סגור

האם מכונית חשמלית זולה היא גם טובה?

המכונית החשמלית של דאצ'יה צפויה להימכר בישראל סביב 110 אלף שקל, זאת לאחר שטווח הנסיעה יגיע לכ-230 קילומטר בלבד בין טעינות. האם הישראלים יירכשו את הדגם שמוגדר "עירוני" או שנמצא מכוניות אלה רק בחברות שיתופי רכב והשכרה?

המכונית החשמלית הזולה ביותר בישראל בדרך: כפי שפורסם ב"כלכליסט", רישומי משרד התחבורה של דגמי היבוא לשנת 2022 חושפים שקבוצת קרסו יבואנית דאצ'יה רשמה מכונית חשמלית ראשונה (ויחידה) של יצרנית הרכב הרומנית דאצ'יה ליבוא לישראל.
רישום של מכונית ליבוא לישראל משמעו בדרך כלל שבקרוב יתחיל יבוא סדיר. המחיר שנרשם, סביב 110 אלף שקל, יהפוך את הדאצ'יה החשמלית לפחות או יותר המכונית החשמלית הזולה בישראל. מדוע "פחות או יותר"? הסיבה היא שפיאט 500 החדשה והחשמלית נכנסה לשוק הרכב הישראלי בשנה שעברה וההכרזה של יבואנית פיאט היתה שמדובר במכונית חשמלית שמחירה הוא 100 אלף שקלים. אבל רכב חשמלי אינו רכב בעל מנוע בעירה פנימית: המחיר של הרכב מבוסס על יכולות הסוללה והמשמעות במקרה של הפיאט היתה שהדגם הזול שעולה 100 אלף שקל לא יכול להגיע בתנאים אמיתיים אפילו ל-200 קילומטרים בין טעינות. מי שיחפש היום את הפיאט 500 החשמלית שעולה 100 אלף שקלים באתר של פיאט ישראל יגלה שכבר לא ניתן להזמין אותה, לפחות לא באתר של פיאט ישראל. אז מה כן ניתן להזמין? פיאט 500 שעולה כ-110 אלף שקל, וזה גם המחיר של דאצ'יה ספרינג.

1 צפייה בגלריה
דאצ'יה ספרינג חשמלית
דאצ'יה ספרינג חשמלית
דאצ'יה ספרינג חשמלית
(צילום: יצרן)

בבואנו לבחון את המפרט של הדאצ'יה ספרינג, גם כאן אנו נתקלים בנתונים שעלולים להרתיע את מי שסובל מחרדת טווח קשה: המנוע מפיק 44 כוחות סוס, כלומר פחות מפיאט אונו בת שלושים והטווח הרשמי הוא פחות או יותר 230 קילומטרים. דאצ'יה יודעת זאת היטב ומדגישה שהספרינג היא מכונית עירונית חשמלית.
אבל כאן קיים פרדוקס מעניין: דאצ'יה היתה מאז ומעולם יצרנית שמייצרת מכוניות שמסוגלות לעשות את מה שעושות מכוניות יקרות בהרבה, תוך פשרה בכל הקשור באיכות הגימור וגם מערכות הבטיחות. הפעם הפשרה נמצאת במיקום גבוה בסדר העדיפויות של רוכשי מכוניות חשמליות - טווח נסיעה.
בהיבט זה, פיאט 500 ודאצ'יה ספרינג הן מכוניות שונות להפליא. פיאט 500 החשמלית היא מכונית שהיא אביזר אופנה. דאצ'יה ספרינג החשמלי הוא כלי עבודה. אבל כאן אנו חוזרים לשאלת הטווח ומנגנון העלות מול התועלת: למחירי המכוניות החשמליות יש היררכיה ברורה וניכר שבניגוד למכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית, הפערים באיכויות וביכולות הטכנולוגיות הם הרבה יותר מוחשיים. בשפה יותר פשוטה: מכוניות חשמליות טובות הן יקרות ואילו מכוניות חשמליות זולות הן לעתים קרובות לא טובות - ובינתיים היחידים שמצליחים לגשר על הפער ולייצר רכב סביר באמצע הם יצרני רכב סינים ובראשם ג'ילי. למרות שרובם, מה לעשות, עדיין לא מייצרים מכוניות טובות.
במקרה של האירופאים, כפי שמוכיחה פיאט 500, האיכות עולה על רוב מה שניתן למצוא בתוצרת סין, אבל למחיר זול יש מחיר יקר - בדמות טווח סוללה.
למי שזוכר, בתחילת העשור הקודם מחירה של מכונית משפחתית בישראל היה 110 אלף שקלים. כיום מדובר כבר ברף חדש: זהו המחיר ההתחלתי של מכונית חשמלית קטנה עם טווח שלא מאפשר נסיעה מחיפה לתל אביב ובחזרה בלי לעצור לחצי שעה של טעינה. האם הישראלים ששואלים "מה טווח הנסיעה" על כל מכונית חשמלית יסכימו לרכוש מכונית שעונה על דרישת הקסם של "הזולה ביותר בישראל"? או האם המכוניות האלה ימצאו עצמן משרתות בעיקר חברות שיתופי רכב והשכרה כי - רק מי שיכול לרכוש מכונית שעולה מעל 140 אלף שקל יכול באמת לנסוע בראש שקט. זו שאלה שעליה הצרכנים יענו ברגליים - ככל הנראה במחצית השניה של השנה.