סגור
הפגנה בכיכר הבימה בתל אביב נגד הממשלה
ההפגנה בכיכר הבימה בתל אביב נגד הממשלה (צילום: שלומי דונר)

אלפים הפגינו נגד ממשלת נתניהו בתל אביב

אלפי בני אדם התאספו בכיכר הבימה וצעדו ברחבי העיר עד לרחבת מוזיאון תל אביב, בין היתר במחאה על הרפורמה שהציג השבוע שר המשפטים יריב לוין. כמה חברי כנסת הגיעו להפגנה, בהם איימן עודה ומרב מיכאלי, שאמרה: "לא ניתן להרוס את המדינה שלנו". יו"ר לשכת עורכי הדין: "הרפורמה - הרס הדמוקרטיה"

אלפי בני אדם הפגינו הערב (שבת) בתל אביב נגד הממשלה החדשה בראשות בנימין נתניהו, בין היתר במחאה על הרפורמה במערכת המשפט שהיא מתכוונת לקדם. בשעה 19:00 הם התכנסו בכיכר הבימה ומשם צעדו ברחבי העיר עד לרחבת מוזיאון תל אביב. "התכנסו כל מתנגדי ההפיכה המשטרית שמבצעת הממשלה העבריינית, שמאיימת לפגוע בכלל אזרחי ישראל באשר הם", מסרו מארגני ההפגנה.
המפגינים שהגיעו לכיכר הבימה צעקו בין היתר "הסתה מתחילה במסדרונות הממשלה" ו"נתניהו מסוכן, מושחת וגם גזען". המשטרה סגרה את כל הרחובות שמובילים לכיכר ופקקים רבים הורגשו באזור. כמה חברי כנסת הגיעו להפגנה כאות הזדהות, בהם יו"ר העבודה מרב מיכאלי וחברי הכנסת ממפלגתה נעמה לזימי, אפרת רייטן וגלעד קריב, ויו"ר חד"ש איימן עודה וחבר מפלגתו ח"כ עופר כסיף. גם יו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי הגיע להפגנה, וכך גם השרה לשעבר ציפי לבני.
ב-19:30 יצאה צעדה מהבימה לכיוון מוזיאון תל אביב, שם מתקיימת הפגנה עם במה ונואמים שמאורגנת על ידי כמה ארגונים. כשעה לאחר מכן יצאה צעדה שנייה לכיוון מצודת זאב, שאותה המארגנים מכנים "צעדת לפידים נגד הממשלה, במטרה להעביר מסר לממשלה כי ההפיכה המשטרית המסוכנת תיתקל בהתנגדות אזרחית שטרם נראתה", כלשון הארגונים.
מתנועת "עומדים ביחד", ממארגני ההפגנה, נמסר: "הגורמים הקיצוניים והמסוכנים בממשלה החדשה שהוקמה מתכננים כבר איך לפגוע בכולנו - איך להעמיק את האפליה הגזענית כלפי האזרחים הערבים, איך לקצץ בתקציבים החברתיים ואיך להפלות על רקע מגדרי ומיני. לא נשב בבית בחיבוק ידיים ולא נתמכר לייאוש ולתסכול. איפה שיש מאבק - יש גם תקווה, ואנחנו נצא למאבק על הבית של כולנו".

2 צפייה בגלריה
שלט מחאה בנפגנה הערב נגד ממשלת נתניהו
שלט מחאה בנפגנה הערב נגד ממשלת נתניהו
שלט מחאה בהפגנה הערב נגד ממשלת נתניהו
(צילום: מוטי קמחי)

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי הגיעה כאמור לכיכר הבימה, וצייצה בטוויטר: "איזה אנרגיות בכיכר הבימה! יחד עם אלפי מפגינות ומפגינים מדהימים יצאנו להפגין ולצעוק בקול ברור - לא ניתן להרוס את המדינה שלנו! נמשיך להלחם על הדמוקרטיה שלנו". ח"כ נעמה לזימי ממפלגתה של מיכאלי אמרה בנאומה ברחבת מוזיאון תל אביב: "בגוש שלנו יש מי שנדמה להם שצריך לדבר עם החוטף, עם מי שמחזיק מדינה שלמה בת ערובה, שהחליט לרסק את כולנו בשם המשפט שלו ושהכניס את העשבים השוטים של כהנא להיות הדמויות הבכירות בממשלה ובקבינט. אבל לא, עם החוטף בנימין נתניהו וחבורתו אסור לדבר, צריך להתגבר עליהם".
יו"ר חד"ש-תע"ל איימן עודה אמר בנאומו: "יש לנו הזדמנות ענקית והיסטורית בתוך המשבר הזה. תראו כמה כוח יש פה, וזאת רק ההתחלה. ההזדמנות היחידה של הפאשיסטים זה להפריד בינינו - ואנחנו לא ניתן להם". במהלך ההפגנה כמה מפגינים צעקו לעברו של עודה "אתה בוגד".
יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, הגיע להפגנה והתייחס לרפורמה המתוכננת במערכת המשפט. "הרפורמה שיריב לוין מדבר עליה זה הרס הדמוקרטיה ופגיעה אנושה בזכויות אדם, זאת פגיעה בנו האזרחים והאזרחיות", אמר חימי. "הדרך היחידה שבה חברה דמוקרטית יכולה להתמודד היא מה שאנחנו עושים כאן הערב. אנחנו אזרחים מודאגים, ואני רוצה להעביר מסר ליריב לוין - לא ניתן לכם להפוך אותנו לדיקטטורה".
שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני, שהגיעה גם היא להפגנה בתל אביב, צייצה בטוויטר: "כיכר הבימה הייתה מוצפת הערב בדגלי כחול לבן שהחזיקו ישראלים ציונים שבאו להלחם על המדינה ועל ערכי מגילת העצמאות. מי שהפך את הכחול לבן לצהוב, את המגן דוד לשחור והכניס לתוכו ולתוך ממשלתו את האגרוף הגזעני של 'כך' שמופנה מול אזרחי ישראל - שלא יטיף על דגלים".

