סגור

מחקר ישראלי: חיסון הבוסטר משפר את ההגנה החיסונית פי 10

המחקר שפורסם היום בכתב העת, The New England journal of Medicine, נערך על ידי חוקרים מהאוניברסיטה העברית, מכון גרטנר ומכון וייצמן, מגלה כי רמת ההגנה מפני הדבקה ותחלואה קשה היא פי 10 לאחר קבלת החיסון השלישי

הגנה חיסונית של פי 10 של מנת הבוסטר מפני הדבקה ותחלואה קשה: מחקר חדש של צוות חוקרים ממכון ויצמן למדע, הטכניון, האוניברסיטה העברית, מכון גרטנר במרכז הרפואי שיבא ומכון KI, שמתפרסם היום (ה') בכתב-העת הרפואי The New England Journal of Medicine עולה כי מנה שלישית של החיסון, שיפרה פי עשרה ויותר את ההגנה החיסונית של מקבליה בהשוואה למי שחוסן בשתי מנות בלבד לפני חמישה חודשים או יותר.


המחקר, שממצאיו נחשפו כבר בישראל, מציג, כאמור, יעילות גבוהה של מנת חיסון שלישית מתוצרת פייזר – הן במניעת הדבקה והן במניעתה של מחלה קשה.
במחקר נאספו נתונים אחרי יותר ממיליון איש בני 60 ומעלה שקיבלו את שתי מנות החיסון לפני חודש מרץ, או בשלושת השבועות הראשונים של אוגוסט, והשוו את ההגנה של אלה מתוכם שקיבלו את הבוסטר, לאלה שקיבלו שתי מנות חיסון בלבד. החוקרים לא ביצעו השווה מול לא מחוסנים.

1 צפייה בגלריה
חיסון שלישי נגד קורונה מכבי רמת השרון
חיסון שלישי נגד קורונה מכבי רמת השרון
חיסון לקורונה
(עידו ארז)
עבור כל יום בתקופה הזו, השוו החוקרים את ההגנה של שתי אוכלוסיית ה"ללא בוסטר" לאוכלוסיית ה"בוסטר". האוכלוסיות היו דינמיות: אלה שהשתייכו לקבוצת ה"ללא בוסטר" וקיבלו את החיסון השלישי, עברו לקבוצת ה"בוסטר" 12 ימים לאחר שקיבלו את המנה השלישית, זאת על פי מחקרים שהניחו כי החיסון משפיע במלואו תוך שבוע ויותר.
החוקרים התחשבו במספר נתוני רקע ובהם גיל המתחסנים , מגדר, מגזר דמוגרפי, תאריך קבלת המנה השניה, ומשתנים נוספים.
עוד הראו הנתונים כי כבר ביממה הראשונה או השנייה לאחר החיסון, נצפית הגנה, אך על כך מניחים החוקרים כי הסיבה היא הטיה התנהגותית: על פי ההערכות, בימים הראשונים לאחר החיסון אנשים מגיעים לפחות בדיקות, או שייתכן כי הם נוקטים בזהירות יתר. ניתוח מעמיק של הנתונים של אנשים שהתחסנו במועדים שונים, מצביע על כך שאחרי היממה ה-12 אין מדובר בהטיה התנהגותית, וכי התוצאות של הגנה בפני הדבקה הן "אמיתיות".