למרות המלחמה, עשרות אלפי מכוניות חשמליות נותרו בנמלים - כך הן ייצאו משם
בנמלי חיפה ואשדוד מאוחסנות כ-37 אלף מכוניות, שבמרביתן יש סוללות ליתיום איון; ברשות הספנות ביקשו במהלך המלחמה עם איראן לפנות את המכוניות עקב הסכנה לשריפה; בשל בעיות משפטיות הפינוי התעכב, אך בשבועות הקרובים הוא צפוי לצאת לפועל
ביום ראשון, בעיצומה של המלחמה עם איראן, הודיעה רשות הספנות (רספ"ן) ליבואני הרכב באופן לא רשמי כי עליהם להוציא את המכוניות שמצוידות בסוללות ליתיום משטח נמלי ישראל. לפי ההודעה, "יש להיערך באופן מיידי לפינוי רכבים עם סוללות ליתיום מהנמלים, צו רספ"ן בעניין אמור לצאת בטווח הזמן הקרוב מאוד". המסר ברור: אם למכונית יש סוללת ליתיום איון – אסור לאחסן אותה בשטח הנמלים.
הסיבות לדרישת רספ"ן ברורות: במקרה של התלקחות, קשה יותר לכבות מכוניות שמצוידות בסוללות ליתיום איון מאשר מכוניות רגילות. וכאשר מדובר במאות או אף אלפי מכוניות - מדובר בפוטנציאל לשריפה שתבער במשך ימים רבים ותגרום נזק אדיר.
כמה שעות אחרי שהודעת רספ"ן נמסרה ליבואני הרכב באופן לא רשמי, הוציאה הרשות צו חתום לנמלים, המאפשר אמנם פריקת מכוניות חשמליות מאוניות, אך אוסר עליהן לחנות בשטחי הנמלים. לפי הערכות בענף הרכב, הצו הזה יבוטל בימים הקרובים - אך אין בכך פתרון לבעיית המכוניות הנמצאות כבר בנמלים.
לפי נתוני לשכת הספנות הישראלית, נכון להיום בשטחים של נמל חיפה מאוחסנות כ-23 אלף מכוניות מכל הסוגים. בשטחים של נמל אשדוד מאוחסנות כ-14 אלף מכוניות מכל הסוגים. גורמים בנמלים מעריכים כי כמחצית מהמכוניות הן חשמליות. ואולם יש לזכור שגם במכוניות פלאג אין הייבריד יש סוללות ליתיום איון, לפחות בחלק מהמקרים, וגם במכוניות היברידיות.
מאז שברספ"ן הודיעו ליבואני הרכב כי עליהם להוציא את המכוניות מהנמלים (אם כי כאמור לא בצו רשמי) חלפו כבר שלושה ימים - והמכוניות עדיין בנמלים. הבעיה מבחינת הנמלים ורספ"ן היא משפטית: כדי להוציא את המכוניות נדרש צו רשמי, כפי שהופעל בנושא של פריקת המכוניות לשטחים שמחוץ לנמל. לעת עתה הצו מתעכב, אך אמור להתפרסם בימים הקרובים. אפשרות נוספת היא להורות על הפינוי בצו חירום, מה שאינו סביר, מכיוון שכעת, לאחר הפסקת האש, איום הטילים אינו משמעותי, דבר שמאפשר עוד מעט "אוויר לנשימה".
קודם חשמליות, אחרי זה פלאג אין
באשר להוצאת המכוניות מהנמלים: הסבב הנוכחי הסתיים אמנם, אבל בשל אי הוודאות הביטחונית המכוניות שמצוידות בסוללות ליתיום איון יצאו בשבועות הקרובים מנמלי ישראל.
ל"כלכליסט" נודע כי במסגרת התוכנית שתוצג בימים הקרובים, הרכבים הראשונים שיוצאו מהנמלים יהיו אלה שמצוידים בהנעה חשמלית בלבד. אחריהם יוצאו מהנמלים רכבי פלאג אין הייבריד - ובסוף רכבים היברידיים. קצב היציאה האופטימלי המשוער עומד על כ-350 רכבים ביום, משמע מדובר ב"מבצע" שידרוש ככל הנראה מעל חודשיים או שלושה חודשים. בימים אלה ענף ההובלה סובל ממחסור במוביליות (משאיות הובלת רכב) מה שעשוי להאריך את זמן ה"מבצע".
על עובדה אחת אין עוררין: הרכבים יאוחסנו הרחק מריכוזי אוכלוסייה. כיום יבואני הרכב כבר מחזיקים בשטחי אחסון נרחבים באזור לכיש והשפלה. שטחי אחסון באזור נמל אילת המושבת יכולים גם הם לשמש למטרה זו. ליבואני הרכב יש גם פתרונות יצירתיים כמו אחסון בחניונים, אם כי גם שם קיימת סכנה לשריפה משמעותית במידה שהחניון נפגע או שרכב יינזק. מטבע הדברים, גם לנמלי ישראל יש רזרבות של שטחים מחוץ לנמלים (חניה בשטח הנמלים היא מקור הכנסה עבורם).
התוכנית לעתיד: אחסון הרחק מריכוזי אוכלוסיה
נושא האחסון של הרכב החשמלי אינו מסתיים בשטחים של היבואנים, אם וכאשר אלה יאותרו. עיריית חיפה, לדוגמה, כבר פועלת לפינוי של ריכוזי מכוניות שמצוידות בסוללות ליתיום איון אשר שוכנים בשטחי העיר. ל"כלכליסט" נודע כי בחודשים הקרובים תתכנס ועדה מיוחדת בה יהיו חברים נציגי השלטון המקומי, שירותי הכבאות, משרד התחבורה וגופים רגולטוריים נוספים על מנת לקבוע היכן וכיצד יאוחסנו רכבים חשמליים הרחק מריכוזי אוכלוסייה.
אם וכאשר הדבר יקרה, כנראה במחצית השנייה של השנה - יבואני רכב אשר מאחסנים כיום כמויות גדולות של מכוניות בסמוך לריכוזי אוכלוסייה עשויים למצוא עצמם במרוץ אחר שטחי אחסון מרוחקים, שדורשים שינוע של הרכבים במוביליות.
מרשות הספנות והנמלים נמסר: "בהתאם להנחיית מנהל רספ"ן ובתוקף סמכותו כממונה על הנמלים, הוחלט לסרב בשלב זה לאשר מסירה עקיפה של כלי רכב המכילים מצבר ליתיום. ההחלטה נבחנה לאור שיקולי בטיחות וניהול סיכונים, ונכון לעכשיו – היא נותרת בתוקף. ככל שיתעורר בעתיד צורך בבחינה מחודשת של ההנחיה, עדכון מסודר יועבר בהתאם".






























