סגור
פורשה טייקאן
פורשה טייקאן (יצרן)

הושלמה הנפקת פורשה, לפי שווי של 75 מיליארד יורו

בזכות הביקושים הגבוהים תומחרה ההנפקה בטווח הגבוה של היעד בתשקיף - המחיר הופך את פורשה ליצרנית המכוניות הרביעית בגודלה בעולם בשווי שוק; סכום הגיוס עומד על 9.4 מיליארד יורו

יצרנית הרכב הגרמנית פולקסווגן הודיעה כי תמחרה את ההנפקה הציבורית הראשונה (IPO) של פורשה בקצה הגבוה של הטווח, כך שההנפקה צפויה להיות אחת הגדולות ביותר באירופה מזה למעלה מעשור. התמחור מייצג את הביטחון הגבוה של המשקיעים בכך שמותג מכוניות הספורט הידוע ימשיך לשגשג גם על רקע העלאות הריבית והאינפלציה שמטלטלים את שוקי ההון.
ההנפקה מעניקה לפורשה הערכת שווי של יותר מ-75 מיליארד יורו (כ-73 מיליארד דולר), זאת בעוד היעד בתשקיף עמד על הטווח בין 69.7-75.2 מיליארד יורו. הערכת השווי הגבוהה נובעת משילוב בין הביקוש הרב להנפקה והכמות הקטנה יחסית של מניות שיוצעו למכירה. סכום הגיוס עומד על 9.4 מיליארד יורו - המניה צפויה להתחיל להיסחר היום (ה') בבורסת פרנקפורט.
העסקה מדרגת את פורשה בין חמשת יצרניות הרכב הגדולות ביותר במונחים של שווי שוק. היא מדורגת מאחורי החברה האם פולקסווגן, אך לפני יריבתה הגרמנית מרצדס בנץ, שמוערכת ביותר מ-56 מיליארד דולר. טסלה היא יצרנית הרכבת בעלת השווי הגבוה ביותר – 886 מיליארד דולר – ואחריה מדורגת טויוטה היפנית.
במחווה למודל מכונית הספורט 911 של פורשה, בפולקסווגן יצרו 911 מיליון מניות של פורשה, המחולקות באופן שווה בין מניות מועדפות ללא זכויות הצבעה ומניות רגילות עם זכויות הצבעה. החברה מוכרת בהנפקה 25% מהמניות המועדפות המייצגות כ-12.5% מהחברה במחיר של 82.50 יורו לאחת. המשקיעים כוללים את קרן ההון הריבונית של קטאר, שהיא גם משקיעה בולטת בפולקסווגן, בנק ההשקעות הנורבגי Norges, חברת T. Rowe Price ו-ADQ זרוע ההשקעות של ממשלת אבו דאבי.
ההנפקה יוצאת לדרך על אף התנאים הכלכליים המאתגרים וזאת בשל ההכנסות החזקות של החברה, כך להערכת בנקאים ומשקיעים. פורשה דיווחה בשנה שעברה על הכנסות בגובה 33.1 מיליארד יורו, ומשלוחי המכוניות השנתיים כמעט ושולשו ליותר מ-300 אלף, כך לפי התשקיף. פורשה נחשבת גם חסינה יחסית למיתון עולמי, וזאת מכיוון שהמחירים הגבוהים מראש מושכים לקוחות עשירים מספיק כדי לספוג את האינפלציה הגבוהה ושיעורי הריבית מבלי שיצטרכו לצמצם בהוצאות. מחיר פורשה קאררה מתחיל ב-100 אלף דולר.
פולקסווגן תמשיך לשמור על אחזקה של 75% בפורשה גם לאחר ההנפקה. מחצית מהסכום בגיוס יוקצה בצורת דיבידנדים לבעלי המניות של החברה, והחצי השני יסייע במימון המעבר של פולקסוגן לייצור מכוניות חשמליות, בפיתוח טכנולוגיות חדשות כמו מכוניות אוטונומיות וביצירת עסק חדש לייצור סוללות למכוניות חשמליות.