סגור
מימין  רכב פולקסווגן ID פולו ו  רכב ב מ וו  IX 3
מימין: פולקסווגן ID פולו ו-BMW IX 3 (צילומים: Fabian Kirchbauer)

תערוכת הרכב של מינכן הפכה לזירה בין הסינים לאירופים

תערוכת הרכב במינכן, החשובה באירופה, תיפתח מחר ותשמש זירת קרב בין הסינים לאירופים, שמחפשים תשובות לפלישה החשמלית. איזה רכב של BMW מבטיח 850 ק"מ בטעינה אחת? איך אאודי מתכננת לשמור על ההובלה העיצובית? ואילו דגמים עשויים להגיע לישראל? 

מחר תיפתח תערוכת הרכב החשובה באירופה – תערוכת מינכן. בעבר הלא רחוק מרכזי הכוח של תעשיית הרכב האירופית היו ממוקמים בתערוכות הרכב של פרנקפורט, ג'נבה ופריז, אבל תעשיית הרכב האירופית נלחמת היום על קיומה. למרות שלל מאמצים להטיל מסים ומכסים על יצרני הרכב הסיניים, אי אפשר להתעלם מהיקף הפלישה הסינית לאירופה.
בניגוד לתערוכות רכב שמתקיימות בסין, שבהן לא ניתן לדעת אילו רכבים יגיעו לישראל, אם בכלל, אירופה היא השוק שישראל פועלת לפי כללי התקינה שלו, כלומר מה שמשווק באירופה ניתן לשווק בישראל. כך הפכה תערוכת הרכב של מינכן לסוג של שדה קרב בין הסינים לאירופים, והפעם אפשר להמר שרוב הדגמים יגיעו גם לישראל. אלה החשובים שבהם:

פולקסווגן ID פולו

פולקסווגן של 2025 רחוקה מאוד מלהיות ענקית התעשייה הגאה שצמחה אחרי מלחמת העולם השנייה. אחרי פרשת דיזלגייט שבה העולם הבין שפולקסווגן רימתה בנתוני הזיהום, היצרנית יצאה עם שורה של דגמים חשמליים שהיו אמורים להפוך אותה למובילה עולמית בשוק הרכב החשמלי. לצערם של אנשי העיר וולפסבורג, זה לא קרה. הציבור העדיף מכוניות פולקסווגן מזהמות, בין היתר מפני שפולקסווגן קנתה את תהילת עולמה דווקא בזכות המזהמים. הדגמים החשמליים של פולקסווגן, שנקראו סדרה ID, לא השיגו את האפקט הרצוי ולכן פולקסווגן הולכת על מה שמוכר פולקסווגן: נוסטלגיה וחיבור חזק לדגמים העממיים שלה.

5 צפייה בגלריה
 רכב פולקסווגן ID פולו
 רכב פולקסווגן ID פולו
פולקסווגן ID פולו. חשמלית קטנה שעתידה להחליף את הפולו הוותיקה
הדגם הראשון שפולקסווגן תציג במינכן הוא ID פולו, מכונית חשמלית, קטנה, שתפקידה בבוא היום יהיה להחליף את הפולו. הדגמים של פולקסווגן מבוססים כולם על שלדות שהיא מכנה MB ENTRY, כלומר השלדה שתניב לקבוצה שלל דגמים חשמליים קטנים. מידע על אודות הספקי המנוע טרם פורסם אך בעתיד פולקסווגן תציג גם גרסה ספורטיבית.

BYD סיל 6

היצע הדגמים ההולך ומתרחב של BYD אינו כולל סוג אחד של רכבים: סטיישן. ובאירופה עדיין יש מקום מכובד מאוד למכוניות סטיישן, אבל עכשיו האירופים רוצים שהן יהיו נקיות יותר. לא חשמליות לחלוטין, רק נקיות יותר, כלומר פלאג אין הייבריד.

5 צפייה בגלריה
רכב חשמלי BYD Seal U תערוכת הרכב מינכן 6.9.23
רכב חשמלי BYD Seal U תערוכת הרכב מינכן 6.9.23
BYD סיל 6. פלאג אין הייבריד סטיישן בממדים גדולים במיוחד שמותאם לאירופים
(צילום: Leonhard Simon/Getty Images)

ל־BYD יש כבר את הטכנולוגיה הקיימת, וכל מה שצריך הוא להכניס אותה למכונית במרכב סטיישן. לסיל 6 יש מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטרים שמפיק 97 כוחות סוס, אבל המנוע משמש כגנרטור בלבד.
עיקר מלאכת ההנעה נופל על כתפי המנוע החשמלי. ההספק המשולב של מערכת הנעה הוא 218 כוחות סוס וטווח הנסיעה הרשמי הוא כ־80 ק"מ בכוח חשמל בלבד. לפי הצהרות BYD, הסוללה החשמלית מסוגלת להיטען בתוך 23 דקות מ־30% ל־80%. אבל מה שיותר חשוב הוא הממדים. מדובר ברכב גדול: אורכה של הסטיישן של BYD הוא 4.85 מטרים ונפח שטח ההטענה שלה כשהמושבים האחוריים מקופלים הוא 1,535 ליטר.

