סגור
אורנה ברביבאי שרת הכלכלה והתעשייה
שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי (אבי מועלם)

הכשרה מקצועית אצל המעסיק? תבואו בשנה הבאה

תקציב של 130 מיליון שקל להכשרות מקצועיות באמצעות המעסיק נגמר באמצע השנה. התוצאה: למרות הביקוש לא ייפתחו הכשרות חדשות השנה. האוצר: לא הוצגו לנו נתונים על תרומת ההכשרות

תקציב ההכשרות המקצועיות באמצעות המעסיק שעמד השנה על 130 מיליון שקל הסתיים – וזרוע העבודה של משרד הכלכלה הודיעה כי לא תקבל יותר פניות מעסיקים. ההכשרה אצל המעסיק נחשבת ללב הרפורמה בהכשרות המקצועיות. בזרוע העבודה מתגאים בהוצאת התקציב המהירה אבל במשרד האוצר רואים בכך חוסר אחריות ואילו בהתאחדות התעשיינים מדברים על משבר אמון. זהו שלב נוסף בבעיות הקשות והבלתי פוסקות במערך ההכשרה המקצועית.
בתקופת הקורונה הוחלט על הקצאת מיליארד שקל לשדרוג היכולות המקצועיות של המובטלים הרבים אבל שר האוצר אז ישראל כץ עיכב את העברת הכסף עד שתוקם מינהלת הכשרה מקצועית במשרד שלו. לאחר שהוקמה היא לא הספיקה לפעול וההזדמנות הוחמצה.
הממשלה הנוכחית ריכזה את האחריות להכשרות המקצועיות באגף להכשרה מקצועית בזרוע העבודה של משרד הכלכלה, והחליטה על רפורמה בהכשרות שאחד המרכיבים המרכזיים שלה הוא הכשרה אצל המעסיק או בשיתוף איתו. התקציב למטרה זו הועמד השנה על 130 מיליון שקל. כעת מתברר שהתקציב היה רחוק מלענות לביקוש של המעסיקים. בהודעה שפרסמה זרוע העבודה נאמר: "לאור ניצול כלל תקציבי האגף להכשרה מקצועית במסלולי הכשרה בשיתוף מעסיקים הוחלט לעצור את הפעילות במסלולים אלה. לא תתאפשר הגשת בקשות חדשות עד להסדרת הנושא". בסך הכל התקבלו 3,000 איש להכשרות במסלולים שונים והוגשו עשרת אלפים בקשות להכשרה אצל המעסיק, כשההערכה היא שכחצי יתממשו.
בזרוע העבודה רואים בכך הישג אך באוצר סבורים שהיה צריך את לחלק את הכסף על פני כל השנה. גם אם האוצר היה מעונין להעביר תקציב נוסף קשה לעשות זאת בתקופת ממשלת מעבר. בשותפות "המקפצה" למען הכשרה מקצועית אומרים שההקפאה גורמת נזק עצום למשתתפים פוטנציאליים ולמשק כולו.
לדברי טלי ניר, מנכ״לית עמותת 121 המובילה את השותפות, "הקפאת ההכשרות תמוהה לאור עודפי התקציב במשרד הכלכלה. מעסיקים רבים רואים את עבודתם יורדת לטמיון. אחרים רואים בכך אישור לחששותיהם מהשקעה בעבודה עם המדינה".
מנהלת אגף חינוך הכשרה ותעסוקה בהתאחדות התעשיינים אורית רמון אמרה כי עצירת ההכשרות תיצור משבר אמון חדש בין התעשיינים למשרדי הממשלה ותפגע בפרויקטים גדולים בתעשייה שדורשים הכשרה מקצועית.
מזרוע העבודה נמסר: התקציב להכשרה מקצועית בעבודה נוצל במלואו עד לחודש אוגוסט השנה וזו ההוכחה שיש להגדיל משמעותית את התקציב להכשרות". מנהל האגף להכשרה מקצועית ניצן ממרוד אמר: "אנחנו במצב שלא היה מעולם בתחום ההכשרות, הפעילות הביאה תוצאות".
ממשרד האוצר נמסר: "על אף בקשות חוזרות ונשנות, לא הוצגו לנו נתונים על פעילות ההכשרות ותרומתן".