סגור
מודל Y המוזל של טסלה
מודל Y של טסלה. יתכן שהמחיר יעלה (צילום: אתר טסלה)
ניתוח

חמישה שינויים שיעלו את מחירי המכוניות בחודשים הקרובים

מפקיעת מס היוקרה ועד כניסת תקנות יורו 7 המחמירות - חמישה שינויים רגולטוריים צפויים להתרחש בעוד חודשיים בו-זמנית. יבואנים שלא העלו מחירים כמעט שנה וחצי עלולים להיאלץ לשנות מדיניות, והצרכנים יידחפו למכוניות סיניות

בשנים האחרונות ענף הרכב הישראלי הפך לזירה של התרחשויות בלתי פוסקות: שינויי מס, כניסת מתחרים מסין, חקירות בנושא ריכוזיות, איומים באי חידוש רישיונות יבוא ליבואני רכב גדולים ועוד. אבל פעם בכמה שנים מתרחשת בשוק הרכב הישראלי "הסערה המושלמת" - מצב שבו מספר גדול של שינויים רגולטוריים ומהלכים עולמיים צפויים להתרחש בו זמנית בישראל.
בדרך כלל, כאשר בענף הרכב מתרחשות "סערות קטנות" כמו עלייה של מס הקנייה על הרכב החשמלי, יבואני הרכב משחררים הצהרות על סכנת התייקרות, בסופו של דבר ההתייקרות נבלעת ו"הצרכנים ניצלו". אבל הפעם המצב שונה: בעוד חודשיים עומדת להתרחש שורת אירועים, חלקם ברמה הישראלית וחלקם ברמה העולמית, שאולי כל אחד מהם הוא "בר הכלה", אבל ביחד - מדובר בסערה. או בשפה יותר פשוטה: התייקרות של רכבים.
בל נשכח: יבואני הרכב שתקועים עם מלאים בלתי מכורים של מכוניות חשמליות לא העלו מחירים כמעט שנה וחצי, וזאת למרות המשבר החות'י. הפעם ייתכן שהמציאות תשתנה. ובנוסף, הצרכנים ידחפו יותר ויותר בכיוון מה שזול, כלומר מכוניות מסין.

מס היוקרה

מבחינת הרגולטורים, שוק הרכב הישראלי מחולק לשניים: החלק של המכוניות הזולות והחלק של המכוניות היקרות. מדובר בחלוקה שרירותית שמטרתה לאפשר הטלת "מס יוקרה" על מכוניות שנחשבות "יוקרתיות". מס היוקרה הוא מס דיפרנציאלי שמוטל על מכוניות שמחירן מעל ל-300 אלף שקל - על כל מכונית שעולה מעל הסכום הזה מוטל מס בשיעור הולך וגדל שמגיע עד 20%. תוקף מס היוקרה יפוג בעוד פחות משלושה חודשים ולעת עתה עדיין לא ברור מה יקרה עם החידוש.
גורמים שעוסקים ביבוא רכב כבר פנו לרשויות בבקשה לקבל הבהרות לגבי הארכת התוקף, אך לעת עתה אין תשובות. "מס יוקרה" נשמע אולי כמו מס שמוטל על רוכשי פרארי ובנטלי, אבל בפועל הוא חל על כל רכב שמחירו מעל ל-300 אלף שקל. כלומר, גם גרסאות מסוימות של טסלה מודל Y. המס הזה גם משפיע על תמחורי רכבים, מכיוון שיש יבואנים שמעדיפים לתמחר את מכוניותיהם כך שיעלו "מעט פחות" מ-300 אלף שקל.
בינתיים כל הצדדים שעוסקים ביבוא וגם ברגולציה "יושבים על הגדר" ומחכים לראות כיצד הנושא יוכרע. מרשות המסים נמסר כי "הנושא מממתין להכרעת שר האוצר וועדת הכספים".

תקנות יורו 7

המכוניות המשווקות בישראל חייבות לעמוד בתקני הזיהום של אירופה, ארה"ב, או קנדה - ורוב המכוניות שמשווקות כאן הן כאלה שעומדות בתקינה האירופית. מדוע? מכיוון שבארה"ב וקנדה אין שיווק של יצרני רכב סינים. ובנוסף, רוב הדגמים שמשווקים בישראל - מקיה פיקנטו ועד פיג'ו 3008 - הם דגמים שלא משווקים בארה"ב וקנדה.
באירופה נכנסו השנה לתוקף תקנות זיהום אוויר חדשות שנקראות "יורו 7". התקנות הללו מתעדכנות כל כמה שנים - ותקנות יורו 7 הן החמורות ביותר. לדוגמה: הן בודקות לראשונה כמה חלקיקי גומי נפלטים מהצמיגים, דורשות הגנת סייבר לרכב, הפחתת מזהמים, וגם בוחנות כמה חלקיקי זיהום משתחררים מרפידות הבלם של הרכב. התקנות האלה כבר נכנסו לתוקף באירופה ביולי האחרון - ובישראל ניתנה תקופת חסד של חצי שנה לאימוצן. כלומר, מדצמבר המכוניות שיגיעו לישראל יהיו בתקן החדש והמחמיר.
המשמעות היא קודם כל שמכונית מדגמים קיימים שעומדים בתקינה האירופית "יסורסו". בגלל התקנת אמצעי מניעת זיהום הן יהיו חלשות יותר. בנוסף, הן גם יהיו יקרות יותר בגלל הצורך לעמוד בתקנים החדשים. ייתכן בהחלט גם שדגמים מוכרים ייכחדו, או שיגיעו לישראל עם מנועים חלשים.

