סגור
financial times
נמל ברוז' בלגיה מכוניות חשמליות מ סין
טרמינל מכוניות בנמל זיברוגה בבלגיה (צילום: Belga Mag/AFP)

הרכבים החשמליים מסין סותמים את נמלי הים באירופה

היצרניות הסיניות ובהן BYD וצ'רי מעוניינות לדאוג להמשכיות הייצור במפעלים ולמקסם את הביקושים החזקים ביבשת. התוצאה: הנמלים מתפקדים כחניונים, בין השאר בגלל הכשל הסיני לדאוג להמשך ההובלה

נמלי הים באירופה עמוסים לעייפה במכוניות מיובאות ומתפקדים בפועל כ"חניונים", זאת ברקע הקשיים שחווים יצרני כלי הרכב והמפיצים בעקבות האטה במכירות והיווצרות צווארי בקבוק לוגיסטיים, בהם מחסור בנהגי משאיות.
בכירים בנמלים ובתעשיית הרכב ציינו כי אחת הסיבות המרכזיות לתופעה היא העלייה ביבוא מכוניות חשמליות מסין, כאשר חלק מהחברות הסיניות שריינו מקומות למשלוחים אך לא דאגו להמשך השינוע לאחר ההגעה לנמל. בנוסף, החברות מתקשות לגייס משאיות וזאת בשל מחסור בנהגים ובציוד הנדרש להובלת המכוניות.
"מפיצי המכוניות משתמשים בטרמינלים של המכוניות כמקום אחסון. במקום שהמכוניות ימתינו בסוכנויות, הן נאספות ישירות מהטרמינל", נמסר בהודעה ממפעילת הנמלים הבלגית אנטוורפן־ברוז', שנמל זיברוגה שבבעלותה הוא מהעמוסים ביותר באירופה בפעילות יבוא המכוניות. עוד הוסיפו כי "כל הנמלים הגדולים" מתמודדים עם צפיפות, אך לא ציינו את מדינת המקור של המכוניות.
לפי הבכירים, קצב מכירת המכוניות באירופה איננו מהיר כפי שציפו היצרניות הסיניות, וזו סיבה נוספת לעומס בנמלים. "היצרניות הסיניות של המכוניות החשמליות משתמשות בנמלים כאילו מדובר בחניונים", ציין מנהל רכש של כלי רכב.
המכוניות החשמליות של חלק מהמותגים הסיניים נמצאות בנמלים האירופיים כבר 18 חודשים, ולפיכך בנמלים החלו לבקש מהיבואנים הוכחות לכך שדאגו להמשך השינוע, כך לדברי בכירים בתעשייה. מומחה ללוגיסטיקה בתעשיית הרכב אף הוסיף, כי הרבה מאוד מהמכוניות שהורדו מהספינות נשארות בנמלים עד שיימכרו למפיצים או ללקוחות הקצה. "זה בלגן מוחלט", אמר אדם המעורה בנושא.
קוי דונגשו, מזכ"ל איגוד יצרניות המכוניות הסיניות, אמר בתגובה כי "משלוחים בתוך יבשת אירופה הם אתגר עבור מותגי המכוניות החשמליות הסיניים" והודה כי על היצרניות לשפר את איכות השירות בשלבים שלאחר המכירה. "עלינו לשנות את סגנון לוחמת הגרילה ביצוא מכוניות, שמכניסה אותנו למצב לא אידיאלי".
חברת הלוגיסטיקה BLG המפעילה את טרמינל המכוניות בנמל הגרמני ברמרהייבן, הנמל השני העמוס ביותר באירופה למכוניות, ציינה סיבה נוספת לעודפים. לדבריה, משך הזמן שהמכוניות מעבירות במתקנים התארך מאז שממשלת גרמניה הפסיקה בדצמבר לשלם סובסידיות לרכישת מכוניות חשמליות.
על אף העומס, היצרניות הסיניות, ובהן BYD, גרייט וול, צ'רי ו־SAIC, מתכננות להגדיל את היצוא לאירופה, זאת כדי לדאוג להמשכיות הייצור במפעלים בסין וכדי למקסם את הביקושים החזקים של היבשת למכוניות חשמליות. יצוא המכוניות מסין זינק בשנה שעברה ב־58% לעומת שנה קודם לכן, מה שהוביל לפילוח מחודש של שוק הרכב. בחודשיים הראשונים של 2024 יעדי היצוא המובילים של המכוניות החשמליות וההיברידיות מסין היו בלגיה, בריטניה, גרמניה והולנד.
בכנס יצרניות רכב סיניות בפריז בשבוע שעבר, שר המסחר הסיני וונג וונטאו אמר כי ההאשמות לגבי "ייצור יתר" הן "חסרות בסיס". עם זאת, לפי בכירים בתעשייה, הרבה חברות סיניות החלו להקים צוותים באירופה ולחפש פתרונות לבעיות הלוגיסטיות. בהיותן השחקניות החדשות בשוק, הן מתקשות לאתר חברות שינוע. "מחסור במשאיות זו בעיה שכיחה", הוסיף גורם נוסף המעורה בתחום. לדבריו, משאיות רבות הוזמנו מראש על ידי טסלה.
גם בפריקת המכוניות מתעוררות בעיות לוגיסטיות. חברת יונייטד יורופיאן קאר קריירס, המפעילה משלוחים ימיים של מכוניות, הודתה כי חוותה "תקריות מתסכלות רבות" שכללו עיכובים של ספינות בנמלי ליבורנו באיטליה ופיראוס ביוון, בשל עומס יתר בטרמינלים.
העומס בנמלים מצטרף לשלל העיכובים שחווה מערך הובלת המכוניות הגלובלי. בתעשייה מתמודדים כבר חודשים עם מחסור בתפוסה בספינות בשל העלייה ביבוא מסין, שהובילה לזינוק של 17% במסעות ארוכי הטווח של מכוניות לעומת שנה קודם לכן. הבעיות הוחמרו אף יותר ברקע הארכת הנתיבים בעקבות מתקפות החות'ים בים האדום. מ־BYD, גרייט וול, SAIC, ג'ילי ו־Xpeng לא התקבלה תגובה.
ארג'ון ניל אלים, רוברט רייט, פיטר קמבל וגלוריה לי, פייננשל טיימס