סגור
דני שביט מנכ"ל לובינסקי 2020
דני שביט, מנכ"ל לובינסקי (צילום: דנה קופל)
ריאיון

מנכ"ל לובינסקי: "אחרי המלחמה יהיה גל מכירות של רכבים"

דני שביט, מנכ"ל יבואנית פיג'ו, סיטרואן, MG, אופל ו-DS, מתעקש להישאר אופטימי למרות המצב הקשה בו שרוי ענף הרכב עוד לפני המלחמה: "אנחנו מכירים את הסייקלים האלה, תהיה תקופת עדנה". לדבריו, "אם העימות יירגע ויהפוך למצב בר ניהול, נחזור לסוג של שגרה חדשה"

המלחמה עם איראן הכניסה את שוק הרכב הישראלי, שעוד לפני כן היה במצב לא קל, לתקופה מאתגרת: רוב סוכנויות המכירה סגורות, מרכזי המסירה פועלים, לפחות בחלקם, במתכונת מצומצמת ועובדים רבים מגויסים. ברקע, יבואני הרכב מתמודדים עם מלאי גדול של מכוניות לא מכורות. בשיחה עם כלכליסט, סיפר דני שביט, מנכ"ל לובינסקי, יבואנית פיג'ו, סיטרואן, MG, אופל ו-DS, על השלכות המלחמה על הפעילות השוטפת. לדבריו, שגרת השוק כולה תלויה בהתפתחויות הביטחוניות הקרובות.
"מרכזי השירות שלנו פתוחים, בין היתר כי אנו ספק של משרד הביטחון, וגם מתקני המסירה והמרכז הלוגיסטי", סיפר שביט על שגרת העבודה. "מרכזי המכירה סגורים, אבל הם סגורים רק לפעילות פיזית. השקענו בשנים האחרונות הרבה משאבים בדיגיטציה של מערך המכירו,ת וזהו נתיב התקשורת עם הלקוח שמאפשר לנו לעבוד כיום בהיקף של 50% מהיקף הפעילות. נהיגות מבחן כמובן אין בגלל שאין לנו אינטרס לסכן לקוחות".
לדברי שביט, מצבת העובדים של לובינסקי מונה כאלף עובדים, כשבימים אלו רק כ-300 מהם מגיעים לעבודה. מבין יתרת העובדים – רבים גויסו למילואים.
האם פעילות חברות הספנות ויצרני הרכב מושפעת מהמלחמה?
"שום דבר לא השתנה. זה מתחיל בנמלים שעובדים רגיל לחלוטין, אין מגבלות לא בצפון ולא בדרום. גם חברות הספנות הודיעו שהן עובדות רגיל. ומעבר לכך היצרנים מספקים רגיל. זה כמובן נכון להיום. יש לדוגמה כניסה של אונייה השבוע, שתביא רכבים מהמזרח. ובשבוע הבא יש אונייה שתגיע מאירופה".

"יש לקוחות שלחוצים לקחת רכבים"

לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בחמשת חודשי השנה הראשונים נמסרו בישראל 142,641 רכבים (כולל מסחריות), עלייה של כ-10% לעומת 129,230 רכבים בחמשת חודשיה הראשונים של 2024. אולם לפי הערכות, בחמשת חודשיה הראשונים של 2025 הספיקו יבואני הרכב לרשום כ-20 אלף מכוניות על "לקוחות בלאנק" - כלומר המכוניות לא באמת נמכרו ללקוחות שנוסעים בהן, הן רק נרשמו על שם גופי סחר ועל שם היבואנים עצמם, ויימכרו כמכוניות יד שנייה בבוא היום.
לפי הערכות, יבואני הרכב נתקעו עם מלאי גדול של עשרות אלפי מכוניות בלתי מכורות, שחלק גדול מהן הגיע אשתקד לארץ מסין. מבחינה חוקית, כאשר שנה חולפת ממועד הייצור של מכונית, היבואן חייב למכור אותה כיד שנייה. אתמול (ב') בוצע שינוי זמני במסגרת הוראת שעה בתקנות התעבורה, שיאפשר ליבואני הרכב לקבל עוד חודשיים של אוויר לנשימה. לפי עיקרי השינוי, מכוניות שבשבועיים הקרובים (כלומר עד 31 ביוני) יחגגו שנה למועד ייצורן, יוכלו להירשם עדיין כיד ראשונה עד 31 בספטמבר.
לדברי שביט, פעילות המסירות מתמקדת כרגע בעיקר בלקוחות שקנו רכבים ומחכים לקבל אותם - אך המלחמה יצרה גם ביקושים מיידיים: "יש לקוחות שלחוצים לקחת רכבים. לדוגמה, ארגונים שזקוקים לרכב לצורך תפעול ונסיעה וגם לקוחות פרטיים שהתחבורה הציבורית לא מספקת להם את המענה שהם צריכים".
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, אשתקד דורגה לובינסקי במקום ה-7 בהיקפי המסירות – עם 17,143 מסירות, שהיוו אשתקד 6.3% מהיקף השוק. "עכשיו ההזמנות הן הזמנות צורך, ולכן קשה להתייחס לזה כירידה או עלייה", אמיר שביט במענה לשאלה על היקפי המכירות בימים אלו. "בל נשכח שאנו באירוע הזה פחות משבוע ולכן מוקדם להתנבא. גם פרופיל ההזמנות משתנה. במסחריות למשל יש לנו עלייה כי הן נחוצות למשק. חברות הליסינג הקפיאו הזמנות. בעתיד אני מניח שיהיה ריבאונד, כלומר יהיה גל מכירות. אני משוכנע שהריבאונד יעביר לקוחות למקום של פיצוי, אנחנו מכירים את הסייקלים האלה, ואז תהיה תקופת עדנה. כמובן שלא ניתן להעריך את זה בלוחות זמנים, אך אנו נערכים לזה".
"אני רואה כיום שתי מגמות", הוסיף שביט. "ראשית, המטבעות כבר מושפעים לטובה במידה מסוימת - הדולר ירד לרמה הכי נמוכה בשנה האחרונה. היורו עדיין מזגזג. אני מעריך שברגע ששערי המטבע משתנים, זה מאפשר לכל מי שתלוי מטבע להיות קצת יותר אגרסיבי בהצעות ללקוחות, ואז זה ישפיע על היקף המכירות. אנחנו כרגע נמצאים בקמפיין של מועדונים של כוחות המילואים והמשרתים, הם מקבלים הטבות ייחודיות וזה ידחוף את המכירות".
האם יש בעיות של מלאי או אחסנה? אחרי הכול, יש בחוץ מגרשים מלאים בעשרות אלפי מכוניות בלתי מכורות.
"בשלב זה אין שום מגבלות ושום הטבות שמשנות לנו את דפוסי הפעילות, אבל זה כמובן יכול להגיע. אם זה ימשך כמה שבועות, יכול להיות שייווצר לחץ".

"בשבוע הבא קמפיינים יעלו מחדש"

בימים כתיקונם, יוני נחשב לחודש המכירות החזק האחרון של השנה, שכן יולי הוא החודש בו הישראלים מוציאים את הכסף על חופשת אוגוסט, באוגוסט הלקוחות לא בארץ ובספטמבר מגיעים החגים. לנוכח אלה, בשבוע שעבר יצאו מספר גדול של יבואני רכב בקמפיינים שיווקיים - שכעת עלולים לרדת לטימיון בהינתן הימשכות הלחימה.
"כל היבואנים ירדו מזה, לא רוצים לשרוף זמן מסך כי אין לקוחות", אמר שביט. "אבל בשבוע הבא קמפיינים יעלו מחדש. השוק יחזור. ראינו מה קרה לבורסה בימים האחרונים. אנשים מעדיפים לראות את האור בקצה המנהרה, אנשים אופטימיים. אני כמובן זהיר מאוד, אך אני מעריך שאם העימות יירגע ויהפוך למצב בר ניהול, נשוב לפסים מסוימים של חזרה לסוג של שגרה חדשה".