סגור
 רכב זיקר 001 מכונית חשמלית סינית
זיקר 001. יעבור שדרוג רציני

ניתוח
הרכב החדש שלכם יהפוך למיושן בקרוב? החשמליות הסיניות עוברות מתיחות פנים

לאחרונה דווח בסין על מספר דגמים שיעברו שדרוגים - החל מזיקר 001 ועד MG4 - חלקם משמעותיים וחלקם מינוריים. כיצד יתקבלו השדרוגים בישראל ואיך זה ישפיע על שוק המשומשות?

לפני כשבוע החלו אמצעי תקשורת בסין לדווח על עדכון אמצע החיים לאחד מדגמי המכוניות היותר מעניינים שהגיעו לישראל לאחרונה: זיקר 001 הביצועיסטית.
במסגרת העדכון, מערכות הנהיגה המתקדמות שעליהן גאוותה של זיקר יעברו שדרוג מהותי. גם הממדים ישתנו: הזיקר 001 תגדל בשבעה מילימטרים; ויותר חשוב מהכול - הפלטפורמה של ה-001 תשתנה כך שגם בגרסות הבסיס תותקן מערכת חשמלית רבת עוצמה, שקיימת כיום רק בגרסת הביצועים הספורטיבית של הזיקר ותאפשר בין היתר טעינה אולטרה מהירה תוך דקות. הפרסומים בסין מבטיחים שהגרסה החדשה תיוצר במהירות שיא.
במקביל, פרסומים שהופיעו החודש בסין התייחסו לדגם נוסף של זיקר - רכב הכביש שטח זיקר X, שגם הגיע לישראל ממש לאחרונה. הפרסומים בסין מתייחסים למה שמוגדר על ידי התקשורת הסינית כ-annual facelift, כלומר "מתיחת פנים שנתית". מתיחת הפנים השנתית כוללת לדוגמה שדרוג קל של טווח הנסיעה וגם שימוש במערכת בלימה מהירה יותר. הפרסומים בסין מציינים גם שדרוג לתא הנוסעים שמהותו אינה ברורה מאחר שמידע טרם נחשף בפני התקשורת הסינית.
הפרסומים על המכוניות של זיקר מתייחסים כאמור למה שהסינים מגדירים כ"מתיחת פנים שנתית", מונח שאינו נדיר בקרב יצרני הרכב הסיניים אבל נדיר מאוד במערב: כאשר יצרן רכב מערבי מציג מכונית חדשה, אורך חייה הוא פחות או 10-8 שנים, כש"מתיחת פנים" מוצגת מדי 5-4 שנים כדי לוודא שהרכב יישאר צעיר ומעודכן. הסינים, כך ניכר, מזמן לא שם - יש להם יכולת להטמיע שדרוגים במהירות שתבהיל יצרני רכב מערביים.
זיקר לא לבד: לפי פרסומים בסין, המכונית החשמלית MG4, שהוצגה לפני פחות משלוש שנים, תצא בגרסה חדשה שנועדה לטפל בבעיה משמעותית ברכב: לוח מחוונים בעיצוב פשוט. ל-MG4 המחודשת יהיה לוח מחוונים יותר מהודר ויותר טכנולוגי.
אמצעי תקשורת בסין מדברים באופן תדיר על שדרוגים של דגמי המכוניות של יצרני הרכב הסיניים, במיוחד החשמליים, בתדירות שלישראלים קשה להפנים. גם VOYAH FREE, שמשווק בישראל מ-2021, עבר באוגוסט אשתקד מתיחת פנים (והדגם המחודש כבר בישראל). הפרסומים בסין מלאים בדיווחים על שדרוגים, מתיחות פנים, עדכונים מחדש וכל מה שנדרש כדי שהבעלים ימשיכו לנהור לסוכנויות. לפעמים השדרוג הוא עוד סנטימטר למסך, לפעמים פחות חצי שעה בטעינה הודות לשדרוג השקע, אבל תמיד מדובר בשדרוגים שתדירות הופעתם מסחררת.
יבואנית MG מסרה בתגובה לפרסומים כי "השדרוג עדיין אינו מוכר". יבואנית זיקר מסרה כי "כנהוג בשוק הרכב, גם ב-ZEEKR העולמית הציגו את הדגמים הצפויים לצאת לשיווק בחודשים הקרובים. כמו יתר דגמי המותג, תחילה הם ישווקו לשוק המקומי. לאחר מכן, על מנת לעמוד בתקינה אירופית, צפויים להתחיל תהליכי הפיתוח וההתאמה הנדרשים על פי התקינה האירופית עבור החידושים שיוצגו. כידוע, כל הרכבים המשווקים ושישווקו בישראל מחויבים בתקינה האירופית. להערכתנו, הדגמים המדוברים ישווקו באירופה כדגמי 2025, לאחר קבלת התקינה, ובסמוך לכך צפויים להגיע גם לישראל".

