ניתוח
שדרוגים בדרך מסין: למה כדאי לחכות עם קניית רכב חשמלי עד סוף השנה?
יצרנים סינים משווקים עשרות דגמים חדשים ומשודרגים של רכבים חשמליים, כולל זיקר X עם 335 כוחות סוס וגרסאות חדשות של דיפאל 07 עם טווח של מעל 200 קילומטר. היבואנים מנהלים מבצעי פיתוי כדי להיפטר ממלאי שעומד להתיישן, אך הלקוחות "הטכנולוגיים" כבר יודעים ששווה להם לחכות
בימים האחרונים התרחש בשוק הרכב הסיני תהליך מעניין: כפי שקורה מדי רבעון, מספר גדול של יצרנים הגישו לרשם הפטנטים בסין – ה-MIIT - את הנתונים הראשונים שנוגעים לדגמים החדשים שבכוונתם להציג, ובסין הגבולות בין דגם "חדש" ל"מחודש" מאוד מטושטשים.
בשווקי הרכב המערביים יש שני סוגים של שדרוג: "מתיחת פנים" בה היצרן משדרג את הרכב בצורה יחסית קלילה כדי לתת עוד כמה "שנות חיים", או שהוא מציג דגם חדש לחלוטין. בסין לעומת זאת, המצב שונה: בגלל הקצב המטאורי של ההתפתחות הטכנולוגית קשה לעקוב באמת אחרי מה התחדש ומה לא. לדוגמה: יש יצרנים שמבצעים במכוניות עדכונים קלים, כמו שינוי הפנסים, המושבים ולוח המחוונים, יש יצרנים שהמכוניות נראות בדיוק אותו דבר אבל מתחת לפני השטח הם משנים את כל מערכות ההפעלה ואפילו את קיבולת הסוללות – ויש כאלו שמשנים את הרכב לחלוטין.
רשימת הדגמים החדשים שנרשמו במשרד ה-MIIT הסיני מעניינת מכיוון שהיא כוללת לא מעט דגמים רלוונטיים לשוק הרכב הישראלי, כלומר גרסאות מקומיות שלהם משווקות גם בארץ. לדוגמה: זיקר שרשמה ב-MIIT שני דגמים חדשים או מחודשים, שמוכרים לישראלים היטב: זיקר X, שלפי הפרסומים בסין הוצג בגרסה שהמנוע האחורי שלה מפיק 335 כוחות סוס, זינוק נאה בהספק ביחס ל-268 כוחות סוס שיש לדגם הקיים. זיקר 7X, רכב הכביש שטח של זיקר שהוצג השנה בישראל יקבל מנועים חזקים יותר וסוללות בקיבולת יותר משמעותית. לדוגמה: גרסת ההנעה האחורית של רכב הכביש שטח של זיקר תקבל מנוע שמפיק 496 כוחות סוס, עליה של כ-10% ביחס לכוח המנוע של הדגם הנוכחי. חשוב לציין: ההספקים והטווחים שהסינים לעתים מצטטים נמדדים לפי תקני מדידה סינים, שנחשבים פחות שמרניים מהתקנים שמצוינים במערב, אבל עובדתית, יש דגם חדש.
במקביל להודעות זיקר, צ'אנגאן הסינית - שהדיפאל 07 שלה משווקת בישראל מתחילת השנה - הודיעה על גרסה חדשה או מחודשת של הדיפאל 7. לפי הפרסומים בסין, דיפאל החדשה היא מעין שדרוג של הקיימת שמתבטא בעיקר במישור הטכנולוגי: הקונסולה המרכזית כוללת כעת יותר פונקציות, הרכב כולל שדרוג של מערכות הניווט כך שישדרו לנהג מידע במהירות יותר גבוהה, סייען החניה החכם יוכל לשלוט ברכב ב-160 תרחישים שונים של מצבי חניה - ובנוסף יש גם גרסת פלאג אין הייבריד, שמצוידת במנוע בנזין בנפח 1.5 ליטר ובמנוע חשמלי. טווח הנסיעה בכוח החשמל, כך לפי צ'אנגאן הוא מעל 200 קילומטר.
לצד אלה, בסין מופיעים גם שלל פרסומים אודות 4 MG חדשה, וויה קוראג' מדגם משודרג, ובנוסף שפע של פרסומים מרבים לתאר מכונית שנחשפה בשבוע שעבר גם בתערוכת הרכב במינכן: 7 P של אקספנג - שכבר מתוארת כמתחרה המרכזית של החשמלית של שיאומי.
