סגור
העיתון הדיגיטלי
22.05.25
פורשה טייקאן
פורשה טייקאן (צילום: Delia Baum)

בעקבות ירידה בביקוש בסין: פורשה פרסמה אזהרת רווח

יצרנית מכוניות היוקרה מתמודדת עם ירידה חדה במכירות בסין, ונאלצת להשקיע סכומים גדולים בטכנולוגיות ש"ינקו" את מנועי הבנזין שלה; בהמשך השנה עלולה החברה לספוג פגיעה מהמכסים של טראמפ

פורשה, יצרנית שמכירותיה נחשבות "חסינות מיתון" פרסמה הלילה (ב') אזהרת רווח לפיה הרווח התפעולי של החברה ייחתך בחדות בשנת 2025. יוזכר כי פורשה AG הונפקה בשנת 2022 לפי שווי של 75 מיליארד יורו.
מדוע פורשה נחשבה עד כה ליצרנית רכב "חסינת מיתון"? ראשית, בגלל שהיא אינה יצרנית רכב. משנות ה-30 של המאה הקודמת, אינג' פרדיננד פורשה עסק במכירת עיצובים הנדסיים לשלל גופים, כולל אגב גם לרכבים צבאיים שהוזמנו בהוראת המפלגה הנאצית, ומאז פורשה מוגדרת כפירמת מהנדסים, שאחד מעיסוקיה הוא גם תכנון של מכוניות - שהיה עוד חטיבת רווח. כיום, עיקר פעילות פורשה היא בתחום המכוניות (אגב, יש גם טרקטורים, משקפיים ועוד), מה שחושף את היצרנית לפגיעה כאשר בתחום חלות תנודות.
מעבר לכך, פורשה מייצרת רק רכבים ספורטיביים, עממיים או יוקרתיים. בניגוד למשל לפרארי, פורשה מצליחה ליהנות מהילה של "מכונית ספורט לכל אחד". כלומר, גם מעמד ביניים מבוסס יכול לרכוש פורשה בוקסטר, וגם מיליונרים יכולים לרכוש 911 טורבו. עובדתית, בזמן שפרארי ובנטלי הולכות על אקסקלוסיביות, פורשה הולכת על מספרים - והמעמד שלה לא נפגע בקלות.
אז כיצד דווקא פורשה מפרסמת אזהרת רווח? התשובה היא שילוב של כמה גורמים. ראשית, הביקוש לפורשה יורד בסין. ארה"ב נחשבת גם כיום לשוק חזק מאוד של היצרנית (86,548 מסירות בשנה שעברה לעומת 86,541 ב-2023), אבל סין היא ביתו של הכסף החדש.
לפי פרסומי פורשה AG, בשנה שעברה היצרנית מסרה בסין 56,998 מכוניות, צניחה של 28% ביחס ל-79,283 מסירות בשנת 2023. סך המכירות העולמי של פורשה אשתקד היה 310,718 מכוניות- ירידה של 3% לעומת 320,221 מכוניות בשנת 2023. מדוע מכירות פורשה בסין צונחות? התשובה היא שינוי בטעמי קהל: כיום בסין מותגי רכב מערביים משוק היוקרה כבר לא נחשבים למובילים. בעידן בו יצרני הרכב הסינים מציגים מותגים כמו דנזה, יאנגוונג ואחרים, ומותגים כמו וואווי מציגים מכוניות ספורט חשמליות ועממיות שמזנקות ל-100 קמ"ש יותר מהר מפרארי, מה שנותר ליצרנים המערביים אינו הביצועים, אלא השם. וכיום זה כנראה כבר לא מספיק.
סין היא תסמין ידוע. מה שפורשה לא יכלה לצפות מראש הוא דווקא ההשפעה על השוק הגדול בעולם: ארה"ב. פורשה מייצרת את מכוניותיה באירופה ויש לכך סיבה טובה: ההקפדה הגרמנית היא חלק מהזהות של פורשה, אבל כעת העובדה שפורשה לא מייצרת בארה"ב תופסת אותה במקום בעייתי: מחד, היצרנית הודיעה שלא תעלה מחירים, כי העלאת מחירים כבר מוציאה אותה מאזור ה"יותר עממי מפרארי". ובהיעדר העלאת מחיר, המכסים של טראמפ מקצצים את הרווח של פורשה בשיעור שיגיע לפי הערכות של אנליסטים לשני מיליארד דולר בשנה.
בהצהרת פורשה למשקיעים נזהרה היצרנית מלדרוך על בהונות אנשי הממשל האמריקאי אבל המסר ברור: לפי יואכים ברקנר, ה-CFO של פורשה AG: "המצב המאקרו כלכלי יישאר מאתגר ולא ניתן להימלט מכך".
לצד אלה, פורשה מתמודדת עם עוד בעיה: פורשה חשמלית זה מדליק - אבל פורשה בנזין, זה נפלא. פורשה כיצרנית בנתה את כל המוניטין שלה על הנאה מנהיגה ועובדתית, מי שקונה פורשה מבין נהיגה ורוצה בנזין. פורשה משווקת דגמים חשמליים, אבל עיקר הביקוש, כך למדה היצרנית שניסתה לשכנע את הלקוחות שלה לעבור לחשמל, הוא למנועי הבנזין. בדומה לרוב יצרני הרכב, גם פורשה מבינה שכדי להמשיך ולמכור רכבי בנזין בעולם שתקנות איכות הסביבה שלו הולכות ומחמירות (האיחוד האירופי במיוחד) היא תצטרך להשקיע בטכנולוגיות ש"ינקו" את מנועי הבנזין. ובמקרה של פורשה, מדובר בהשקעה בהיקף של כ-800 מיליון יורו השנה בטכנולוגיות פלאג אין הייבריד, מה ש"אוכל" את הרווח הגולמי.