כיצד יגיבו בישראל?

כיצד הצרכנים בישראל יגיבו לקצב השינוי של מותגי הרכב הסינים? התשובה טמונה באופן בו הצרכנים תופסים את המוצר ואת נקודות ה-USP שלו, כלומר המאפיינים שיש להם חשיבות גבוהה מבחינת הלקוח. באירוע שהתקיים לאחרונה בישראל דיברו בכירי זיקר ישראל על לקוחות מסוג חדש- שמוגדרים כלקוחות Tech, כלומר לקוחות שהם טכנולוגיים ולכן מוכנים לוותר על מותגי יוקרה ותיקים לטובת מותגים חדשים שמאופיינים בטכנולוגיה מתקדמת.
התפיסה הזאת מדויקת להפליא ומשרטטת בקווים ברורים את דמותו של הלקוח הישראלי החדש שהפרוטה בכיסו והוא Brand fluid, כלומר אין לו בעיה לנדוד ממותגי יוקרה גרמניים למותגים טכנולוגיים סיניים. הבעיה היא שלקוחות ה-Tech גם רוצים את ה-Tech, כלומר הם רוצים את מה שהכי חדש.
כאן קיים ככל הנראה הבדל בין הלקוח הסיני ללקוח הישראלי, הבדל מהותי ובעייתי: מבחינת הלקוחות בסין, המכונית היא מוצר טכנולוגי שהוא כמעט חד-פעמי, כלומר מוצר לשנתיים-שלוש שניתן להחליף בקלות. לכן, יצרני הרכב הסיניים ממהרים לייצר עדכונים ושדרוגים. לעומת זאת, הלקוחות בישראל עדיין מערביים באופיים (ומשלמים על מכונית חדשה מחירים מהגבוהים בעולם). כלומר, עם כל הכבוד לעובדה שהמכונית היא "כמו סמארטפון", עדיין מדובר במוצר שכדי להיות בעליו צריך לוותר על סכומים שנעים בין 150 ל-500 אלף שקל, מה שלא ממש מאפשר להתייחס אליו כחד-פעמי.
מעבר לכך, שוק המשומשות החשמליות בישראל עדיין בחיתוליו. הקריטריונים של מהי מכונית חשמלית משומשת טובה טרם גובשו, אבל ככל שהשנים עוברות קל ללקוחות בישראל יותר ויותר להבין לא רק מה טוב במכוניות חשמליות אלא גם מה רע בהן. כלומר, השוק כבר לא נמצא במצב של "לשלם על חשמלית כל מחיר" אלא במצב של "לשלם על חשמלית ראויה מחיר סביר".
וכאן קיימת בעיה: אם מכונית שווקה בישראל במשך שנה כשהלקוחות שלה התפשרו על רכישתה כי הם יודעים היטב שהמסך שלה אינו גדול ולוח המחוונים עלוב, ואז יוצא דגם חדש שיש בו את אלה - אזי הדגם הישן יותר בהחלט ייפגע. אם מדובר במכונית שהטעינה שלה איטית בעמדת DC אבל הדגם המחודש הופך את השהייה בעמדת ה-DC לעניין של עשר דקות, אזי מדובר בבעיה חמורה. בכל מקרה, רק ימים יגידו כיצד יתייחסו הישראלים למצב זה של "מתיחות פנים מהירות".