פרסומים נוספים לא חסר: החודש הופיעו בסין פרסומים אודות חשמליות שנטענות בעשר דקות, מסכים יותר גדולים, שדרוגים למערכות בטיחות – ועוד, ועוד ועוד. גם באירופה התרחשו כמה שינויים מאוד חשובים: GAC ואקספנג הודיעו באותו יום שהן ייצרו מכוניות במפעל חדש באוסטריה. כלומר, אם אלה יגיעו לישראל - יהיה מדובר במכוניות שיגיעו ממדינה שיש לישראל עמה הסכם סחר (אם כי ההסכם תלוי בכמה אחוזים מהרכב עצמו עם רכיבים מתוצרת סין) ובשילוח ימי שכנראה יהיה יותר זול.
כעת נשוב אל שוק הרכב הישראלי: לקוחות חדי עין לבטח שמו לב שבמהלך השבועות האחרונים יבואני הרכב יצאו בלא מעט מבצעים והנחות - ואפשר להבין מדוע: הם תקועים כרגע עם לא מעט חשמליות שעומדות בפני גיול ובכל הקשור בחשמליות העממיות - הצרכנים הפכו במידה רבה לאפאטיים (ומבולבלים) לשטף הדגמים החדשים, במיוחד במכוניות העממיות שמחירן הוא עד כ-190 אלף שקל. אבל פה ושם בגלי המכירות והמבצעים ניתן היה למצוא גם הנחות ומבצעים מסוג אחר, כאלה שמיועדים להיפטר ממכוניות שלפחות לפי רישומי מדינת ישראל - היבואן כלל לא תקוע עמן ובטח שלא בכמויות אדירות: מדובר במבצעי מכירות שמיועדים לזן מאוד ספציפי של לקוחות, מה שיבואני הרכב מכנים "חדשנים מעודכנים". כלומר, לקוחות שמתייחסים למכונית שלהם יותר כמוצר טכנולוגי ופחות כאמצעי תחבורה. מדובר בלקוחות שגם יודעים היטב שהמכונית שלהם הוצגה בסין בגרסה חדשה, או מחודשת. בל נשכח גם שעוד מותגים "מתחרי טסלה" בדרך לישראל- למשל מכוניות IM שייובאו על ידי לובינסקי.
את הלקוחות שרוכשים כיום חשמליות סיניות יבואני הרכב מחלקים בגסות לשתי קבוצות: עממיים, כלומר שמשלמים מתחת ל-180 אלף שקל – ו"טכנולוגיים" אלה שרוכשים מכוניות במעל 200 אלף שקל. במקרה של העממיים, ליבואנים אין בעיה עם העובדה שהיצרן מציג דגם חדש. הלקוחות לא רוכשים את המכוניות בגלל הטכנולוגיה אלא בגלל היכולת להגיע ממקום למקום. מבחינת מנעד הצרכים של הלקוחות, בעבר לטכנולוגיה היה משקל, כיום המכוניות האלה עברו תהליך של "ירידה לעם" ומה שמשנה ללקוחות כעת הם היבטים פרקטיים כמו טווח ומהירות טעינה.
פלח השוק היותר בעייתי מבחינת היבואנים הוא דווקא פלח השוק שבו מכירות של מכוניות חשמליות לא ירדו כמו יתר הפלחים השנה: זה של המכוניות ה"יוקרתיות". הבעיה כאן היא שמנעד הצרכים של הלקוחות שונה, כלומר כל מאפיין טכנולוגי חשוב וכל שדרוג שיוצא בעולם הוא משמעותי. ההבדלים האלה אגב ניכרים גם באופן בו השוק מתייחס לירידות הערך: כל החשמליות בימים אלה מאבדות ערך בצורה משמעותית, אבל "שיקולי ההורדה" שונים: כשמדובר בחשמלית סינית עממית, ירידת הערך נוצרת כתוצאה מחוסר ביקוש כללי. כשמדובר בחשמלית סינית "יוקרתית" ירידת ערך נגרמת כתוצאה מ"פיגור טכנולוגי". כלומר, מהעובדה שהצרכנים פשוט רוצים את מה שיותר חדשני.
בנוסף בל נשכח, בשוק הרכב הישראלי נוצר מצב ייחודי ובעייתי: יבואני הרכב יצרו מצב בו המכוניות שנמכרות כעת חדשות בסוכנות יוצרו לפני חצי שנה, לפעמים שנה. בשוק הסיני מכוניות חדשות ומחודשות מוצגות מדי חצי שנה. מדובר בקצב שלא ניתן לעמוד בו. יבואני הרכב מצידם יוצאים במהלכים שמטרתם להעניק ללקוחות תחושה שה"יתרון הטכנולוגי" שלהם נשמר. לדוגמה, השבוע הודיעה יבואנית אקספנג כי היא משיקה רשת טעינה אולטרא מהירה למכוניות חשמליות, אבל לעת עתה לא ברור כמה עמדות יהיו ברשת או אפילו כמה היא תעלה. דלק מוטורס יבואנית NIO הבטיחה אשתקד שהשנה יוקמו תחנות להחלפת סוללה למכוניות של NIO. בינתיים מכירות NIO בישראל מדשדשות ותחנות להחלפת סוללה עדיין אין.