2 צפייה בגלריה
המחאה הערב בתל אביב
המחאה הערב בתל אביב
המחאה הערב בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)

מנכ"לית האגודה לזכויות האזרח, נועה סתת, שהיא גם ממארגנות מצעד הגאווה בירושלים ורבנית רפורמית, אמרה בעצרת המרכזית בכיכר הבימה: "הסתכלנו להומופובים בעיניים ולא הסכמנו לתת להם לנצח. מצפים לנו מאבקים קשים בשנים הקרובות, המשבר הזה מוכיח לנו שאסור להשאיר ציבורים מאחור. ההפרדה הזאת בין הציבורים היא זאת שגרמה למשבר הנוכחי".
נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק התגייס גם הוא למאבק ברפורמה במערכת המשפט, ואמר הערב כי "הרפורמה הזו היא שרשרת - מחרוזת של חרוזים מרעל. אם המחרוזת הזו תעלה על צווארנו ותוגשם במלואה - זה תחילת חורבן הבית השלישי", לדברי ברק, שאחראי על "המהפכה החוקתית" שאותה מבקש השר לוין לבטל, "זו תהיה דמוקרטיה טורקית. אצלנו אין חוקה פורמלית, אבל יש חוקי יסוד שהכרזת העצמאות הכירה בהם". הוא גם אמר שהדבר המקביל למהפכה הזו הוא "מהפכה של טנקים" וכי מדובר ב"איום על בית המשפט".
לדברי ברק, שהתראיין בחדשות רשת, קשת וכאן, "חורבן הבית השלישי נגרם במלחמת אחים, שהמחרוזת, ההצעות האלה, היא הצונאמי שיביא אותה. יידע נא כל אחד מהמיליונים, אזרחי המדינה ותושבי המדינה, שאם הרפורמה הזאת תיכנס לתוקפה, הזכות שלכם לכבוד, הזכות שלכם לחירות, הזכות שלכם לחיים, תיפגע באופן קשה ולא יהיה בית משפט שאליו אפשר יהיה לפנות". ברק הדף את הביקורת לפיה העליון קובע מי יהיו שרים, על רקע הדיונים בעניינו של דרעי, ואמר: "לא בית המשפט קובע מי יהיו שרים, חוקי מדינת ישראל קובעים והכרזת העצמאות. הפירוש הוא על ידי בית משפט".
כמו כן, שני יועצים משפטיים לשעבר בממשלות נתניהו הקודמות תקפו אתמול את תוכניתו של שר המשפטים לערוך רפורמה במערכת המשפט. בכנס המשפטנים של התנועה לאיכות השלטון, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון בדימוס, הפרופ' אליקים רובינשטיין, אמר כי שימוע לשופטים, שהוא אחד מהצעדים שמציע לוין במסגרת הרפורמה שלו, "יהיה מופע מצוין, אך דרך נוראית לבחור שופטים". הוא התייחס גם לפסקת ההתגברות המוצעת, ברוב של 61 חברי כנסת: "זו פוליטיקה של החלשה, אין בכך צורך. בטח לא ברוב של 61 חברי כנסת".
שופט העליון בדימוס מני מזוז, שהיה היועץ המשפטי בין השנים 2004 ל-2010, אמר בכנס כי "התוצאה של פסקת ההתגברות תהיה מדינה ללא הפרדת רשויות. מדינה שיש בה רק רשות אחת ששולטת גם בכנסת וגם במערכת המשפטית. אני לא מכיר בספרות של מדעי המדינה שמדינה כזו יכולה להיחשב כמדינה דמוקרטית". מי שעוד התייחסה לרפורמה היא שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני, שאמרה: "רוצים לומר לנו 'נאכיל אתכם ברעל ואתם תאכלו בפה סגור'. אנחנו לא נשתוק".