סגור

בלעדי
שיא חדש: כמעט מיליון מכוניות משומשות נמכרו ב-2021

מנתוני משרד התחבורה עולה כי חלה עלייה של כ-13%במספר המשומשות שנמכרו אשתקד לעומת 2020. למרות שזהו שיא חדש - מדובר בעלייה מתונה יחסית, המוסברת בין היתר בשל גודל השוק שנותר מוגבל בהיקפו

שוק הרכב החדש בישראל שובר שיאים עם מסירתן של כ-290 אלף מכוניות חדשות על ידי יבואני הרכב, אך נתונים אלה מתגמדים ביחס למספר המכוניות המשומשות שנמכרו בישראל אשתקד.


כך עולה מנתונים של משרד התחבורה שמסכמים את מספר העברות הבעלות על כלי רכב, אשר הגיעו לידי "כלכליסט".
הנתונים מסכמים את מספר העברות הבעלות לכלי רכב פרטיים, כלומר מצבים בהם מוכר וקונה הגיעו אל הדואר כדי לבצע העברת בעלות. יש להדגיש כי נתונים אלה כוללים גם את העברות הבעלות למכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר", כלומר מכוניות חדשות לחלוטין שנמכרו על ידי גופי סחר. אולם כפי שפורסם ב"כלכליסט", שנת 2021 אופיינה ב"ייבוש" של שוק היד ראשונה אפס קילומטרים, כך שבפועל עיקר הדיווח לשנת 2021 אכן מתייחס למכוניות משומשות.
1 צפייה בגלריה
מגרש רכבים מכוניות יד 2 למכירה
מגרש רכבים מכוניות יד 2 למכירה
מגרש רכבים מכוניות יד 2 למכירה
(צילום: עמית שעל)

כך, מנתוני משרד התחבורה עולה כי בשנה שעברה בוצעו בישראל 991,402 העברות בעלות לכלי רכב פרטיים, כלומר כמעט מיליון עסקאות מכירה בשוק המשומשות. לשם השוואה: בשנת 2020 בוצעו בישראל 872,060 העברות בעלות על מכוניות. בשנת 2019 בוצעו בישראל 877,396 העברות בעלות ואילו בשנת 2018 בוצעו בישראל 838,843 העברות בעלות על מכוניות משומשות.
יש להדגיש: שוק המכוניות המשומשות אומנם הגיע לשיא חדש בשנת 2021, אך שיעור העלייה בהיקף העסקאות אינו משמעותי כפי שניתן אולי לחשוב: בפועל מדובר בעלייה של כ-13% ביחס לשנת 2020.
העלייה המתונה יחסית מוסברת בכמה סיבות. אחת מהן היא כפי שפורסם ב"כלכליסט", שהיקף שוק המשומשות, כלומר מספר המכוניות אשר הוצעו למכירה על ידי גופי הסחר השונים ועל ידי מוכרים פרטיים, נותר מוגבל בהיקפו. מעבר לכך, כפי שפורסם ב"כלכליסט" במקרים רבים התייקרו מחירי המכוניות המשומשות באופן ניכר, עד לרמה בה הקונים הרימו ידיים והעדיפו לא לשלם את המחירים הגבוהים שדורשים גופי הסחר אשר ניצלו את המצב שנוצר בשוק המשומשות כדי לגבות מחירים גבוהים.