סגור
הפגנה בכיכר הבימה בתל אביב נגד הממשלה
הפגנה בכיכר הבימה בתל אביב במוצ״ש האחרון (צילום: שלומי דונר)

דעה
ההנחיה של בן גביר להפעיל כוח נגד מפגיני השמאל: צעד אנטי-דמוקרטי בעליל

השר לביטחון לאומי דורש להפעיל כוח נגד המפגינים בת"א, כמו נגד החרדים בירושלים - למרות שהם לא מפעילים אלימות. הוא רוצה להפעיל עונש מוות למחבלים ערבים, ולשנות את הוראות פתיחה באש כלפי פורעים ערבים בלבד. בן גביר צריך להבין שכשר הוא לא יכול לעשות איפה ואיפה

איתמר בן גביר ממשיך לספק הוכחות: ראשית, לכך שהוא האחרון שמתאים להיות השר לביטחון פנים שממונה על הפעלת הכוח והאכיפה הממלכתיים; שנית, לכך שהוא וממשלתו הם סכנה לדמוקרטיה; שלישית, לכך שהוא נושא לשווא את ערך השוויון.
בן גביר דורש להפעיל כוח – מעצרים ומכת"זיות – נגד מפגיני המרכז-שמאל בתל אביב, בדיוק כמו נגד המפגינים החרדים בירושלים. ראשי המשטרה יסבירו לו שהכוח לא מופעל לפי זהות המפגינים, נטייתם הפוליטית או העיר שבה הם מפגינים. הכוח מופעל לפי קריטריונים אחרים לגמרי. למשל, נכונותם לשתף פעולה, לתאם ולהידבר עם מפקדי המשטרה בשטח. למשל, אלימות המפגינים. רק אתמול (ב') הוגש כתב אישום נגד שני חרדים שבמהלך הפגנה הציתו פח אשפה ודרדרו אותו על תושבת האזור, מירל דז'לובסקי, אם ל-11 ילדים שעברה במקום ונפצעה קשה. בהפגנה במוצאי שבת בתל אביב אף מפגין לא העלה על דעתו לשרוף פח ולסכן חיי עוברי אורח. בהפגנות מכבדים את השוטרים ולא קוראים להם "נאצים".
בנוסף, קשה להתרשם ולהתפעל מכוונתו של בן גביר להשוות את תנאי הטיפול. תשאלו אותו על עונש מוות למחבלים? הוא בעד, אבל רק כלפי מחבלים ערבים ולא יהודים. תשאלו אותו על שינוי הוראות פתיחה באש? רק כלפי פורעים ערבים ולא נגד בני טיפוחיו, פורעי נוער הגבעות. ועכשיו מפריעים לו המפגינים שכואבים את הפעולות של חבריו לממשלה כלפי הדמוקרטיה הישראלית. ההנחיות שלו למשטרה הן צעד אנטי דמוקרטי בעליל, פגיעה בסיסית בזכויות אדם, בזכות ההפגנה, שהיא נגזרת חשובה של חופש הביטוי.
המסורת המשפטית הישראלית, שהוא וחבריו הכריזו עליה מלחמת חורמה, מאפשרת שוליים רחבים לזכות ההפגנה, גם על חשבון חסימת צירי תנועה והפרעה זמנית לשגרת החיים. את הזכות הזו ניתן להגביל רק כשהיא חורגת לאלימות או מהתיאום שהושג עם המשטרה על התוואי והתנאים. אבל, המשטרה היא זו שאמורה לנהל את האירוע ולא השר. בן גביר, הוכיח שוב שהוא לא מתאים לתפקיד, שהוא סכנה לדמוקרטיה. והוא גם ממשיך לבשר לנו מה נקבל מהממשלה, שהוא מבכיריה, גם בשאר תחומי אחריותה.