'אק בנאישו, שהיה הבעלים של גאלרי לפאייט ובן־דודו של יוסף בן־ישי שהשקיע 20 מיליון שקל בחברה. לפי ההערכות, השניים מחזיקים בכ־2.5% ממניות ווישור. לצורך המהלכים האלו אין צורך בקבלת אישור מבעלי מניות המיעוט בווישור עצמה, אך וינשל מעוניין לקבל את תמיכתם העקרונית.
ווישור גלובל־טק הונפקה בבורסת תל אביב ב־2021 לפי שווי של כ־300 מיליון שקל. בהנפקה גייסה החברה 85 מיליון שקל מהציבור. שווי השוק של החברה כיום הוא 256 מיליון שקל.