אקספנג 7 P

הסינים נהנים יותר: XPENG P 7 החדשה היא דגם חשוב עבור שוק הרכב הישראלי מכיוון שאקספנג היא יצרנית הרכב הסיני החשמלי הנמכרת ביותר בישראל. ומה לעשות, השוק הישראלי מקבל דגמים באיחור, ובפלח שוק שבו התקדמות טכנולוגית היא חזות הכל, זו בעיה. לכן הצגת הדגם עבור השוק האירופי, שישראל סרה לכלליו, היא חדשות חשובות.

5 צפייה בגלריה
 רכב XPENG 7 P
 רכב XPENG 7 P
XPENG P 7 . גדול יותר, חזק יותר ועם טווח נסיעה של 600 ק"מ

בדומה לדור הנוכחי של P 7 – גם בדור החדש מדובר בסדאן, אבל כאן מסתיים הדמיון. העיצוב שונה לחלוטין, היכולות שונות לחלוטין. אקספנג טרם חשפה את המפרט האירופי במלואו, אבל בגרסה הסינית טווח הנסיעה הוא מעל 800 ק"מ, שסביר להניח שיהפכו לכ־600 ק"מ עבור הגרסאות המערביות. הטעינה ברכב שמבוסס על פלטפורמת 800 V אולטרה־מהירה ומאפשרת קבלת מתח של מעל 450 קילו־ואט/שעה. מבחינת הגרסאות, כאן כנראה שלא יהיה שינוי ניכר בין אירופה לסין: גרסאות ההנעה האחורית מצוידות במנוע בודד שמפיק 367 כוחות סוס. בגרסת ההנעה הכפולה ההספק הוא 594 כוחות סוס.
בשני המקרים מדובר בעלייה של כ־20% ביחס לדגמים הקיימים. בנוסף, מדובר ברכב גדול יותר. הדור החדש של 7 P משתרע על 5.02 מטרים, כמעט 14 ס"מ יותר מהדור הנוכחי.

אאודי קונספט C

לפני שנים רבות אאודי היתה יצרנית רכב מרתקת, עם שפה עיצובית ברורה ורכבים שסובבו ראשים. הדוגמה הטובה ביותר היא אאודי TT, דגם עבר של אאודי שהיה מבוסס על מכלולים של פולקסווגן, אבל כיום אאודי רחוקה מאוד מאותם ימים ומוצאת עצמה מתחרה על תואר "מלכת העיצוב" דווקא מול מתחרים סיניים שאינם בוחלים בכל גימיק עיצובי.

5 צפייה בגלריה
רכב אאודי קונספט C Audi Concept C
רכב אאודי קונספט C Audi Concept C
AUDI קונספט C. מכונית תצוגה שאמורה להמחיש כיצד ייראו הדגמים הספורטיביים העתידיים
(צילום: AUDI AG )

אאודי מצידה לא שוקטת על השמרים ומבטיחה להחזיר עטרה ליושנה עם קונספט C, מכונית תצוגה חדשה שאמורה להמחיש כיצד ייראו הדגמים הספורטיביים העתידיים של אאודי ובראשם הדגם שיחליף את ה־TT. אאודי לא חושפת את המפרט הטכני של הקונספט C ומסתפקת בינתיים בהצהרה שלפיה יהיה מדובר במכונית חשמלית לחלוטין. המכלולים יתבססו, ככל הנראה, על רכיבים שיושאלו ממחסן החלפים של פורשה, שבעצמה חיסלה לאחרונה את ה־718 לטובת דגם חשמלי שיוצג בקרוב.

BMW IX 3

בדומה ליתר יצרני הרכב הגרמניים, גם BMW לא מלקקת דבש בשוק הרכב הסיני וחוששת מפני חדירה של מותגי יוקרה סיניים לאירופה. התשובה היא להילחם בסינים בנשק שלהם, כלומר עיצוב קיצוני וטכנולוגיה שתאפשר טווח נסיעה תיאורטי ענק. במקרה של 3 IX, רכב הלחם של ב.מ.וו, כלומר רכב הכביש־שטח המוביל שלה, ההבטחה של היצרנית היא לטווח מרשים של עד 850 ק"מ בכוח חשמל.

5 צפייה בגלריה
רכב ב מ וו 3 IX BMW IX 3
רכב ב מ וו 3 IX BMW IX 3
BMW IX 3. עיצוב קיצוני וטכנולוגיה שתאפשר טווח נסיעה (תיאורטי) ענק
(צילום: Fabian Kirchbauer )

לפי ב.מ.וו, הספק צמד המנועים החשמליים הוא 469 כוחות סוס וקיבולת הסוללה מאוד מכובדת ועומדת על 109 קילו־ואט/שעה. טעינה מ־10% ל־80% דורשת פחות מ־25 דקות בעמדת טעינה מתאימה. ב.מ.וו מבטיחה שהיא קיצצה את אורך הכבלים החשמליים ברכב כדי להפחית ממשקלו, משלבת טכנולוגיות AI במערכות הבטיחות האקטיביות ועוד שלל סופרלטיבים שמיועדים להמחיש שעם כל הכבוד לסינים, הפעם מדובר בב.מ.וו.