סגור
 Chery Tiggo 4 Pro HEV - רכב קרוסאובר היברידי רכב צ'רי טיגו 4
צ’רי טיגו 4 היברידית. למה לקנות ב־140 אלף שקל קוריאני שזולל דלק, כשיש סיני היברידי זול יותר?

הסיניות העממיות שבאו לדרוס את הקטגוריה

צ’רי טיגו 4 וג’אקו 5 הגיעו לארץ במחירים שוברי שוק, שמאיימים קודם כל על הסיניות ההיברידיות והחשמליות ואלה שמונעות בדלק ומחירן 150 אלף שקל ומעלה. אבל גם מחוץ לשדה הקרב הסיני, דגמי בנזין קוריאניים ואירופיים צריכים להתחיל לחשוש מהטכנולוגיה שנחתה כאן בזול 

לפני כשבועיים התרחש בשוק הרכב הישראלי מהלך נדיר: קבוצת לובינסקי, יבואנית MG, הודיעה על הוזלה של כמה דגמים, כולם אגב בעלי מנוע בנזין. רשימת ההוזלות כוללת לדוגמה הורדת מחיר ל־3 MG ב־3,000 שקל, והורדת מחיר ל־ZS של MG ב־4,000 שקל.
על פניו מדובר בחזון אחרית הימים: יבואן רכב ישראלי מוריד את מחיריהם הרשמיים של כמה דגמים (כלומר מחיר המחירון הרשמי של הרכב, לא מבצעי מכירות). ההסבר של היבואן כלל כמה מילים על התאפשרות ההוזלה כתוצאה משינויים בשערי המטבעות, אבל בתכלס יבואני הרכב אינם אגודות צדקה. כאשר חלו עד כה שינויים בשערי המטבעות, יבואני רכב בישראל לא מיהרו להוזיל מכוניות אלא דווקא להכניס את הרווחים הנובעים מן הפערים לכיסם, או לתרגם אותם להוזלות יותר גדולות לחברות הליסינג. אבל הפעם שוק הרכב הישראלי מתמודד עם אירוע נדיר: הופעה של כמה דגמי רכב, כולם סיניים, במחירים שהם פשוט יותר זולים ממה שמקובל בשוק. הדגמים האלה הם צ'רי טיגו 4 בגרסה ההיברידית (החל ב־136 אלף שקל) וג'אקו 5 בגרסה החשמלית (החל ב־151 אלף שקל) או הבנזינית (החל ב־148 אלף שקל).
בשני המקרים חשוב לציין: הגרסה ההתחלתית אינה בהכרח הגרסה שיבואני הרכב בונים עליה למכירות מסיביות ללקוחות פרטיים. בכל הקשור ברכב סיני, דווקא האבזור שמתווסף לרכב לא עולה ליבואן הרכב הרבה כסף, ולכן הרבה יותר משתלם לו למכור את הגרסה המאובזרת, אבל מבחינת הפרסום על "הגעת מכונית זולה" — המחיר ההתחלתי בהחלט עושה את העבודה. חשוב לציין שלצד המכוניות העממיות האלה הגיע לישראל רכב נוסף במחיר שנחשב נמוך מהמקובל בקטגוריה: קוראג' של וויה הסינית, שמחירו מתחיל ב־195 אלף שקל. כאן מדובר ברכב כביש־שטח חשמלי, וגם במקרה זה הגרסה הבסיסית פחות משחקת תפקיד, ה"מאני מייקר" מבחינת היבואנית הוא הגרסה הבכירה שעולה 210 אלף שקל.
במקרה של וויה, מדובר ברכב שהשפעתו על השוק תהיה מוגבלת, לא בהכרח בגלל מכירותיו אלא בגלל פלח השוק שלו, שיבואני הרכב מכנים "יוקרה סינית". הסיבה לכך היא תדמיתית. "הקונה הישראלי רק יודע מה זה טסלה. הוא לא באמת מבחין בין וויה לדיפאל או בין זבנג לליקר, אלא אם היבואן יפתח כביכול את עיניו", מסר לכלכליסט גורם בענף. "זהו פלח שוק שבו היבואנים קובעים את התדמית. אם היבואן מצליח להחדיר ללקוח את המסר שזהו רכב יוקרה, אפשר לגבות עליו 240 אלף שקל בכיף. אם לא, אז גם ב־180 אלף הרכב לא יימכר".
אבל הקטגוריה היותר מעניינת היא של ההיברידיות הקטנות והחשמליות העממיות, שמאיימת על פלחי שוק הרבה יותר משמעותיים. לגבי ההיברידית הקטנה של צ'רי, המהלך של לובינסקי אינו מקרי, מדובר ברכב שמהווה איום על כמה סגמנטים. מבחינה טכנולוגית, טיגו 4 מציעה טכנולוגיה שנחשבה נחלתם הבלעדית של היפנים והקוריאנים, אבל בזול. האיום המשמעותי ביותר הוא על סיניות אחרות. ראשית, על אלה שיש להן מנועי בנזין ומחירן כ־150 אלף שקל ומעלה. שנית, על ההיצע המצומצם יחסית של סיניות שיש להן הנעה היברידית. ההוזלות של MG אינן מקריות: הן ממקמות את המכוניות מחדש מבחינה סגמנטיאלית, לדוגמה 3 MG היא כעת מכונית שמשאירה עודף מ־130 אלף שקל.

