סגור
רכב האמר חשמלי ג'נרל מוטורס GMC
האמר חשמלי של ג'נרל מוטורס
ניתוח

המכסים של טראמפ ייקרו רכבים מיובאים לארה"ב - וההשפעה תורגש גם בישראל

אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, החל מיום חמישי יוטל מכס של 25% על רכבים מיובאים לארה"ב, בנוסף ממאי יוטל מכס גם אם הרכבים מיוצרים בארה"ב, אך כוללים יותר מ-25% חלקים זרים. הצו עלול לייקר רכבים, בעיקר רכבי יוקרה חשמליים שמיובאים לישראל ביבוא עקיף וזעיר       

אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, ביום חמישי הקרוב יכנס לתוקף מתווה מכסי המגן של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, המתווה הקובע כי על רכבים שאינם מיוצרים בארה"ב יוטל מכס מגן בגובה 25%. מכס המגן על רכבים שאינם מיוצרים בארה"ב אינו סוף פסוק: גם במקרה של רכבים שמיוצרים במפעלים על אדמת ארה"ב יש חלוקה: אם החלקים שמותקנים ברכב אינם מתוצרת ארה"ב - גם כאן מוטל מכס מגן. לדוגמה, יצרן רכב מייצר במפעל באוהיו מכונית, אך אם מעל 25% מהחלקים שמותקנים בה מגיעים מגרמניה, מקסיקו או אפילו מיפן, מכסי המגן עדיין יחולו על החלק היחסי של החלקים שברכב.
כמה מהחלקים שמותקנים בכלי רכב אינם אמריקאים? בסוף השבוע פורסמו בארה"ב נתונים רשמיים של הממשל במסגרת ה AALA- Automotive labeling act – החקיקה שמאפשרת לציבור האמריקאי לדעת כמה אחוז מהמכונית הוא אכן אמריקאי. המסמך שמפרט את כל הרכבים שמשווקים בארה"ב צולל לעומק כל דגם ומונה את רכיביו השונים, כמה ממנו מיוצר בארה"ב, כמה אחוזים מהמנוע מיוצרים בארה"ב ועוד. כלומר, נכון שיש רכבים שהמפעל שמייצר אותם שוכן בארה"ב, מסובארו אאוטבק ועד שברולט סילבראדו, ולכן הם נחשבים "MADE IN USA" אבל גם בקרב הרכבים הללו יש כאלה שהחלקים שמהם הרכב מורכב מגיעים מחוץ לארה"ב - משמע עדיין יוטל עליהם מכס, אם כי בשיעור יותר נמוך.
המסמך של הממשל האמריקאי כולל מאות דגמים שחלקם הגדול אינו רלוונטי לישראל כי הם גדולים מאוד, כבדים מאוד וזללני בנזין, אבל יש שם כמה מעניינים. לדוגמה: 78% ממערכת ההנעה של פורד מוסטאנג מאך E החשמלית אינם מיוצרים בארה"ב, גם 30% מהרכיבים של מערכת ההנעה של גרסתו החשמלית של קדילאק אסקלייד. מדובר בנתונים הגיוניים: עיקר מרכז הכובד של תעשיית הרכב החשמלי, במיוחד שרשרת האספקה של הסוללות, אינם נמצאים בארה"ב אלא בסין.
במקרה של הטנדר החשמלי של GMC וקדילאק, 30% ממערכת ההנעה אינם מיוצרים בארה"ב- ובמקרה של ההאמר החשמלי, 36% ממערכת ההנעה מיובאים לארה"ב ממדינות אחרות. במקרה של מאזדה CX 70 פלאג אין הייבריד, 90% ממערכת ההנעה מגיעים מחוץ לארה"ב. לטסלה אגב יש גם רכיבים שמגיעים מחוץ לארה"ב – אבל באחוזים יותר נמוכים. לדוגמה: 20% ממערכת ההנעה של מודל S מגיעים מחוץ לארה"ב. במקרה של רכב הכביש שטח של פולקסווגן – האטלס, 33% מגיעים מחוץ לארה"ב.
חלק מהרכבים, למשל השברולט, הקדילאק וההאמר החשמליים, מיוצרים בארה"ב, אבל לטראמפ זה לא משנה: כאשר חלק ממערכת ההנעה שעולה על 25% מיוצר מחוץ לגבולות ארה"ב , יוטל מכס מגן ומחיר הרכב יעלה. המכס שתקף לגבי מכוניות המיוצרות בארה"ב יכנס לתוקף השבוע. המכס שתקף לגבי אחוז החלקים שברכב יכנס לתוקף ב-3 במאי, כלומר, עוד קצת יותר מחודש. לפי פרסומים בארה"ב. לאור ההתראה הקצרה, לסוכנויות יש מלאי בהיקף של כחודשיים עד שלושה חודשי מכירות - ולאחר מכן הן יצטרכו כבר למכור במחיר גבוה יותר שישקף את מכסי המגן, כל יצרן ודגמיו.
