סגור

הפניקס עברה לתוכנית ב': קסם שבבעלותה תקפיא את דמי הניהול בקרנות

הכישלון ברכישת פסגות ני"ע שנמכרה לרני צים, דחף את הפניקס לנסות ולהגדיל את כוחה במקום אחר; חברת הקרנות שבבעלות אקסלנס של הפניקס, תקפיא את דמי הניהול ב-163 קרנות ותבטלם לחלוטין ב-20 קרנות נוספות, מתוך מטרה להגדיל את הנתח שלה בתחום; המהלך יחל ב-1 ביולי ויימשך עד לסוף 2022; קסם, תחת ניהולו של אבנר חדד, פעילה בעיקר בקרנות מחקות וקרנות סל שמתמקדות במדדים

הפניקס מזהה הזדמנות על רקע התפרקות בית ההשקעות פסגות והריביות הנמוכות שדוחפות את הציבור לחפש תשואה, ויוצאת במהלך שמטרתו להגדיל את הנתח שלה בשוק הקרנות.


חברת הקרנות קסם, שבבעלות בית ההשקעות אקסלנס של הפניקס, שאותה מנהל אבנר חדד, הודיעה כי תפסיק לגבות דמי ניהול ב-20 קרנות ותקפיא את דמי הניהול ב-163 קרנות.

1 צפייה בגלריה
אבנר חדד מנכ"ל קסם
אבנר חדד מנכ"ל קסם
אבנר חדד מנכ"ל קסם
(צילום: אוראל כהן)

ההקפאה וביטול דמי הניהול יחלו ב-1 ביולי ויימשכו עד לסוף 2022. דמי הניהול מכניסים לקסם 5.5 מיליון שקל בשנה, כך שלמעשה היא מוותרת על הכנסות של 8 מיליון שקל, סכום השקול ל-3% מהכנסותיה ב-2020.
מטרת המהלך היא להגדיל את נתח השוק של קסם. כיום קסם מנהלת ב-351 הקרנות שלה נכסים בהיקף של 51 מיליארד שקל. רוב הנכסים, 39 מיליארד שקל, מנוהלים בקרנות מחקות וקרנות סל שמתמקדות במוצרי מדדים. בשוק זה, קסם היא השחקן הגדול ביותר ונתח השוק שלה עומד על 24.5%. במקום השני ניצבת מיטב דש עם נכסים מנוהלים בהיקף של 34 מיליארד שקל ונתח שוק של 21%. בתחום הקרנות האקטיביות, קסם מנהלת 12 מיליארד שקל בלבד והיא השחקן השישי בגודלו.
כאמור, המהלך נרקם על רקע התפרקות בית ההשקעות פסגות. קרן אייפקס השלימה בחודש שעבר את מכירת פעילות הגמל והפנסיה לאלטשולר שחם גמל ופנסיה, החברה-הבת הציבורית של אלטשולר שחם תמורת 910 מיליון שקל. פסגות ני"ע נמכרה לרני צים תמורת 405 מיליון שקל. על רכישה זו התמודדה הפניקס, שהציעה מחיר גבוה יותר של 584 מיליון שקל, אך בסופו של דבר הצעתה נדחתה. כמו כן, נמכרו גם הסוכנויות של פסגות. מתחילת השנה הציבור פדה 657 מיליון שקל מהקרנות של פסגות, שמנהלות 20 מיליארד שקל.
בשוק הקרנות המחקות וקרנות סל קסם היא השחקן הגדול ביותר ונתח השוק שלה עומד על 24.5%
כמו כן, המהלך מתבצע על רקע הרפורמה בשוק הקרנות שבמסגרתה עד 15 בספטמבר יתמזגו זו עם זו יותר מ-100 קרנות אקטיביות. מדובר על כ-10% מהקרנות הקיימות בשוק, שמספרן עומד על 1,154. הקרנות מנהלות 208 מיליארד שקל. לדברי חדד, "המתווה הולך לשנות את התחום ואנחנו רוצים להגדיל את כוחנו. בעולם שבו אין ריביות – שנה וחצי של אפס דמי ניהול יהפוך להיות מרכיב משמעותי בהעדפת הלקוח. השתדלנו לבחור קרן עם דמי ניהול של 0% מכל אחת מהקטגוריות שאנו מציעים".
זו לא הפעם הראשונה שבה חברת קרנות מציעה דמי ניהול של 0%. קסם עצמה הציעה זאת ב-2019, בעת שהשיקה מספר קרנות חדשות. אולם כעת הדבר נעשה על רקע הזדמנות שהחברה מזהה ועל רקע הניסיון למשוך לשוק הקרנות את הציבור ששם את כספו בפיקדון בבנק ומקבל עליו תשואה אפסית. בקסם מקווים ש-0% דמי ניהול יהפכו את הקרנות שלהן לחלופה אטרקטיבית לפיקדונות בנקאיים.