סגור

בלעדי לכלכליסט
קטן ועצמאי: צים מוביל במירוץ לרכישת יתרת נכסיו של פסגות

רשות התחרות אישרה את מיזוג פסגות־אלטשולר שחם והעסקה צפויה להיות מושלמת השבוע. אייפקס ואלטשולר נוטים למכור את נכסי פסגות לרני צים, אף שהפניקס ומור מציעים מחיר גבוה יותר: הסיבה: רצון להשאיר את פסגות כגוף קטן ולא לחזק מתחרה גדול

מכירת בית ההשקעות פסגות מתקרבת לסיום: אתמול הודיעה רשות התחרות כי היא מאשרת את מכירת פסגות לאלטשולר שחם. העסקה תושלם ככל הנראה השבוע. במקביל, רשות שוק ההון תאלץ את אלטשולר שחם למכור 6‑8 מיליארד שקל מנכסי פסגות, היות שהנכסים של הגופים בתחום הגמל והפנסיה חצו את הרף המותר לעסקאות מיזוגים.
האישור אינו טריוויאלי, היות שמדובר בעסקה שבה גוף הגמל הגדול ביותר והצומח ביותר רוכש את השחקן השני בגודלו. אולם ברשות החליטו לאשר את העסקה. במקביל, מתקדמת העסקה למכירת יתרת נכסי פסגות: פסגות קרנות נאמנות, המנהלת 42 מיליארד שקל, ופסגות ני"ע, המרכזת את פעילות חבר הבורסה וניהול התיקים (50 מיליארד שקל, שרובם נכסים של חברות ומוסדות בדמי ניהול נמוכים).
2 צפייה בגלריה
גילעד אלטשולר ו זהבית כהן
גילעד אלטשולר ו זהבית כהן
גילעד אלטשולר וזהבית כהן
(צילום: אוראל כהן)
שתי קבוצות הגישו אתמול הצעה מחייבת: הראשונה היא של אקסלנס, מקבוצת הפניקס, שהגישה הצעה לרכישת הנכסים ביחד עם בית ההשקעות מור לפי שווי של 420 מיליון שקל; השנייה היא של משקיעים פרטיים בראשות רני צים, שמתכנן להשלים את הרכישה דרך חברת ווליו קפיטל הציבורית שבשליטתו. קבוצה זו, שכוללת את יוהן קדוש ואת גוף ההשקעות האמריקאי H.C. Wainwright, לא ציינה מה השווי שבו הוצע לרכוש את הנכסים.
ל"כלכליסט" נודע כי ההצעה של הקבוצה בראשות צים נמוכה יותר מזו של הפניקס־מור ועומדת על 400‑410 מיליון שקל. על אף שהצעת הפניקס־מור מעט גבוהה יותר, ל"כלכליסט" נודע כי קיים סיכוי גבוה יותר שהנכסים יימכרו לקבוצה של צים. זאת משום שאייפקס, בניהולה של זהבית כהן, צפויה לקחת בחשבון שיקולים שיכריעו לטובת צים. האחרון מתחייב להשאיר את פסגות כגוף עצמאי ולקלוט את כל עובדי פסגות (אמנם גם הפניקס־מור מתחייבים, אך לא ברור האם לאורך זמן הם באמת יצטרכו את כל עובדי פסגות). כמו כן, צים מתחייב להישאר בבית פסגות. לפסגות יש חוזה לכמה שנים לשכירת המשרדים שלהם בת"א, בעלות של מעל 10 מיליון שקל בשנה. אייפקס תצטרך למצוא שוכרים חדשים, אם תבחר בעסקה בה הנדל"ן לא נכלל.
2 צפייה בגלריה
מימין: אייל בן סימון מנכ"ל הפניקס ו רני צים
מימין: אייל בן סימון מנכ"ל הפניקס ו רני צים
מימין: אייל בן סימון מנכ"ל הפניקס ורני צים
(צילום: עמית שעל , ענבל מרמרי)