כל זה טוב ויפה, אבל השאלה העיקרית שנשאלת היא כיצד כן ניתן לדעת איזה רכב יתחדש? מעקב אחרי פרסומי יבואני הרכב, במיוחד ברשתות החברתיות, חושף שהמדיניות המועדפת עליהם בכל הקשור בקיומם של דגמים חדשים מבוססת בעיקר על עמימות. כאשר לקוחות מגיבים ברשת לפרסומי יבואני הרכב ושואלים "מתי הגרסה החדשה תגיע?" היבואן עונה ש"כרגע אין מידע" או "היבואן מנהל בימים אלה משא ומתן על הגעת הדגם החדש". בחלק מהמקרים אלה תשובות מצוצות מהאצבע. יבואני הרכב יודעים היטב מתי דגמים חדשים יגיעו, הם בקשר עם היצרן מדי יום.
בנקודה זו חשוב להבדיל בין שני שווקי יעד עיקריים למכוניות סיניות: סין ואירופה. מדובר בשווקים שלא זו בלבד שהצרכים של הצרכנים בהם שונים מאוד, גם הרגולציה בהם שונה. כלומר, מה שמוכרים בסין ואין לו תקינה אירופית פשוט לא יוכל להגיע לישראל. השוק הסיני הרבה יותר תחרותי מאירופה, וגם הגישה המוצרית בו שונה: בסין ללקוחות שיש להם את הדגם היותר ישן של מכונית אין בעיה לשדרג, ערכה של המכונית מלכתחילה אינו גבוה, הגישה לטכנולוגיה שונה וגם ירידת הערך מחושבת באופן שונה. מבחינת הישראלים מכונית היא נכס. מבחינת הסינים, מדובר במוצר טכנולוגי מתכלה. עם זאת, התפיסות האלה מתחילות לחלחל גם לאירופה- וכאן יש בעיה.
יצרני הרכב הסינים נלחמים על השוק המערבי וזה אומר שכאשר שדרוג טכנולוגי מוצג בסין, אם הוא "קוסמטי" - כלומר הגדלה קלה של המסך או הוספת צבעים לתאורה, ייתכן שהוא ישאר רק בסין. אבל אם מדובר בשדרוג מהותי כמו הגדלה של קיבולת הסוללה, שדרוג מהירות הטעינה, חיזוק של כוח המנוע, שינוי עיצובי משמעותי, אז כבר מדובר בבעיה. כלומר, סביר להניח שהשדרוגים האלה יגיעו גם לאירופה. ואם הם יגיעו לאירופה, אז הם יגיעו גם לישראל.
בנושא זה חשוב לציין: יצרני רכב סינים רבים, מצ'אנגאן ועד אקספנג רואים בישראל "ראש חץ", שוק שתושביו מערביים במידה מסוימת אבל אינו אירופה. המכוניות שהגיעו לכאן הן בהיבטים רבים הרבה יותר סיניות באופיין, כלומר התנהגות הכביש פחות מבריקה, איכות החומרים פחות מרשימה. הדור שיוצג בקרוב, במקרה של יצרנים רבים, יהיה "אירופאי" - כלומר הרבה יותר טוב מהדגמים הקיימים.
כאן נשאלת שאלה: מה יקרה לא "אם" אלא "כאשר" כל החידושים האלה יגיעו לשוק הרכב הישראלי? כאן קיימת דילמה: מחד, כיום ליבואני הרכב בישראל יש "כרית ביטחון" של מכוניות בלתי מכורות שהם חייבים למכור לפני שהדגמים החדשים יגיעו. מצד שני, סוף השנה מתקרב, מס הקנייה על רכב חשמלי עשוי לעלות בינואר, הלקוחות במקרה של הרכבים שעולים מעל 200 אלף שקל יודעים בדיוק מה הם קונים ואילו חידושים והמצאות הוצגו בסין. במקרה כזה, ייתכן שהשנה הדבר הטוב ביותר לעשות הוא לחכות לדצמבר. אם בדצמבר יבואני הרכב יוכלו לספק תשובות אילו דגמים חדשים סינים נמצאים בדרך, מתי הם יגיעו וכמה הם יעלו, ייתכן שעדיף כבר יהיה לחכות לדגמים המשודרגים.






























