סגור

מכשול נוסף בדרך ליישום המתווה לקיצור תורנויות המתמחים: סופי השבוע

בדו"ח הביניים שחיבר הצוות לבחינת המהלך נכתב כי המתווה יחייב רבים מהמתמחים להתייצב לעבודה בכל סופ"ש, מה שעלול "להביא לפגיעה משמעותית ובלתי מידתית באיכות חיי הרופאים". בשלב זה מציע הצוות לצרף רופאים בכירים לעבודת סופי השבוע, הצעה שעוררה התנגדות עזה בקרב בכירי הר"י

מי שחשב שיישום המתווה לקיצור תורנויות המתמחים יהיה קל - טעה בגדול: כעת מתברר כי אחת המחלוקות שמאיימות על המתווה הוא סוגיית תורנויות סוף השבוע.

בדו"ח הביניים שחיברה הוועדה בראשות המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ספי מנדלוביץ' והגיע לידי כלכליסט, נכתב כי "מכיוון שהגדלת מספר הרופאים בכל המחלקות פי 2-1.5 איננה ישימה או יעילה מול המצוקות הנרחבות במערכת, לא יהיה מנוס מהגדלת מספר סופי השבוע בהם נוכחים הרופאים המבצעים תורנויות במחלקה, ולכן בעתיד הנראה לעין צפויה דרישה מרופאים רבים עליהם חל המתווה להתייצב בבית החולים בכל אחד מסופי השבוע, ברוב חודשי השנה, גם אם לשעות עבודה מקוצרות".

עוד כותבים חברי הוועדה כי "מצב זה עלול כשלעצמו להביא לפגיעה משמעותית ובלתי מידתית באיכות חיי הרופאים המבצעים תורנויות. כך לדוגמא, לאור כך שמתמחים רבים נשואים לבני זוג רופאים, עלול להיווצר מצב בו שני בני הזוג במשפחות מתמחים רבות ייאלצו לעבוד במקביל בסופי שבוע רבים בחודש".
הוועדה הדגישה כי סוגייה זו "בעייתית כפליים בבתי החולים בפריפריה, בהם כבר במצב הנוכחי רופאים המבצעים תורנויות - ובעיקר מתמחים - מבצעים באופן קבוע שני סופי שבוע בחודש, ולעיתים שלושה. בנוסף, מרחקי ההגעה לבתי החולים באזורים אלו ארוכים יותר וכל הגעה לבית החולים לתורנות דורשת זמן ומאמץ".
גם מבחינת תכנון לוח העבודה סופי השבוע מייצרים מורכבות, שכן חייבים "לפצות" את המתמחה שנשאר בסופ"ש ביום חופש נוסף.
2 צפייה בגלריה
הפגנת מתמחים תל אביב
הפגנת מתמחים תל אביב
הפגנת מתמחים תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)

החלופה: רופאים בכירים יעבדו בסופי השבוע

בצוות מודים כי נכון לעכשיו הם לא מצאו מענה ראוי לבעיה: "בשל המורכבויות הגדולות שסוגיית סופי השבוע מוסיפה למתווה, טרם עלה בידי הצוות המשותף להגיע לפתרון יצירתי אשר 'מרבע את המעגל' ונותן מענה הן לחובה לקצר את משך התורנות והן לרצון להימנע מפגיעה בלתי מידתית באיכות חיי הרופאים המבצעים תורנויות".
בשלב זה מציעים בצוות חלופה, שכבר מעוררת התנגדות עזה בקרב בכירי ההסתדרות הרפואית (הר"י): צירופם של רופאים מומחים (רופאים בכירים) לעבודת סופי השבוע.
עד למציאת מודל הפעלה בר-קיימא בסופי השבוע, הצוות ממליץ לבחון החלת מודל opt-out - כלומר, להגדיר כי ברירת המחדל לסופי השבוע הינה תורנויות מקוצרות, אך לאפשר לרופאים המעוניינים בכך להמשיך ולבצע תורנויות בנות 24 שעות בתמורה לצמצום מספר סופי השבוע בהם יידרשו להגיע לבית החולים.
הצוות ממליץ כי מודל זה ייושם עד לסיום יישום מתווה קיצור שעות העבודה, אז תתבצע בחינה שלו מול מודלים פוטנציאליים אחרים ויוחלט על דרך קבועה לעבודה בסופי השבוע. בצוות טוענים כי לפי הבדיקה שלהם, פתרון דומה אומץ ב-18 מדינות באירופה, לרבות בריטניה וצרפת, ו"עשוי לשמש כפתרון ביניים ראוי".
נזכיר כי כעת עומדים על הפרק שני מודלים לקיצור התורנויות: מודל 16/2, בו המשמרת מתחילה ב-15:00 ומסתיימת בשעה 9:00 ביום למחרת, ומודל 18/30, בו המשמרת זהה, אך המנוחה בין התורנויות תהיה בת 30 שעות.
בשבוע שעבר פורסם כי שר האוצר אביגדור ליברמן מתנגד ליישום המתווה. באוצר הסבירו כי "המתווה אינו ישים, והוא בעל השלכות חמורות ביותר על מערכת הבריאות", זאת משום שאין מספיק רופאים ליישום המתווה.