החברה הישראלית שמספקת הצצה לעתיד תעשיית הרכב העולמית
יצרני הרכב מתמודדים עם מכסי המגן של טראמפ, התחזקות היצרנים הסינים והאטה במעבר להנעה חשמלית. מדו"חות רבל, שמספקת חלקים לחברות כמו פולקסווגן, מרצדס וניסאן, ניתן ללמוד על המגמות בענף – מההשלכות על הספקים ועד לשינויים במודל הייצור של היצרנים הגדולים
ענף הרכב העולמי נמצא בעיצומה של תקופה סוערת: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נשבע להחזיר את תעשיית הרכב האמריקאית לגדולתה באמצעות הטלה של מכסי מגן, יצרני הרכב הסינים הולכים ומשתלטים על פלחי שוק באמצעות מכוניות חשמליות זולות, תעשיית הרכב הגרמנית שנחשבה בעבר לחסינת מיתון מפטרת עובדים ותעשיית הרכב היפנית כבר אינה חזקה כפי שהיתה. לנוכח כל אלה, מעניין לבחון את דו"חותיה של החברה הישראלית הנסחרת האחת שיש לה באמת דריסת רגל משמעותית בענף הרכב העולמי: רבל.
רבל מתמחה ביציקות פלסטיק לתעשיית הרכב העולמית. כלומר, היא מספקת ליצרני הרכב הגדולים בעולם חלקים קלי משקל מפלסטיק, החל במתזי מים וכלה במשאבות דלק, פגושים ומערכות איוורור למיכלי דלק. הקשר בינה לבין תעשיית הרכב העולמית ברור ומאפשר לדעת באמצעות דו"חותיה מה הולך לקרות בענף העולמי.
כאשר יצרן רכב מסוים מתכנן רכב חדש, הוא פונה לספקים שלו כמה שנים לפני שהרכב מגיע לשוק, מיידע אותם אילו חלקים הוא צריך והם מתכננים את החלק עבורו. כלומר, יצרנים כמו רבל יודעים כמה שנים מראש אילו חלקים יותקנו במכוניות, אילו מערכות הנעה יהיו וכיצד הן יתמודדו בשוק העולמי. את המוצרים של רבל ניתן לחלק לשתי קבוצות: מערכות רכב (לדוגמה: שסתומים) ומוצרים מבניים ברכב (למשל: פגושים) המיוצרים על ידי חברת הבת ארקל. רבל היא ספקית של מספר גדול של יצרני רכב: קבוצת פולקסווגן, בנטלי, סטלאנטיס, מרצדס בנץ, ניסאן ואחרות.
הנתונים הכספיים שרבל מפרסמת מצביעים על מגמת ירידה מתמשכת של היקף הרווח הגולמי מייצור של מערכות רכב. כך, ב-2024 רשמה רבל רווח גולמי של כ-34 מיליון אירו מייצור מערכות רכב, ב-2023 רשמה החברה כ-34 מיליון יורו – אבל ב-2022 רשמה רווח גולמי של 42 מיליון יורו מייצור מערכות רכב. בתחום המוצרים המבניים רשמה רבל רווח גולמי של 9.8 מיליון יורו. בשנת 2023 רשמה החברה רווח גולמי של 9.5 מיליון יורו ובשנת 2022 רשמה החברה רווח גולמי נמוך משמעותית של 6.5 מיליון יורו.
הדוחות של רבל מציינים את כניסת דונלד טראמפ לתפקיד ואת מכסי המגן שהטיל. רבל קובעת כי מלחמת הסחר של טראמפ "עלולה לגרום בין היתר לעליה בעלויות הייצור במפעלי החברה בארה"ב, סין, קנדה ומקסיקו וכתוצאה מכך לפגיעה ברווחיות, לשיבושים ברשתות האספקה ולירידה בביקוש למוצרים של החברה במדינות שהטילו מכסים, לפגיעה ביכולות של החברה להתחרות בשווקים הבינלאומיים, במיוחד אם המתחרים אינם מושפעים ממכסים דומים". כלומר - אם רבל תייצר חלק במקסיקו שמיועד לרכב שישווק בארה"ב, היא תיפגע.