מבצעים מתחת לרדאר

אבל מעבר להשפעה על הסיניות, האם הופעתו של דגם כזה תשפיע על מי שאינן סיניות, כלומר יונדאי וטויוטה? במקרה של יונדאי, מחיר קונה היברידית קרוב ל־180 אלף שקל. יאריס קרוס היברידית עולה כ־160 אלף שקל. כאן אין טעם לצפות להוזלות מחיר רשמיות. "הוזלות מחיר רשמי, אם וכאשר יהיו, הן משהו שמתרחש רק בשדה הקרב הסיני", מסר לכלכליסט גורם בענף. “אם מדובר בציים, יש להם בכל מקרה את ההנחות שלהם. אם מדובר בלקוחות פרטיים, סביר להניח שהכניסה של הסינים תהיה מבחינתם בחזקת מכה בכנף, כלומר מי שקונה טויוטה לא יקנה צ'רי".
אבל בשוק עשויה להיווצר תופעה אחרת: היברידית סינית לא תשכנע כנראה רוכשי טויוטה היברידית לוותר על הסמל, אבל מי שיש לו רכב קוריאני או אירופי לא היברידי במחיר קרוב לזה של היברידי סיני זול, בהחלט צריך לחשוש מזליגת עממיות טכנולוגית, כלומר ממצב שהזמינות של טכנולוגיה זולה משנה את סדר העדיפויות של הלקוח - או בשפה פשוטה יותר: למה לקנות קוריאני לא היברידי שזולל דלק ב־140 אלף שקל, כשיש סיני היברידי במחיר דומה? כך לדוגמה באופן מעניין מושק השבוע מבצע מכירות בסקודה. קאמיק, רכב הכביש־שטח של סקודה שאינו היברידי, יוזל בימי המבצע ב־5,000 שקל. המחיר שלו במבצע, 138 אלף שקל, קרוב באופן מחשיד למחיר הצ'רי ההיברידי החדש.
סגמנט נוסף שיושפע הוא דווקא זה של המכוניות החשמליות העממיות. "כיום יש בישראל גל של אכזבות ממכוניות סיניות חשמליות עממיות. אנשים קנו את הדגמים היותר זולים מתוך חוסר הבנה של נושא הטווח והטעינה, שלא לדבר על איך השוק שלהן קרס במשומשות. הלקוחות האלה צריכים היברידית יעילה, וסביר להניח שאם הם כבר מוכנים לקנות תוצרת סינית, הם ישמחו לקחת רכב היברידי", אמר גורם בענף. הנפגעות העיקריות ממהלך כזה יהיו מכוניות חשמליות סיניות עממיות קטנות, אלה שמחירן הוא מתחת ל־140 אלף שקל (כמו דולפין סרף של BYD), ומכירותיהן בכל מקרה לא מצליחות להתרומם בישראל. בסגמנט זה הוזלות הן נדירות, אלא אם מגיע מתחרה ישיר שמתמודד ישירות מול הדגם. כך היה כאשר, לדוגמה, צ'רי הציגה בישראל דגמי פלאג־אין הייבריד, מה שדרש הוזלת מחיר רשמית של דגמי פלאג־אין הייבריד של BYD.
אבל השוק לא בנוי רק על צ'רי. מתוך הדגמים שג'אקו תציג רשמית בחודש הבא, דווקא הדגם החשמלי הוא החשוב. ג'אקו 5 יעלה, כאמור, בגרסתו ההתחלתית 151 אלף שקל, ומדובר במותג שמבחינת השוק הוא "מוכח". כאן לא מדובר במקרה של יבואן שנאלץ להוריד מחיר, אלא במקרה של יבואן שקרא את השוק, הבין את ההאטה שחלה במכירות רכב חשמלי - ומלכתחילה מייבא את הרכב בגרסה שמתומחרת זול.

