סגור
חשיפת ה U8 של BYD ב ז'נווה
חשיפת ה-U8 של BYD בז'נווה. מבחינת האיחוד האירופי, הסובסידיות שסין מעניקה ליצרני הרכב נותנות ליצרנים הסינים יתרון בלתי הוגן (צילום: Fabrice COFFRINI / AFP)

המאבק על שוק הרכב האירופי עולה מדרגה: BYD קיבלה סובסידיות של מיליארדי יורו מהממשל הסיני

לטענת מכון מחקר גרמני, היקף הסבסוד של הממשל הסיני ל-BYD זינק מ-220 מיליון יורו ב-2020 ל-2.1 מיליארד יורו ב-2022, במטרה להשתלט על שוק הרכב האירופי. הממצאים פורסמו במהלך חקירת האיחוד האירופי, שרוצה להגן על שוק הרכב שלו מתחרות בלתי הוגנת

מאבק האיחוד האירופי ביצרני הרכב הסינים עולה מדרגה עם פרסום מחקר ראשון בנושא היקפי הסובסידיות שיצרני הרכב הסינים מקבלים מהממשל כדי "להשתלט על שוק הרכב" העולמי.
האיחוד האירופי החל אשתקד בחקירה רשמית של היקפי הסובסידיות שמקבלים יצרני רכב סינים, במטרה להגן על שוק הרכב האירופי מפני "תחרות בלתי הוגנת", כשמטרתו הסופית של האיחוד היא לקבוע מכסי מגן שיוטלו על מכוניות סיניות חשמליות.
כעת, בעיצומה של חקירת האיחוד האירופי מתפרסם מחקר ראשון של של ה-Kiel Institute – מכון מחקר גרמני המתמחה בכלכלה גלובלית – לפיו BYD קיבלה סיוע מהממשל הסיני בהיקף מיליארדי יורו. לפי הממצאים שמפרסם KIEL INSTITUTE, היקף הסיוע והסבסוד ל-BYD זינק מ-220 מיליון יורו בשנת 2020 ל-2.1 מיליארד יורו בשנת 2022.
לפי הממצאים המתפרסמים במחקר, BYD זוכה לסובסידיות בהיקף הגבוה ביותר מן הממשל ובפער ניכר מול יצרנים אחרים. כך, לפי הממצאים טסלה (שהיא יצרנית אמריקאית שמייצרת גם בסין) קיבלה מהממשל הסיני סיוע וסבסוד בהיקף של כ-45 מיליון יורו בשנת 2020 וכחצי מיליארד יורו בשנת 2022. GAC שנמצאת במקום השלישי קיבלה מהממשל סיוע בהיקף כ-40 מיליון יורו בשנת 2020 וכ-30 מיליון יורו בשנת 2022. לפי המחקר שמפרסם המכון הגרמני, נתוניו מבוססים על נתוני הבונדסבנק הגרמני, משרד התעשייה והמידע הסיני, וחישובים נוספים שביצע המכון, שמייעץ לממשלת גרמניה.
יצויין כי מבחינת האיחוד האירופי, הסובסידיות שסין מעניקה ליצרני הרכב הם כביכול לא הוגנות, מכיוון שהן נותנות ליצרנים הסינים יתרון בלתי הוגן שמעניק להם יתרון תחרותי שמתבטא בטכנולוגיה זולה מזו של היצרנים האירופים. כלומר המכוניות מיוצרות בסין בסבסוד של הממשל הסיני, ואז מגיעות לאירופה שם היצרנים המקומיים לא יכולים להתמודד, מה שפוגע בסופו של דבר בחברות אירופיות (כלומר ביצרני רכב).
מבחינת העיתוי, מועד פרסום המחקר הגרמני בעייתי: בימים אלה חקירת האיחוד האירופי נגד יצרני הרכב הסינים עולה מדרגה מכיוון שהיצרנים הסינים מרגישים היטב את כובד משקלם של יצרני הרכב הסינים בנמלי אירופה. כלומר האיום בהצפת השוק האירופי הוא מוחשי - והסינים כבר אינם בעמדת התגוננות: בשבוע שעבר ציין שי יונגהונג, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר הסיני לנושאי יבוא ויצוא של מכונות ומכשור אלקטרוני (CCCME), אשר מייצג 12 יצרני רכב סינים כי החקירה האירופית "מעוותת ולא אובייקטיבית", כשלדבריו החקירה ממוקדת בעיקר בשלושה יצרני רכב סינים: BYD, ג'ילי ו-SAIC, החברה האם של MG.