סגור
רכבים מכוניות חדשות ב נמל אילת בדצמבר 2023
מכוניות חדשות בנמל אילת (ארכיון) (צילום: גדי קבלו)

על רקע המלחמה עם איראן: יבואני הרכב יקבלו עוד חודשיים ארכה לרישום המכוניות

במשרד התחבורה נערכים לשינוי של תקנות התעבורה, כך שהיבואנים יוכלו למכור ללקוחות מכוניות כ"יד ראשונה" גם אם חלפה שנה וחודשיים ממועד ייצור הרכב. עבור יבואני הרכב מדובר בחבל הצלה

רוצים לרכוש מכונית חדשה אחרי שהמלחמה תסתיים? ייתכן שהיא תהיה בת שנה וחודשיים כבר.
כיום על פי חוק, כאשר יבואן מייבא מכונית, הוא יכול למכור אותה ללקוח שיהיה היד הראשונה במשך שנה אחת ממועד הייצור. כלומר: אם מכונית יובאה לישראל וישבה במחסני היבואן במשך עד שנה ממועד הירידה שלה מפס הייצור - הלקוח שיקנה את הרכב יכול להירשם כ"יד ראשונה" ולקרוע את הניילונים. לעומת זאת, אם חלפה שנה ומעלה ממועד הייצור - מי שהרכב ירשם על שמו חייב כבר להירשם כיד שנייה – כשהיד הראשונה יכולה להיות אדם פרטי (יבואני הרכב מנצלים את הפירצה הזאת ורושמים את המכוניות על שם עובדיהם), או חברה (למשל היבואן עצמו, או חברת ליסינג). הסיבה לתקנה היא חשש של המדינה מפני התיישנות של הרכבים שעמדו בשמש ובגשם, מה שפוגע בגומי, מדלדל איכות שמנים והורס צמיגים.
כעת, בגלל המלחמה מול איראן במשרד התחבורה נערכים לשינוי של תקנות התעבורה, כך שיבואני הרכב יקבלו עוד חודשיים לרישום המכוניות. כלומר, יבואני הרכב יוכלו למכור ללקוחות מכוניות כ"יד ראשונה" גם אם חלפה שנה וחודשיים ממועד ייצור הרכב.
לפי עיקרי השינוי בטיוטת תקנות התעבורה, מכוניות שבשבועיים הקרובים (כלומר עד ה 31 ביולי) יחגגו שנה למועד ייצורן, יוכלו להירשם עדיין כיד ראשונה עד ה-31 בספטמבר.
עבור יבואני הרכב מדובר בחבל הצלה. במהלך השנה שעברה יובאו לישראל עשרות אלפי מכוניות, רובן חשמליות סיניות, שלעת עתה יבואני הרכב מתקשים למכור. כתוצאה מכך נאלצים היבואנים לאחסן את המכוניות הבלתי מכורות ברחבי הארץ עד שימצאו קונים.
חלק ניכר מהמכוניות האלה הן חשמליות שיוצרו בחודשים ספטמבר-אוקטובר. הסיבה לכך טמונה דווקא בחות'ים וברשות המיסים: עקרונית, בישראל שיטת המיסוי קובעת כי מס הקנייה על רכב חשמלי מתעדכן (בשנים האחרונות) מדי תחילת ינואר. כתוצאה מכך מייבאים היבואנים מכוניות לישראל ומשחררים אותן ממכס בדצמבר. הבעיה היא שבעקבות מתקפות החות'ים השינוע הימי התארך לחודשיים, כלומר כדי שמכונית תיכנס לישראל בדצמבר היא חייבת לצאת משערי המפעל בספטמבר,אוקטובר. המכוניות האלה הן רוב המלאי שעמו היבואנים "תקועים" כרגע, אך לפי מקורות בענף, יש גם מכוניות שיוצרו ביוני יולי אשתקד והמכוניות האלה כעת לא יצטרכו להירשם כ"יד שנייה אפס קילומטר" מכיוון שהיבואנים קיבלו הארכה.
כפי שפורסם אתמול ב"כלכליסט" יבואני הרכב ניסו זה מספר שבועות לשכנע את משרד התחבורה בנחיצות הארכת מועדי הרישום אך במשרד התחבורה סירבו. כעת המלחמה מול איראן מהווה גורם מצדיק להארכת הרישום. זאת ועוד: המכוניות שיוצרו אשתקד ביוני יולי אינן רוב המכוניות שיבואני הרכב נתקעו עימן. הרוב המכריע מורכב ממכוניות שיוצרו אשתקד בספטמבר אוקטובר- ולכן סביר להניח שיבואני הרכב ינסו להשיג עוד הארכה שתכלול גם מכוניות שיוצרו אשתקד בספטמבר ובאוקטובר.