רבל מציינת לא מעט פרטים אודות תעשיית הרכב העולמית שמשפיעים עליה: יצרני הרכב הגדולים מאחדים פלטפורמות ומייצרים יותר רכבים על בסיס אותה שלדה, הארכת חיי פרויקטים - יצרני הרכב כבר לא מציגים דגם חדש מדי חמש שנים אלא מדי עשר שנים (כפי שניכר גם בשוק הרכב הישראלי עם הצגת דגמים רבים שהם אחרי מתיחת פנים) וקיצור פרק הזמן החולף בין מועד ההתקשרות ומועד הייצור- יצרני הרכב רוצים את הסחורה מהר יותר.
לצד אלה רבל מציינת מגמות נוספות ומעניינות בענף הרכב: יצרני הרכב דורשים חלקים שיהיו יותר קלים, לטובת חיסכון במשקל שבתורו מביא לפחות פליטת מזהמים, האצה של עבודת המחקר והפיתוח אצל יצרני הרכב הגדולים בפיתוח של רכב חשמלי וייעול של המערכות ההיברידיות. אלה יוצרים גידול בביקוש למיכלי דלק קטנים יותר וגם עמידים יותר- כדי שלא יפלטו אדי דלק לאטמוספרה. עם זאת, לפי הדו"חות, החברה גם חוששת מעליה בהיקף הייצור והפיתוח של רכב חשמלי- בגלל שזו תפגע בייצור של מיכלי הדלק של רבל.
מדוע היקף הרווח הגולמי של רבל במגמת ירידה? לפי החברה, הסיבה העיקרית היא אותה הארכה של משך חייהם של דגמים, כלומר היצרנים לא מפתחים דגמים חדשים והתוצאה היא פחות הזמנות. היצרנים מאריכים את חיי הפלטפורמות מכיוון שהם נמצאים במגמת מעבר לרכב פחות מזהם- והשקעה ברכב מזהם היא בזבוז משאבים של היצרנים. עם זאת, רבל גם מציינת שהקצב בו יצרני הרכב היו אמורים לעבור לרכב חשמלי הואט- כשבמקור צפתה החברה שהרכב החשמלי יתפוס 45% משוק הרכב העולמי - כיום כבר מדובר בתחזית אשר נוטה לכיוון 33%.
רבל גם מוסיפה התיחסות מעניינת לשוק הרכב הסיני - שעבר משליטה של יצרני רכב מערביים כמו פולקסווגן שיצרה רכבים עבור השוק הסיני לשליטה של יצרנים כדוגמת BYD. הסינים, כך טוענת רבל ביצעו "כניסה מאסיבית של מתחרים סינים לייצור שסתומים ומערכות איוורור- ובניגוד ליצרנים הסינים הפרמטר החשוב ביותר עבור הסינים הוא המחיר". החברה גם פועלת בתחום הרכב החשמלי - ומפתחת עבור סמסונג שסתומי אוורור ובטיחות למארזי סוללות לרכב חשמלי- בהיקף שאינו משמעותי.
באופן מעניין, רבל מזכירה בדיווחיה את הרגולציה האירופית המחמירה שקבעה כי השנה יצרני הרכב יקנסו בסכומי עתק אם לא יפתחו מכוניות יותר מזהמות - ואת נסיגתו של האיחוד האירופי מיישום התקנות. לפי רבל "כתוצאה מביטול המעבר לתקן יורו 7 בתחום מערכות הרכב נעצר והלקוחות מעדכנים את הפרויקטים שלהם בהתאם". עם זאת- בסופו של דבר יצרני הרכב יעברו לייצור של רכב היברידי עבור אירופה (למעשה פולקסווגן כבר הכריזה על דור חדש של מנועים היברידיים).






























