סגור

חברת החשמל בעד החוק של רע"מ: "החיבורים הפיראטיים גורמים נזק גדול"

חוק החשמל שאושר היום יאפשר חיבור מבנים שהוקמו ללא היתר בנייה; אורן הלמן, סמנכ"ל שיווק ורגולציה בחברת החשמל: "חשמל הוא מוצר בסיסי, החיבורים הפיראטיים יצרו בלגן מטורף"; לדבריו, "נצטרך לפרוס רשת חשמל בחלק מהמקומות, זה ידרוש תכנון והיתרים"


בתום דיון סוער במליאת הכנסת, אושרה היום (ד') הצעת החוק שיזמה רע"ם שתאפשר חיבור לתשתיות חשמל ומים במבנים שהוקמו ללא היתר בנייה.


מטרת החוק היא לאפשר את חיבורם של בתים שנבנו ללא היתר לתשתיות חשמל ומים. בדברי ההסבר לחוק נכתב כי בישובים רבים בישראל, ברובם ישובים ערביים, סבלו התושבים שנים מהיעדר תכנון ומשום כך נבצר מתושבי הישובים האלה להוציא היתרי בנייה ולהתחבר לחשמל ומים. ברוב המקרים אותם התושבים התחברו בסופו של דבר לחשמל ומים, אך באופן לא חוקי.
לכן, הצעת החוק נועדה בראש ובראשונה להבטיח שהחיבורים ייעשו באופן חוקי ובטוח, בין היתר משום שחיבור מבנה לחשמל באופן לא חוקי עלול להיעשות באופן לא בטוח ולהוות סכנה.
המשמעות המעשית של החוק היא שחברת החשמל תידרש כעת לחבר לחשמל בתים ושכונות שהוקמו ללא היתר בנייה, חלקן עם תשתית חלקית של רשת חשמל וחיבורים פיראטיים, ובחלקן אין כמעט בכלל תשתית הולכה ויהיה צורך להקימה.
אורן הלמן, סמנכ"ל שיווק ורגולציה בחברת החשמל, אמר לכלכליסט כי החברה הביעה תמיכה מלאה בחוק: "אנחנו פועלים לחקיקה בסגנון הזה ודוחפים לזה שנים רבות, כי בתפיסה שלנו אנו מאמינים שחשמל הוא מוצר בסיסי. ושברגע שמונעים מאיתנו חיבור של בתים לחשמל בגלל סיבות של תכנון ובנייה, מייצרים מצב שבו אנו הופכים גורם שאחראי לאכיפת חוקי מדינה וזה גורם להרבה מאוד בעיות וחוסר שביעות רצון של לקוחות החשמל כלפי החברה".

2 צפייה בגלריה
כנס וירג'ין לחדשנות 2019 אורן הלמן חברת החשמל מינגלינג
כנס וירג'ין לחדשנות 2019 אורן הלמן חברת החשמל מינגלינג
אורן הלמן. "יש שורת נזקים שנגרמו כתוצאה מהיעדר החוק הזה עד היום"
(צילום: אוראל כהן)

"יש שורת נזקים שנגרמו כתוצאה מהיעדר החוק הזה עד היום ומהאיסור לחבר מבנה שאין לו טופס 4 לחשמל", אומר הלמן. "קודם כל מפגעים של בטיחות, ומפגעים במרחב הציבורי. חשמל הוא מוצר חיוני ואי אפשר לחיות בלי חשמל, אז זה שנמנע מאיתנו לחבר חשמל לבית, זה לא אומר שלא ישתמשו בו בחשמל. הוא ישתמש או באמצעות גנרטור או התחברות לשכן. תארו לעצמכם שרק לדירה מספר 1 בבניין יש חשמל, ואז שאר הדיירים מתחברים דרכו".
"מה זה עושה מבחינת חברת החשמל? בלגן מטורף. מקבלים חיבור פיראטי, אגב זו לא גניבה, משלמים על החשמל אבל אנחנו מקבלים עומסים שאנחנו לא מכירים בשעות קיצון, פתאום דירה 5-6-7-8 מפעילות מזגנים שלא ידענו שהם קיימים, הנתיך מתפוצץ ונשרף. הטכנאים שלנו צריכים לבוא ולתקן. הם לא מספיקים להיכנס לרכב אחרי התיקון, ושוב הנתיך נשרף, בגלל העומס הזה".
כדי להעריך כמה בתים יידרשו כעת להתחבר לרשת החשמל, הקימה חברת החשמל צוות עבודה מיוחד שכבר היום יתכנס לפגישת העבודה הראשונה שלו. נראה שמדובר בעשרות אלפי בתים. הלמן אומר: "כל בקשה שתוגש ותעמוד בהוראות החוק - תיבחן ואנחנו נחבר. אנחנו נדע לעמוד בביקושים ולא תהיה לנו בעיה".
איפה בכל זאת צפויה בעיה? באזורים מסוימים אין בכלל רשת חשמל וחברת החשמל תידרש להקימה. "אנחנו נצטרך לפרוס רשת חשמל בחלק מהמקומות, הדברים האלה ידרשו הסדרה, היתרים ותכנון של רשויות התכנון. אנחנו צריכים שיתוף פעולה של רשויות התכנון כדי לזרז את התהליך, ואיפה שצריך לפתח רשת הולכה - שזה עולמות של מתח גבוה ותשתית מקומית - אנחנו נעשה".
מרשות החשמל נמסר: "מדובר על תיקון חוק התכנון והבנייה ולא על תיקון במשק האנרגיה. מבחינת רשות החשמל לא נדרשת אסדרה מיוחדת וחברת החשמל תידרש לפעול לחיבור הבתים בהתאם לכללים החלים על בקשות חיבור חדשות ובכפוף כאמור לעמידה חוק התכנון והבנייה".

2 צפייה בגלריה
בדואים בנגב מבנים בפזורה הבדואית בנגב
בדואים בנגב מבנים בפזורה הבדואית בנגב
מבנים בפזורה הבדואית בנגב
(חיים הורנשטיין)