יבואני הרכב בבעיה: רשות הספנות דורשת פינוי רכב חשמלי דליק מנמלי ישראל
מרבית המכוניות המאוחסנות בנמל חיפה הן חשמליות עם סוללת ליתיום איון, וגם כמחצית מאלה בנמל אשדוד, זאת בזמן שהיבואנים מאחסנים אלפי מכוניות מחוץ לנמלים. הסיבה: החשש מנפילת טיל שיגרום לשריפת החומר, שהוא בעל בעירה קשה לכיבוי
רספ"ן (רשות הספנות והנמלים) דורשת מיבואני הרכב לפנות מכוניות חשמליות - ורכבים בעלי הנעת פלאג אין הייבריד מנמלי ישראל, כך עולה מהודעה ששלחה רספ"ן ליבואני הרכב.
לפי לשון ההודעה: "יש להיערך באופן מיידי לפינוי רכבים עם סוללות ליתיום מהנמלים, צו רספ"ן בעניין אמור לצאת בטווח הזמן הקרוב מאוד". בפועל, לפי הערכות בענף הרכב, בנמל חיפה יש כעשרת אלפים מכוניות, מתוכן כ-70% הן בעלות סוללות ליתיום איון – ואילו בנמל אשדוד יש כחמשת אלפים מכוניות, שכמחצית מהן הן בעלות סוללות כאלה. הסיבה לחשש של רספ"ן היא תרחיש בו טיל נופל באחד מנמלי ישראל וגורם לשריפת ליתיום איון, שהוא כיום החומר אשר נמצא ברוב סוללות הרכב החשמלי ורכבי פלאג אין הייבריד. בשונה משריפת רכב רגילה, במקרה של שריפת ליתיום איון, כפי שגילו כבר מספר חברות ספנות מדובר בבעירה הרבה יותר חמה, והרבה יותר קשה לכיבוי. יצוין כי שירותי הכבאות בישראל כן מצוידים באמצעים הנדרשים לכיבוי דליקות ליתיום איון, אך מדובר באמצעים (למשל מה שנקרא "שמיכת חנק") המיועדים להתמודד עם שריפה של רכב בודד, ולא מקרה בו מאות רכבים עולים באש.
כיום יבואני הרכב כבר מאחסנים מלאי של כמה עשרות אלפי מכוניות מחוץ לנמלי ישראל, חלק גדול מהן הן מכוניות חשמליות אשר מצוידות בסוללות ליתיום איון, שהיבואנים למעשה הכניסו לארץ אשתקד לפני עליית המס. המכוניות האלה מאוחסנות בקניונים, בחניוני ענק באזור קריית גת, בין אשדוד לאשקלון ובסמוך לנשר. לפי גורמים בענף הרכב, בקשות לפינוי של מכוניות אלה טרם הגיעו מכיוון שאין כל חשש לפגיעה בתשתיות, כלומר נמלי ישראל.
למרות שמדובר בפועל בכמה אלפי מכוניות, משימת הפינוי עשויה להיות לא פשוטה: כיום יבואני הרכב סובלים דווקא ממחסור בנהגי מוביליות שישנעו את הרכבים מחוץ לנמלים, מה שעשוי להערכת גורמים בענף הרכב, לדרוש מספר שבועות.