סגור
מאזדה 2
מאזדה 2. יתאפשר המשך השיווק בישראל (מאזדה)

סיבוב פרסה: האיחוד האירופי ידחה את הטלת קנסות הזיהום על יצרני רכב בשלוש שנים

נשיאת האיחוד האירופי, אורסולה פון דר ליין, הודיעה על הארכה שתאפשר ליצרנים להמשיך ולמכור רכבים שאינם עומדים במטרות תוכנית הזיהום, תוך תשלום קנס כולל בעוד שלוש שנים. הארכה זו תאפשר בישראל שיווק דגמים שעמד להפסיק, ביניהם פופולריים כמו מאזדה 2

תוכנית צמצום הזיהום של האיחוד האירופי, שצפויה לפגוע השנה קשות ברוב יצרני הרכב המשווקים מכוניות באירופה תידחה בשלוש שנים, כך מדווחים אמצעי תקשורת באירופה. לפי נשיאת האיחוד האירופי, אורסולה פון דר ליין, בקרוב יוארך המועד בו ייכנסו המגבלות לתוקף. מהלך זה ישפיע גם על שוק הרכב הישראלי.
תוכנית צמצום הזיהום מכלי רכב של האיחוד האירופי היא בין הגורמים המשפיעים ביותר על מאזניהם של יצרני הרכב המשווקים מכוניות באירופה - ועל תוכניותיהם מבחינת פיתוח ושיווק דגמים. התוכנית קיימת זה מספר שנים ופועלת לפי עיקרון פשוט: מדי כמה שנים, כל יצרני הרכב שמשווקים מכוניות באירופה חייבים לצמצם את ממוצע הזיהום של מכוניותיהם. כלומר, כל יצרן רכב מדווח לאיחוד האירופי כמה מכוניות הוא מכר בשנה. האיחוד האירופי מחשב כמה פחמן דו חמצני פלטה כל מכונית בממוצע, ואם הזיהום גבוה מדי היצרן נקנס. כך שאם למשל יצרן רכב רוצה למכור רכב שטח מזהם, הוא יצטרך למכור גם מכונית חשמלית נקייה, ש"תוריד את ממוצע" הזיהום.
בשנת 2025 השיטה הזאת נכנסה להילוך גבוה: ממוצע הזיהום שנכנס לתוקף השנה הוא 93 גרם של פחמן דו חמצני לרכב - ממוצע נמוך מאוד אשר דורש מיצרני הרכב הרבה יותר משימוש במערכות היברידיות, אלא מעבר גורף למערכות פלאג אין הייבריד ומערכות חשמליות מלאות. ולגבי יצרנים שלא יעמדו בממוצע - הקנס שמוטל עליהם בסוף השנה הוא אדיר: 95 יורו לכל גרם של פחמן דו חמצני עודף שהרכב פולט. כלומר קנס בגובה מיליארדי יורו בכל סוף שנה, ליצרנים שלא יעמדו בדרישה. יצרני הרכב מצידם כבר החלו השנה גם להיקשר עם חברות שיש להן ממוצע זיהום נמוך כדי שיוכלו לדווח לאיחוד האירופי שהם כעת "שותפים של אויביהם" כדי להוריד את הממוצעים - ובמקביל יצרני הרכב גם החלו בפיתוח מואץ של דגמי פלאג אין הייבריד וחיסול של דגמים שלא יעמדו יותר בממוצעי הזיהום באירופה, החל במאזדה 2 וכלה בסוזוקי ג'ימני.
בנוסף, האופן בו יצרני הרכב המשווקים מכוניות באירופה יקבלו את הקפאת יישום התקנות עדיין אינו ברור במלואו - אך העקרונות כבר הונחו על שולחן האיחוד האירופי. לדברי נשיאת האיחוד האירופי: "במקום עמידה שנתית ביעדים, חברות יקבלו שלוש שנים עם יכולת לבצע סוג של הלוואה וחיסכון. מטרות העמידה בתקנות הזיהום ישארו זהות, אבל התעשייה תקבל יותר מרווח נשימה".
