סגור

במחאה על נטיעות קק"ל: רע"מ החרימה הצבעות במליאה - והובילה לשרשרת תבוסות לקואליציה

ח"כים של רע"מ נעדרו מההצבעות על 8 חוקים שעלו בקריאה טרומית במליאת הכנסת, בניגוד לעמדת הקואליציה. הסיבה: חברי הכנסת של סיעת רע"מ החרימו את ההצבעות בשל התנגדותם להמשך ההתרחבות של התיישבות יהודית בנגב

הקואליציה נחלה היום 8 תבוסות בהצבעות על חוקים שהועלו להצבעה בקריאה הטרומית, והתקבלו בניגוד לעמדתה.
הסיבה: חברי הכנסת של סיעת רע"מ החרימו את ההצבעות במליאת הכנסת, במחאה על המשך הנטיעות של עצים על ידי קק"ל בדרום הארץ, שמתנגדת להמשך ההתרחבות של התיישבות יהודית בנגב.


לאחר שהמליאה אישרה את הצעות החוק בקריאה הטרומית, תנסה הקואליציה לקבור אותן או לדחות אותם בוועדת הכנסת שתתבקש להעבירן לדיון בוועדות השונות.

2 צפייה בגלריה
בקעת הנגב בקעת ערד תל ערד
בקעת הנגב בקעת ערד תל ערד
תל ערד
(צילום: החברה להגנת הטבע)

אלה הצעות החוק המרכזיות שעלו בקריאה טרומית:
-פטור ממע"מ בעת קניית דירה ראשונה לזוגות צעירים בכל הארץ שהגישה ח"כ מירי רגב (ליכוד). 31 חברי כנסת תמכו מול מתנגד אחד, כאשר הקואליציה לא השתתפה בהצבעה. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תכין אותה לקריאה ראשונה. מוצע להעניק פטור ממס למכירת דירת מגורים ראשונה מקבלן לזכאי, יחיד או זוג צעיר, ובלבד שמחיר הדירה כאמור, לא כולל מס ערך מוסף, אינו עולה על 1.3 מיליון שקל.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בשל המחסור העצום בדירות באזור תל-אביב והמרכז, מחירי הדירות האמירו, וכתוצאה מכך גם גובה תשלומי שכר הדירה. האמרת מחירי הדירות, בשילוב עם צמצום הסיוע הממשלתי לרכישת דירה יצר מצב שבו אין לזוגות צעירים יכולת כלכלית לרכוש דירה קטנה (בגודל של 100 מ"ר), ואף לשכור אחת. בעקבות זאת, הם נאלצים לשכור דירה קטנה יותר (בגודל של 80 מ"ר) במחיר גבוה. כך, עברו אלפי תושבים להתגורר במחוזות אלו, בשכירות בדירות קטנות במחירים גבוהים".
"בנוסף, מדיניות המשכנתאות וגובה הריביות להלוואות מדינה גרם לירידה משמעותית בלקיחת הלוואות ממשלתיות בקרב זכאי משרד השיכון וכן לאי יכולתם של זוגות צעירים לממש את זכאותם לרכישת דירה".

2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת תקציב 3.11.21
מליאת הכנסת תקציב 3.11.21
מליאת הכנסת בעבר
(עמית שאבי)

-העלאת קצבת זקנה לאזרח ותיק, שהגיש ח"כ איימן עודה (הרשימה הערבית המשותפת), והצעות דומות שהוגשו על ידי הח"כים אורלי לוי אבקסיס (ליכוד) ואוסמה סעדי (תע"ל). 33 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים כאשר הקואליציה לא השתתפה בהצבעה. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תכין אותה לקריאה ראשונה.
מוצע להעלות את קצבת הזקנה כך שהקצבה החודשית תעמוד על 40% מהסכום הבסיסי במקום 17.7% כפי שהיא כיום, ותוספת התלויים בעד בן זוג תעמוד על 20% מהסכום הבסיסי ובעד כל אחד משני ילדיו הראשונים על 12% מהסכום הבסיסי, במקום 8.9% ו-5.6% בהתאמה היום.
-חוק משק החשמל (תיקון - גביית תשלומים), שהגיש ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס). מוצע לחייב ספק שירות חיוני לאפשר לצרכן חשמל לפרוס לתשלומים את התשלום בעד צריכת חשמל ללא עמלה או ריבית.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "כיום, ספק שירות חיוני המחזיק ברישיון לניהול, להולכה או לחלוקה של חשמל לא מאפשר לצרכן לשלם את חשבון החשמל באמצעות פריסה לתשלומים. צרכנים אשר אין ביכולתם לשלם את חשבון החשמל במלואו, נאלצים לבצע תשלום בקרדיט, באמצעות כרטיס אשראי, המאפשר לפרוס את הסכום בממוצע תשלומים של בין 12 ל-18 חודשים ואף יותר, בהתאם לתנאי החשבון של הלקוח. באופן זה, חברת החשמל מקבלת את מלוא סכום התשלום מראש מחברת האשראי, אך מבחינת הצרכן – מדובר בהלוואה לכל דבר הנושאת ריבית שנתית שקובעת חברת כרטיס האשראי המגיעה לשיעורים של כ-13%-12% לשנה".
-חוק לתיקון פקודת המשטרה (חובת שימוש במצלמות גוף בעת הפגנה), שהוגשה על ידי הח"כים אחמד טיבי ואוסאמה סעדי (תע"ל). 46 חברי כנסת תמכו בהצעה מול שני מתנגדים כאשר חברי הקואליציה לא השתתפו בהצבעה. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תכין אותה לקריאה ראשונה.
מוצע לקבוע כי כל שוטר הממלא תפקידו בעת הפגנה, ישתמש במצלמת גוף לשם תיעוד האירועים. עוד מוצע כי התיעוד יישמר, יהיה נגיש לציבור, ובמקרה שבו הוגשה תלונה על אלימות שוטר – יימסר לגורם התובע, ונטל הראיה יהיה על המשטרה.