1 צפייה בגלריה
JAECOO 5 רכב ג'אקו 5
JAECOO 5 רכב ג'אקו 5
ג'אקו 5
(צילום: Dominic Fraser)

בפועל, מדובר במהלך בעייתי מכיוון שרוב המכוניות החשמליות הסיניות העממיות מתומחרות באזור ה־160 עד 180 אלף שקל, ובחלק גדול מן המקרים יבואני הרכב עדיין תקועים עם מלאים שיושבים במגרשי האחסנה מעל חצי שנה. לצד זאת, היבואנים מבינים היטב שהלקוחות נרתעים מירידת הערך המשמעותית של מכוניות אלה, מה שבפועל מייצר מצב בלתי אפשרי: אם היבואנים יודיעו על הורדות מחיר רשמיות, הלקוחות יזעמו והערך ייפגע. לכן סביר להניח שמספטמבר יבואני הרכב החשמלי העממי יגיבו במבצעי מכירות וינסו לשמור אותם עד כמה שניתן מתחת לרדאר. האינדיקטור הטוב ביותר לכך יהיה היקף הקליטה של ג'אקו 5 החשמלית בישראל, ועד כמה כניסתה "תייבש" את המתחרים.
באשר לשוק החשמלי, כאן נכנס לתמונה עוד גורם שהשפעתו לעת עתה אינה ברורה: עליית מס הקנייה על רכב חשמלי בינואר הקרוב. מס הקנייה על כל יתר סוגי הרכב לא ישתנה - ויעמוד על 83%. כיום מוטל על רכב חשמלי מס קנייה בגובה 45%. לעת עתה שיעור מס הקנייה החדש אינו ידוע, אך לפי הערכות מוקדמות הוא יתייצב על 57%.
לאור ההאטה במכירות רכב חשמלי בישראל השנה, סביר להניח שהעלאת מס הקנייה לא תביא להתייקרות של הדגמים הקיימים בישראל, והיבואנים יישבו על הגדר כדי לראות כיצד עליית מס הקנייה תתבטא בנתחי הרווח שלהם. עד שזה יקרה, סביר להניח שהוזלות מחיר רשמיות לא ייראו בישראל, אלא אם המלאי שבידי היבואנים יתחיל להזדקן, ואז היבואנים יודיעו על הוזלות מחיר רשמיות "בגלל שערי המטבע", אף שמדובר במכוניות שבפועל משתזפות מעל חצי שנה במדבר.