לקחתם פלאג אין הייבריד בליסינג? רשות המסים רוצה שתוכיחו שנסעתם על חשמל
רשות המסים בוחנת מתווה חדש שיחייב מחזיקי רכבי פלאג-אין הייבריד להוכיח שהם אכן טוענים ונוסעים בכוח חשמל כדי לקבל הטבת מס. הצעד נועד למנוע ניצול לרעה של ההטבה על ידי נהגים שמשתמשים ברכב כהיברידי רגיל. ההוראה הנוכחית תפוג בתחילת 2026 ותוחלף במתווה מחמיר יותר
מחזיקי רכב צמוד בישראל, בין אם בליסינג או רכב מהמעסיק, משלמים מדי חודש שווי שימוש עבור הרכב. שווי השימוש הוא סכום שמייצג את השימוש ברכב בשעות הפנאי של העובד. הסכום מחושב לפי 2.48% מערך הרכב כאשר הוא חדש - סכום שמתווסף לשכר הברוטו של העובד לצורך חישוב מס. כלומר, אם לדוגמה פלוני מרוויח 20 אלף שקל ברוטו והוא בחר במכונית שמחירה כחדשה הוא 100 אלף שקל, אז מדי חודש לשכר הברוטו שלו לצורך חישוב מס יתווסף סכום של 2,480 שקל.
מדינת ישראל מעניקה כיום הטבות למי שלוקח רכב צמוד "ירוק": כ-1,300 שקל למי שבוחר ברכב חשמלי, כאלף שקל למי שבוחר בפלאג אין הייבריד, וכ-550 שקל למי שבוחר ברכב היברידי. הסכומים מנוכים מהסכום שמייצג את שווי השימוש שמצטרף לשכר הברוטו.
הסכומים שניתנים כהטבה לחוכרי רכבים ירוקים מעוגנים בהוראת שעה שתפוג ב-1 בינואר ומסיבה זו מתקיימים ברשות המסים דיונים בנוגע למתווה הטבות חדש למחזיקי רכב ירוק.
אחד הנושאים שעל שולחן רשות המסים הוא נושא רכבי הפלאג אין הייבריד הצמודים. רכב זה מצויד במנוע חשמלי וסוללה שניתנת לטעינה מעמדת טעינה - וגם במנוע בנזין. רכבי פלאג אין הייבריד מסוגלים לנסוע כיום ברובם לטווח של מעל 50 קילומטר באמצעות חשמל בלבד, מה שמייתר את מנוע הבנזין בנסיעות עירוניות.
בשנה האחרונה, במיוחד לאחר כניסת דגמים כמו ג'אקו 7 פלאג אין הייבריד וצ'רי טיגו 8 פלאג אין הייבריד, הפכו רכבים אלה לנפוצים בציי רכב, אבל לא בהכרח מסיבות סביבתיות: במקרה של רכבי פלאג אין הייבריד, אם הרכב אינו נטען בחשמל מעמדת הטעינה אז המנוע החשמלי לא יכול להניע את הרכב לבד. במצב כזה, מנוע הבנזין פועל ביחד עם המנוע החשמלי שמשמש לסיוע להנעה והוא מתפקד כרכב היברידי לכל דבר. כך נוצר מצב בו מחזיקי רכב פלאג אין הייבריד בליסינג יכולים ליהנות מההטבה המגיעה למחזיקי פלאג אין הייבריד באופן אוטומטי - גם אם כלל לא יטענו אותו בחשמל, מה שמבטל את היתרון הסביבתי של רכבים אלה.
מסיבה זו, המתווה החדש של שווי השימוש לרכב צמוד "ירוק" שיוצג בקרוב יכלול - ככל הנראה - התייחסות מיוחדת שתתנה את הטבת שווי השימוש שניתנת לרכבי פלאג אין הייבריד בנסיעה בכוח חשמל. כלומר, העובד או המעסיק יצטרכו להוכיח שהם באמת מטעינים את הרכב ונוסעים בכוח חשמל - ולא משתמשים ברכב כהיברידי. אופן ה"הוכחה" טרם נחשף על ידי רשות המסים, אך לא מן הנמנע שההטבה בשווי השימוש תותנה בהתקנת עמדת טעינה - או לסירוגין בצמצום של ההטבה לרכבי פלאג אין הייבריד.
מרשות המסים נמסר: "רשות המסים עובדת בימים אלה על הארכת הוראת השעה לרכבים היברידיים פלאג אין וחשמליים. בבסיס ההפחתה עומד עיקרון ניטרליות המיסוי בין רכב בעל הנעה רגילה לבין רכב בעל הנעה היברידית, פלאג אין או חשמלית;כיון שמדובר בכלי רכב יקרים יותר מרכב רגיל אך חסכוניים יותר בשימוש השוטף, שיעור הזקיפה הרגיל מייצר בעבורם תוצאה גבוהה. לאור כך, לאורך השנים, ניתנת הפחתה בשווי שימוש לרכבים אלה.הנושא של רכבים פלאג אין בשווי שימוש שבעלי הרכבים שלהם אינם טוענים בפועל את הסוללה נלקח בחשבון בדיונים המקצועיים.רשות המסים ומשרד האוצר מבצעים עבודת מטה ויפעלו לפרסם להערות הציבור בהקדם נוסח של תקנות.






