התקינה האמריקאית

באוגוסט האחרון הודיע ממשל טראמפ על שינוי מגמה בכל הנוגע לסטנדרטים למדידת זיהום אוויר מכלי רכב. בקצרה: הממשל ביטל שורת מגבלות על יצרני רכב, החל בחובה להתקנת מסנני חלקיקים וכלה בעמידה בסטנדרטים של צריכת דלק ממוצעת. יצרני הרכב האמריקאים מצידם נערכים ל"חגיגה", אבל לא רק הם: כיום יש יצרני רכב נוספים שמשווקים מכוניות בארה"ב - מטויוטה ועד מאזדה וסובארו - וגם היצרנים האלה יכולים כעת "לשחרר את החגורה" בכל הנוגע לזיהום האוויר שהמכוניות שלהם פולטות. אבל מה לעשות, ישראל אינה ארה"ב, היא רק מאפשרת יבוא של מכוניות בתקינה של ארה"ב. ולישראל יש מערכת מיסוי משלה הכוללת את מנגנון המס הירוק - ש"קונס" מכוניות של יצרני רכב מזהמים.
בשנים האחרונות מספר יבואני רכב עברו לייבא מכוניות בתקינה אמריקאית והמשמעות היא שכעת, אם היצרנים "שלהם" (בין אם מדובר באמריקאים ובין אם מדובר למשל ביפנים) ישווקו בארה"ב מכוניות יותר מזהמות, כשאלה יגיעו לישראל יוטל עליהן יותר מס קנייה.

שווי שימוש

גם כיום, חודשיים ושבוע לפני סוף השנה, אף אחד לא יודע מה יהיה גובה שווי השימוש למחזיקי רכב צמוד. כיום מחזיקי רכב צמוד בישראל משלמים מדי חודש סכום בגין שווי השימוש לרכב. מדובר בסכום בגובה 2.48% ממחיר הרכב כאשר הוא חדש שמתווסף לסכום הברוטו לצורך חישוב מס. אבל כיום יש בישראל מסלולי הטבה - מי שמחזיק ברכב חשמלי מקבל הטבה בגובה של כ-1,300 שקל, מי שבוחר רכב פלאג אין הייבריד מקבל הטבה של כאלף שקל, ומי שבוחר היברידית מקבל הטבה בגובה של כ-500 שקל. כל ההטבות יפוגו בעוד חודשיים.
לעת עתה כלל לא ברור אילו הטבות יישארו, אילו יוגדלו וכיצד ברשות המסים יתייחסו לנושא השימוש ברכב פלאג אין הייבריד. כלומר, ההוכחה שהעובדים שבחרו בכזה רכב באמת נוסעים בכוח חשמל ולא על הבנזין.
לשינויים כאלה בשווי השימוש לרכב צמוד יש כמובן השפעה על המכירות: אם ברשות המסים לדוגמה יבחרו לבטל את ההטבה על מכוניות היברידיות, או לסירוגין לצמצם את ההטבה על רכבי פלאג אין הייבריד, ייתכן שהעובדים יבחרו בדגמים אחרים, חשמליים למשל, ואז היבואנים "ייתקעו" עם מכוניות שיועדו למשל לציי רכב. מתי תהיה הכרעה בנושא? ככל הנראה בשבועות הקרובים, אבל אלה בכל מקרה הם השבועות שלפני סוף השנה.

מס קנייה

מס הקנייה על רכב חשמלי לשנה הבאה טרם נקבע. נכון לשנה הנוכחית, גובה מס הקנייה על רכב חשמלי הוא 45% עם תקרת הטבה של 35 אלף שקל. כלומר - אם למשל מדובר במכונית יוקרתית, שההטבה עליה היא למשל 60 אלף שקל בתאוריה, בפועל יהיה מדובר רק בהטבה של 35 אלף שקל. כל זה טוב ויפה אבל תקף רק עד סוף דצמבר. לאחר מכן - לא ידוע.
השנה בכל מקרה יבואני הרכב לא הזמינו מלאים גדולים של מכוניות חשמליות, בגלל שהם תקועים עם מלאי נרחב של רכבים חשמליים שחלקם הגדול כבר גויל, אבל עדיין - מס קנייה הוא מרכיב חשוב במחירה של מכונית. ובכל מקרה, עיקר ההזמנות של רכב חשמלי יבוצע כנראה ברבעון השני של 2026, אחרי שיבואני הרכב ייפטרו מהמלאי הקיים.
מה יהיה מס הקנייה בשנה הבאה וכיצד השוק יושפע? לעת עתה אין תשובות. בשנה שעברה נושא מס הקנייה על הרכב החשמלי הוכרע בדקה ה-90, וייתכן שגם השנה – הנושא יוכרע רק בדצמבר.