סגור
מגרש של פורד ב אוסטין טקסס 24.6.25
מגרש של פורד באוסטין, טקסס (צילום: Brandon Bell / GETTY IMAGES)

נגד הזרם: טראמפ מבטל את הקנסות על יצרני רכב מזהמים

הנשיא האמריקאי ביטל את קנסות CAFE שהוטלו על יצרני רכב מזהמים מאז 1975. המהלך מגיע בזמן שהעולם כולו עובר לרכבים חשמליים, אך יצרני רכב אמריקאים חוזרים למנועים מזהמים כדי לשרוד

ממשל טראמפ החליט לבטל בסוף השבוע את הקנסות שמוטלים על יצרני רכב שמשווקים מכוניות מזהמות בארה"ב. זאת בניגוד למגמה בשוק הרכב העולמי של מעבר לחשמל ואנרגיות נקיות.
מדובר בתקנות שנקבעו ב-1975, שנתיים אחרי משפט הנפט שנבע ממלחמת יום כיפור. התקנות נקראו CAFE, ראשי תיבות של corporate average fuel economy, כלומר צריכת דלק ממוצעת ליצרן רכב. התקנות קבעו כמה דלק מותר לכל יצרן שהמכוניות שלו יצרכו. כך לדוגמה, אם פורד מוכרת בשנה מיליון מכוניות, חלקן מדגם חשמלי וחלקן מדגם מזהם, בסוף השנה הממשל מבצע חישוב של מספר הרכבים שפורד מכרה ובודק האם המכוניות עומדות בממוצע, ואם לא - היא נקנסת.
חשוב לציין שהמדיניות האמריקאית ביחס לצריכת דלק גם ככה מקלה מאוד ביחס לאירופה וגם לישראל, ומאפשרת ייצור רכבים שזוללים לא מעט דלק. בעוד ב-1978 תקנות CAFE קבעו צריכת דלק של 7.6 ק"מ לליטר, בשנת 2020 הסטנדרט כבר עמד על 17.8 ק"מ לליטר. מטבע הדברים, הסטנדרט האמור כולל גם לא מעט "משחקים" מצד יצרני הרכב. הקביעה מי ייקנס מאוד גמישה, והסיכוי שיצרן רכב באמת ייקנס אינו גבוה מאוד. אבל בכל מקרה על עובדה אחת אין עוררין: מה שהכי מקלקל ליצרני הרכב האמריקאים את היכולת לזהם הוא המכוניות הזללניות, כלומר אלה שמצוידות במנועי שמונה בוכנות.
טראמפ לא שינה אגב דבר בחקיקה, בנוסחאות או באופן ההתקדמות של תקנות CAFE - הוא שינה רק את הקנס. כלומר, החל מהחודש הנוכחי הקנס שמשרד התחבורה האמריקאי (DOT) יכול להשית על יצרן רכב מזהם הוא 0 דולר בדיוק.
מבחינת יצרני הרכב האמריקאים מדובר בחדשות נפלאות, שכן בימים אלו הם נמצאים בעיצומו של "גל חזרה" לשימוש במנועים מזהמים. למעשה, עבור חלקם מדובר במצב של הישרדות באמצעות החזרת הלקוחות "הנאמנים" שרוצים מנוע גדול ומזהם. הלקוחות האלה לא יחלמו על מכונית חשמלית, וסביר להניח שכאשר הם הצביעו לנשיא - הם בחרו בטראמפ.