כך, יעדי הזיהום ישארו ככל הנראה, אבל יצרני הרכב יוכלו לדחות את מועדי תשלום הקנסות לאיחוד האירופי. המשמעות היא כנראה שהיצרנים יוכלו להמשיך למכור במשך שלוש שנים רכבים שאינם עומדים במטרת הזיהום המוצהרת - אולם בסופו של דבר בשלהי 2028 הם יידרשו לשלם את הקנס. הצעה זו מסתמכת על ציפייה מיצרני הרכב האירופים שעד 2028 הם יפתחו מספיק רכבי פלאג אין היבריד ורכבים חשמליים שכן יאפשרו להם לעמוד בדרישותיו של האיחוד האירופי.
מדוע האיחוד האירופי נכנע לדרישות של יצרני הרכב? כיום שוק הרכב האירופי סובל מירידה משמעותית במכירות רכב חשמלי. הסיבות שונות מאוד מהירידה המורגשת בישראל: בעוד שבישראל השוק מוצף במותגים סינים וקיים מיצוי של נתח השוק, האירופים לא רוכשים סיניות רבות - ומסתכלים על נושא הבעלות יותר במונחי נוחות ואיכות, כלומר האם נוח לחיות עם הרכב ביום יום והאם הוא איכותי (מה שפוסל לא מעט סינים). כתוצאה מכך, מכירות רכב חשמלי באירופה קרסו השנה ויצרני הרכב המשווקים מכוניות באירופה מגלים שאין ביקוש למכוניות שיורידו להם את ממוצעי הזיהום. לכן הופעל על האיחוד האירופי לחץ לא רק מכיוונם של יצרני רכב אלא גם מכיוונן של מדינות שיש להן תעשיית רכב משמעותית: צ'כיה, איטליה וגרמניה. שלא במפתיע, אחרי ההכרזה ציין אדולפו אורזו, שר התעשייה האיטלקי כי "תעשיית הרכב האירופית ניצלה". שר התחבורה הצ'כי מרטין קופקה ציין כי צ'כיה אף תשאף להשגת ארכה בת חמש שנים במקום שלוש.
למהלך כזה, בו ממוצע הזיהום נדחה יש השפעה משמעותית על שוק הרכב הישראלי: שוק הרכב הישראלי הוא שוק הפועל לפי שלושה סוגים של תקינה, חוקים שקובעים אילו מכוניות מותר למכור במדינה - התקינה האירופית, האמריקאית והקנדית. מכוניות שמותר למכור בקנדה, ארה"ב ואירופה - מותר גם למכור בישראל. כיום יש יצרני רכב, ממאזדה ועד סוזוקי, שקבעו שמכוניות מסוימות שלהם לא יוכלו יותר להימכר באירופה בגלל שהן מזהמות. מכיוון שהמכוניות האלה לא נמכרות בקנדה או בארה"ב - הן לא יכולות להימכר יותר בישראל. המשמעות עד כה היתה שדגמים מסוימים (ופופולאריים למדי כמו מאזדה 2) לא יוכלו להימכר יותר בארץ. כעת יצרני הרכב האלה קיבלו "אוויר לנשימה" לשלוש שנים. והמשמעות היא שאם הם יחליטו כן לשווק באירופה את הדגמים המזהמים ולשאת בתוצאות רק עוד שלוש שנים, אזי השיווק יותר גם בישראל.
מעבר לכך, מדובר גם בחדשות רעות ליצרני הרכב הסינים. היצרנים הסינים ידעו עד אתמול שהם אולי לא נהנים מפופולריות אדירה באירופה, אבל לפחות בניגוד ליצרני רכבי הבנזין שיוכלו למכור מכוניות אבל להפסיד כסף, להם יהיו רכבים חשמליים שבכלל לא פולטים זיהום. וזה יאפשר לסינים להמשיך לפתח דגמים שייועדו לאירופה - וכתוצאה מכך גם לישראל. כעת המאזן השתנה: יצרנים סינים שתכננו להיכנס לשוק האירופי בשנים הקרובות בהסתמך על כך שהיצרנים הלא סינים לא יכולים להציע מכוניות נקיות עשויים כעת לעצור תוכניות, כי ליצרני הרכב המזהם יש שלוש שנים של חסד. כתוצאה מכך דגמים שהיו עשויים להגיע לישראל - לא יגיעו.