סגור
מערכת VEYE זיהוי וגילוי רחפני נפץ וכט"במים של חברת עין שלישית
מערכת VEYE לזיהוי וגילוי רחפני נפץ וכט"במים של חברת עין שלישית

בלעדי
בשמונה חודשי לחימה: הרכש של משרד הביטחון בחברות מקומיות - כמו בשלוש שנים

מדובר בסכום של 75 מיליארד שקל; מחצית מהרכישות בשמונה חודשי מלחמה בוצע משלושת החברות הביטחוניות המרכזיות - אלביט מערכות, תע"א ורפאל; מניית חברת עין שלישית שדיווחה הבוקר על קבלת הזמנה מ"לקוח ביטחוני", זינקה ב-19% בת"א

היקף הרכש שביצעו אגפי משרד הביטחון בחברות ישראליות מאז תחילת המלחמה ב-7 לאוקטובר עומד על כ-75 מיליארד שקל, סכום המקביל לשלוש שנות רכש "רגילות" של המשרד במשק הישראלי.
לפי נתונים שהציג מנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר בפגישה שקיים עם נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר, מחצית מהסכום העצום מימן רכש של מגוון חימושים ומערכות בחברות הביטחוניות המרכזיות אלביט מערכות, התעשייה האווירית ורפאל. מחצית שנייה של הסכום הופנה להזמנות מעשרות אלפי ספקים קטנים ובינוניים, בהם חברות המייצרות רכיבים ומערכות לטנקים ולנגמ"שים של צה"ל, ציוד לוגיסטי, מיגונים, מדים, מזון ועוד.
הפגישה של תומר וזמיר התקיימה ברקע אתגרי הייצור בחברות התעשייתיות, שרבות מהן עברו לפעילות מואצת עם תחילת המלחמה לפני למעלה משמונה חודשים, וזאת כדי לתמוך במאמצי הלחימה של צה"ל. לפי זמיר, מאז פרוץ המלחמה אגפי המשרד האיצו תשלומים לספקים ברחבי הארץ וכבר הזרימו אל החברות השונות סכום של כ-65 מיליארד שקל ובהיקף חסר תקדים של יותר ממיליון חשבוניות. עוד 10 מיליארד שקל ישולם בהמשך.
מלבד עומסי ייצור של חימושים וסוגי נשק בתעשיות הביטחוניות הגדולות, גם חברות קטנות ובינוניות מכל הארץ שמייצרות רכיבים ותתי מערכות לטנקים ולנגמ"שים המשמשים את צה"ל נדרשים בחודשים האחרונים להרחיב את קווי הייצור שלהן כדי לעמוד בקצבי אספקה תובעניים שקבעה מערכת הביטחון.
תומר וזמיר דנו במתן עדיפות מצד מערכת הביטחון לרכש של מוצרים וחומרי גלם מהתעשיות הישראליות וזאת כדי להפחית את התלות בסחורות מיובאות, וכשברקע איומים באמברגו נשק על ישראל מצד מדינות בעולם בשל הימשכות המלחמה.
לדברי זמיר, מערכת הביטחון השקיעה "השקעות עתק" בתעשיות הישראליות ובאופן שתומך כעת בצרכי הלחימה של צה"ל ובבניין הכוח שלו. הוא הוסיף כי יש בכוונתה להמשיך בהשקעות אלה ש"יבססו עוד יותר את עצמאות היצור שלנו ויהוו גם בסיס להגדלת היצוא הביטחוני הישראלי".
לדברי תומר "התעשייה הביטחונית הישראלית הוכיחה את עצמה פעם אחר פעם בעת סבבי הלחימה של ישראל ומוכיחה עצמה גם במלחמה הנוכחית אך עם זאת, חשוב שלא נהיה שאננים וגם אחרי המלחמה נשמור על כוחה של תעייה זו ואף נגדיל אותה עוד". תומר הוסיף כי "מפעלים רבים פתחו קווי ייצור חדשים על מנת שיוכלו לענות על כל צרכי הצבא, וחשוב שנשכיל לשמור עליהם גם אחריה ושלא נאבד אותם".
בין החברות הישראליות שנהנות מהגאות בביקושים של מערכת הביטחון למערכות נשק חדשות גם חברת עין שלישית שעוסקת בפיתוח ובייצור של מערכות מבוססות בינה מלאכותית להגנה מפני רחפנים וכטב"מים מתאבדים.
עין שלישית, שמנוהלת בידי ליאור סגל והיו"ר שלה הוא האלוף (במיל') ידידיה יערי, לשעבר מפקד חיל הים ומנכ"ל רפאל, דיווחה מוקדם יותר היום כי קיבלה הזמנה מחייבת בהיקף של 19 מיליון שקל מ"לקוח ביטחוני" בישראל. החברה דיווחה כי פרט להזמנה זו היא עשויה לקבל מאותו לקוח במהלך שלוש השנים הקרובות הזמנה נוספת, בהיקף של כ-22 מיליון שקל. בעקבות קבלת ההזמנה מניית עין שלישית, שנסחרת בתל אביב זינקה היום בכ-19%.