סגור
מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר
מאיר שפיגלר, לשעבר מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי. חולש על תקציבים של כ־115 מיליארד שקל (צילום: יואב דודקביץ)

ממשלה בהפרעה
המשרדים החברתיים: ההכשרות המקצועיות תקועות ו־3 תפקידי מנכ"ל לא מאויישים

מראשית השנה לא נפתחו הכשרות מקצועיות חדשות בישראל בגלל מאבקי סמכויות בין שר הכלכלה ושר העבודה. במקביל שלושה תפקידי מנכ"ל פנויים במשרדים החברתיים של ש"ס: מנכ"לי הביטוח הלאומי ומשרדי הרווחה והעבודה

מראשית השנה לא נפתחו הכשרות מקצועיות חדשות בישראל וזה קורה בגלל מאבקי סמכויות. הפעם המאבק הוא בין שר הכלכלה ניר ברקת מהליכוד לשר העבודה יואב בן צור מש"ס.
בשנה שעברה הוקצו להכשרות בליווי מעסיק, שנחשבות ליעילות ביותר, 130 מיליון שקל. הביקוש להכשרות האלו היה כל כך גבוה שהן נגמרו באמצע השנה. 2023 היתה אמורה להיות שנה שבה יכנס המעבר להכשרות בליווי מעסיק להילוך גבוה, אולם במסגרת הליכי הפרוק וההרכבה של משרדי ממשלת ההפיכה, נקבע בהסכם הקואליציוני ששלושת האגפים בזרוע העבודה המטפלים בהכשרה מקצועית יועברו ממשרד הכלכלה למשרד הרווחה לאחריות השר יואב בן צור מש"ס. אחרי הקמת הממשלה והביקורת המקצועית על המהלך המוזר הוחלט להקים משרד עבודה עצמאי בראשות בן צור, אבל שר הכלכלה ניר ברקת מהליכוד דרש להשאיר את הכשרת המבוגרים, כלומר האגף להכשרה מקצועית ומנהלת המעסיקים אצלו.
בהחלטת הממשלה מינואר על הקמת משרד העבודה נקבע שתחום הפעולה של "הכשרת מבוגרים ומעסיקים באגף להכשרה מקצועית" יישאר במשרד הכלכלה. מאז בן צור וברקת מתווכחים מה זה אומר. עד שהם יחליטו — לאגף להכשרה מקצועית אסור להוציא שום מכרז להכשרות מקצועיות. מנכ"לית עמותת 121 עו"ד טלי ניר מסרה כי: "הפסקת ההכשרות גורמת נזק משמעותי לנזקקים להן לכלכלה. הממשלה חייבת למצוא פתרון מידי".ממשרד העבודה נמסר בתגובה כי "בהחלטת ממשלה נקבע שיוקם צוות, שמשרד העבודה אינו חלק ממנו, לקבוע מה יהיו הסמכויות של כל משרד. לדאבוננו, עד לרגע זה אין הסכמה והחלטה. משכך, החל מינואר אין כלל מערך הכשרות מקצועיות פעיל. ממשרד הכלכלה לא נמסרה תגובה.
לא פחות משלושה תפקידי מנכ"ל פנויים במשרדים החברתיים של ש"ס: מנכ"לי הביטוח הלאומי ומשרדי הרווחה והעבודה. בינתיים ממלאים את התפקידים אנשי מקצוע מהמשרדים מוערכים על תקן ממלאי מקום. לש"ס תמיד יש בעיה במינויים בכירים של אנשי מקצוע בשל מחסור במועמדים שעומדים בתנאי ההשכלה והניסיון בניהול. התפקיד המפתה ביותר הוא מנכ"ל הביטוח הלאומי החולש על חלוקת תקציבים של כ־115 מיליארד שקל. הבעיה היא שמדובר בתפקיד שמחייב הוכחת ניסיון בניהול עשרות מיליארדי שקלים וקשה במיוחד למצוא לו מועמד מתאים.
ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה: "ההכשרות המקצועיות בישראל יישארו במשרד, בהתאם להחלטת הממשלה. המשרד מקדם תוכנית מהפכנית בתחום ההכשרות שתסנכרן אותן עם שוק העבודה ובכך תסייע רבות לצמיחת המשק".