גם לאלטשולר שחם גמל ופנסיה, שרכש את כל בית ההשקעות (על אף שבפועל הוא מעוניין רק בנכסי הגמל והפנסיה), יש משקל בהחלטה למי הנכסים יימכרו. לפי הערכות, באלטשולר שחם היו מעדיפים שפסגות יישאר גוף קטן ועצמאי, מאשר שיפורק ויביא להתחזקות שחקן גדול כמו אקסלנס. גם לכהן עצמה יש היכרות עם צים, והיא אף השקיעה בחברת אס.אר רקורד של אחיו עדי. לכן, היות והפער בין ההצעות אינו גדול, קיים סיכוי טוב שצים הוא שירכוש את נכסי פסגות.
הנכסים יימכרו במחיר גבוה מזה שתוכנן
לא משנה מי יהיה הרוכש של הנכסים, נראה כי הם יימכרו במחיר גבוה יותר מכפי שתוכנן. בתחילה, הוערך שהנכסים יימכרו לפי שווי של 350 מיליון שקל. לאחר שהמחיר החל לעלות הפניקס ומור הגישו הצעה לפי שווי פעילות של 397 מיליון שקל (בנטרול מזומן וחוב), ואחרי שהתבשרו כי יש הצעה גבוהה יותר, הן הודיעו אתמול כי הן מעלות את ההצעה ל־420 מיליון שקל, כלומר מחיר הגבוה ב־20% מהמחיר הראשוני. כנראה שהגאות בשווקים, כמו גם ההבנה שפסגות הוא מבתי ההשקעות הגדולים האחרונים שנמצאים על המדף, הביאה להעלאת המחיר. בהפניקס־מור רוצים לחתור לעסקה ולכן העמידו דדליין ‑ עד היום בשעה 5 אחה"צ. נראה כי שגם עסקה זו צפויה להגיע להכרעה בזמן הקרוב.
ברשות לא מודאגים מהירידה במספר השחקנים
בחזרה לחלק המרכזי של מכירת פסגות: אתמול, כאמור, אישרה רשות התחרות את מיזוג פעילות הגמל והפנסיה של פסגות לתוך אלטשולר שחם. הגוף הממוזג אמור לנהל 240 מיליארד שקל, ולחלוש על שליש מתחום הגמל.
"בעקבות המיזוג, היקף הנכסים המנוהלים בידי אלטשולר שחם צפוי להתקרב להיקף שמנוהל על ידי חמש חברות הביטוח הגדולות שפועלות בתחומים אלה. בחינת הדינמיקה התחרותית בתחום העלתה כי מדובר בשווקים שבהם פועלים מגוון שחקנים וחסמי המעבר ביניהם נמוכים יחסית. רפורמות שונות שננקטו על ידי רשות שוק ההון בשנים האחרונות הקלו על מעברי לקוחות בין המתחרים בתחום ועודדו צמיחת מתחרים קטנים. לאור כך, ולמרות שאלטשולר שחם הוא שחקן מוביל במוצרים מסוימים, המיזוג אינו צפוי להקנות לו כוח שוק שעלול לפגוע בתחרות או בציבור", הסבירו ברשות התחרות את הסיבות לאישור המיזוג.
באשר לשוק הפנסיה, שם אלטשולר שחם אמנם שחקן קטן, עם נכסים של 20 מיליארד שקל, אך המיזוג יביא ליציאת פסגות מהשוק ולירידה במספר השחקנים לשבעה.
למרות זאת, ברשות לא מודאגים: "בתחום הפנסיה, הצדדים פועלים לצד מספר שחקנים, רובם חברות ביטוח. אלו מנהלות את החלק הארי של הנכסים בתחום. בתי ההשקעות, ביניהם אלטשולר ופסגות, התחילו לאחרונה לחדור לתחום בזכות הליך קביעת קרנות ברירות מחדל נבחרות על ידי רשות שוק ההון, אך חלקם עדיין קטן יחסית", נימקו ברשות התחרות את החלטתם לאשר את המיזוג.