בסוף השבוע התרחשה בארה"ב דרמה: מכיוון שההתראה שניתנה לציבור האמריקאי כה קצרה, יצרני הרכב הציפו את הסוכנויות במכוניות שמיועדות למכירה מידית. במזכר ששלחה יונדאי ארה"ב (שרוב מכוניותיה ימוסו בכבדות) לסוכנים כתבה ההנהלה: "יש להתמקד על מכירות באמה של שיא של כל הזמנים". ג'נרל מוטורס הודיעה לסוכנים שהיא תכפיל את היקף משלוחי הרכבם לסוכנויות וסטלאנטיס, החברה האם של ג'יפ וקרייזלר הורתה על תגבור משמרות במפעליה במקסיקו כדי לשלוח לארה"ב כמה שיותר טנדרים של ראם.
ההתרחשויות המאפיינות את שוק הרכב האמריקאי לא ישפיעו על שוק הרכב הישראלי בקרוב, ברמת היבואנים הישירים, אבל הן כן ישפיעו על שני ענפי יבוא רכב עיקריים: יבוא זעיר ויבוא עקיף.
כיום מכוניות חדשות מיובאות לישראל בשלושה אופנים: יבוא ישיר, כאשר היבואן רוכש את המכונית ישירות מיצרן הרכב. יבוא עקיף, כשהיבואן רוכש את המכונית מ"דילר" של יצרן הרכב- ויבוא זעיר בו יבואן רכב מייבא עד 60 מכוניות בשנה בתנאים מקלים ללקוחותיו. וכאן קיימת בעיה אשר תקפה לגבי היבוא הזעיר והיבוא העקיף, בעיה אשר עומדת לפגוע בעיקר ברוכשי מכוניות חשמליות.
אם נבחן את שוק הרכב הישראלי נגלה עובדה ידועה: ביבוא ישיר היבואן רוכש ישירות מן המפעל, המשקל של מכוניות מארה"ב זניח: בשנה שעברה יובאו ארצה 3,248 מכוניות כאלה. מדובר בטיפה בים. רק כדי לסבר את האוזן: אשתקד יובאו לישראל 63,701 מכוניות שיוצרו בסין ו-46,799 מכוניות שיוצרו בקוריאה הדרומית. אבל בייבוא המקביל והעקיף, התמונה שונה.
נתונים רשמיים על ארץ הייצור של רכבים שהגיעו ארצה שלא ביבוא ישיר אין – אבל בשנה שעברה יובאו ארצה 2,516 מכוניות ביבוא זעיר ו-5,767 מכוניות ביבוא עקיף. רוב המכוניות שהגיעו ארצה ביבוא זעיר היו מדגמי יוקרה וגם ביבוא העקיף - חלק (בלתי ידוע) מהיקף השוק היה של רכבי יוקרה. במקרה של שני ערוצי היבוא האלה, קשה שלא לשים לב: היבוא החשמלי מתגבר וחלק נאה ממנו הוא של רכבים חשמליים מתוצרת ארה"ב - בעיקר רכבי שטח וטנדרים. למעשה, היבוא כה מהותי עד שברשות המסים הוחלט לבדוק את כל סוגיית ההכרה במס על ההאמר החשמלי שמיוצר בארה"ב.
בחינה של רישומי היבוא של מדינת ישראל לארבעת החודשים הראשונים של 2025 כבר חושפת מעל 300 רישומי יבוא - רובם אינם של יבואני הרכב הישירים. הרשימה כוללת כמות נאה של דגמי X של ב.מ.וו אשר מגיעים ממפעל ב.מ.וו בקרוליינה, שפע של טויוטה סיינה, המיניוואן הגדול של טויוטה, קדילאק אסקלייד החשמלי, מעל 30 בקשות יבוא להאמר חשמלי, לצד בקשות יבוא לטנדר החשמלי של שברולט: הסילבראדו. הדגמים האלה בחלקם הגדול אינם מיובאים על ידי יבואני הרכב הישירים וכאמור: בחלקם הגדול חשמליים או מחושמלים (בעלי מערכות היברידיות). והרכבים האלה עומדים להתייקר לצרכן האמריקאי וכך גם לסוכנים ישראלים שמגיעים לארה"ב ומבקשים לרכוש אותם עבור לקוחותיהם בישראל.
חשוב לציין, הלקוחות שרוכשים בישראל רכבים ביבוא עקיף וזעיר (אישי) אינם סובלים מחיסרון כיס. רוב הרכבים הם רכבים שמחרם מתחיל ב-300 אלף שקל ומגיע בקלות ל-700 עד מיליון שקל, אבל במוקדם או במאוחר הרכבים יתייקרו גם בישראל, גם אם הם מיוצרים בארה"ב. סביר להניח שעד ה-3 במאי סוכנים ישראלים ימהרו להזמין מכוניות מהדילרים האמרקאים שלהם כדי להצטייד מראש, וגם לדילרים בארה"ב יש אורך נשימה מסוים של כמה חודשים, אבל לאחר מכן סביר להניח שהמחיר יתייקר. בניגוד ליבואני הרכב הישירים, אצל העקיפים והזעירים קשה יותר למצוא מחירונים מסודרים. מחיר הרכב נתפר בהתאם למחיר הרכישה. אבל סביר להניח שהכדאיות של רכישת רכב יוקרה חשמלי אמריקאי תפחת.