סגור
מגרש מכוניות השכרת רכב ליסינג
מגרש מכוניות של השכרת רכב (צילום: יריב כץ)

"הטעיה מהותית": הרשות להגנת הצרכן מזהירה מעסקאות "יד ראשונה אפס קילומטר"

אחרי פרסומי כלכליסט הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מזהירה כי חברות ליסינג ומגרשים מוכרים רכבים שנרשמו כיד ראשונה כחדשים: "מזהים מגמה מדאיגה של שיווק רכבים תוך הצגת הטבות מנופחות ביחס למחיר מחירון, מבלי לגלות לצרכן שמדובר ברכב שאינו חדש"

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן פרסמה אמש (ב') מסמך רשמי המזהיר מפני פרקטיקות מטעות בעסקאות "יד ראשונה אפס קילומטר". לפי הרשות, חברות ליסינג ומגרשי רכב מוכרים מכוניות שנרשמו כיד ראשונה אך מציגים אותן כחדשות, תוך השוואה למחיר מחירון של רכב חדש - פרקטיקה שעלולה להוות הונאת ציבור.
לדברי קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן: "אנחנו מזהים מגמה מדאיגה של שיווק רכבים תוך הצגת הטבות מנופחות ביחס למחיר מחירון, מבלי לגלות לצרכן שמדובר ברכב שאינו חדש. מדובר בהטעיה מהותית שעלולה לגרום לנזק כלכלי משמעותי לצרכנים. הרשות קוראת לציבור לנהוג בזהירות, ולדרוש גילוי מלא ושקוף של כל פרטי העסקה – ובפרט את זהות הבעלים הראשון של הרכב ומחיר המחירון האמיתי של הרכב".
במסגרת עסקאות "יד ראשונה אפס קילומטר" יבואן רכב מוכר מכוניות חדשות לחלוטין לגופי סחר וחברות ליסינג, כאשר אלה בדרך כלל נמצאות במגרשי אחסנה של היבואן במשך פרק זמן ממושך. החוק הישראלי קובע כי כאשר מכונית מיובאת לישראל ליבואן מותר למכור אותה ללקוח שיהיה "יד ראשונה" על הרכב במשך שנה ממועד הייצור. אם חולפת שנה, היבואן צריך לרשום "יד" על המכונית – כלומר מי שיקנה אותה ויסע בה בפועל בכבישי ישראל יהיה יד שנייה. כיום, שוק הרכב הישראלי מוצף בעשרות אלפי מכוניות כאלה - וכפי שנחשף ב"כלכליסט" בשבוע שעבר, חלק גדול מהן נמצא במגרשי מכוניות משומשות שמציגים על חלון הרכב את מחירו הרשמי – אבל סוגרים "עסקה" לאחר מיקוח.
טענות הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן חמורות וממחישות את פרסומי "כלכליסט" מהשבועות האחרונים. לפי הרשות, עיקר הבעיה היא בחברות ליסינג שרוכשות את המכוניות מיבואנים ולאחר מכן מוכרות אותן. כך, "הצגת כלי רכב שהיו בבעלות ליסינג יד ראשונה, כ"חדשים" תוך השוואה למחיר מחירון של רכב חדש מטעה ועלולה להוביל את הצרכנים לקבל החלטה שגויה ולשלם מחיר מופרז". עוד קובעת הרשות כי "מחיר מחירון" לרכב חדש אינו נקודת הייחוס הרלוונטית לעסקה מסוג זה, שכן הרכב כבר נרשם בבעלות קודמת, בידי חברת הליסינג". כלומר בפשטות: העובדה שמכוניות משומשות מוצגות במגרשים כחדשות - והעובדה שהמחיר שמוצג עליהן הוא מחיר היבואן - בעייתית.
עוד קובעת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן כי "מהנתונים שהצטברו ברשות, עולה חשש ממשי להטעיה צרכנית הנוגעת להצגת המחיר הכולל הרכב ו/או שווי ההטבה הניתנת לכאורה לצרכן, תוך השוואה למחיר מחירון של רכב חדש מהיבואן – וזאת אף שמדובר ברכב שגם אם לא נהגו בו, הוחזק בבעלות יד ראשונה בידי חברה, ולכן הוא אינו רכב חדש, העברת הבעלות בו לקונה, הופכת אותו לרכב יד 2, ולכן ערכו הכלכלי פוחת, בהתאם למעמדו הרישומי על פי דין". כלומר, יש גופים שמסתירים את העובדה שמדובר ברכב שאומנם לא נסע - אבל נרשם כיד - פרקטיקה בה נתקלנו גם בתחקיר "כלכליסט" בשבוע שעבר בישובים בצפון.
יצוין כי הודעת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מתייחסת רק לערך הרכבים הללו ולאפשרות שהמוכרים במגרשים ובחברות הליסינג ירמו את הצרכנים ויגבו מהם מחיר מופרז למכונית שהיא בפועל יד שנייה - אך מעבר לכך קיימת עוד בעיה שנחשפה ב"כלכליסט": רכב יד ראשונה אפס קילומטר הוא רכב שממועד ייצורו עברה מעל שנה. הוא נרשם על שם היד הראשונה - ואז עבר לעמוד במגרש. כלומר, שגרת הטיפולים שלו, הכוללת דרישה לבצע טיפול ראשון אחרי שנה ממועד רישומו - תהפוך למטלה שבעל הרכב יצטרך לבצע - לעתים ללא ידיעתו.