סגור

פרשנות
השיטה של משרד החינוך: בלי נתונים, אין מחדלים

דו"ח מבקר המדינה גילה שמשרד החינוך הקפיד שלא לאסוף נתוני נוכחות ונשירה בקורונה; אתמול בוועדת החינוך התברר שעדיין אין נתונים וגם לא תוכנית להחזרת הנושרים. יו"ר הוועדה ח"כ שרן השכל: "המומים מחוסר ההתמודדות עם הנשירה"

משרד החינוך שכלל במשבר בקורונה שיטה בירוקרטית מופלאה: אם אתה לא אוסף נתונים, אי אפשר להאשים אותך במחדלים. וכך קרוב שלושה חודשים לאחר דו"ח מבקר המדינה שהתריע על שהמשרד לא אסף נתונים על הנשירה הגלויה והסמויה במשבר הקורונה, התברר אתמול בישיבות ועדת החינוך של הכנסת שגם מאז לא נאסף שום נתון.
הבעיה חמורה במיוחד משום שברור שהמשמעות של נשירה אינה רק הידרדרות לעוני אלא במקרים רבים לעבריינות. בוועדה נחשף שכל קצין ביקור סדיר (קב"ס) מטפל במאה ילדים ונערים בסכנת נשירה. אם היו נתונים על ההיקף האמיתי של הנשירה יכול להיות שהיה נוצר לחץ ציבורי להגדיל את מספר הקב"סים.
2 צפייה בגלריה
תיכון מקיף ו באר שבע
תיכון מקיף ו באר שבע
תלמידי תיכון בב"ש (ארכיון)
(צילום: חיים הורנשטיין)
דו"ח מבקר המדינה על משבר הקורונה גילה שמשרד החינוך לא דרש ולא קיבל נתונים על מידת ההשתתפות של תלמידים בלמידה מרחוק וממילא לא יכול להפיק מסקנות ממידת ההשתתפות. חמור מכך המשרד לא אסף מידע על הנשירה המלאה או הסמויה של תלמידים. המבקר ציין ש"חוקרים בארץ ובעולם מעריכים כי תופעת הנשירה צפויה להחמיר בעקבות משבר הקורונה ובעקבות המעבר ללמידה מרחוק". ארגון ה־OECD חזה שיעור נשירה ממוצע של כ־10%.
את האבסורד הגדיל פרסום התמונה החינוכית של משרד החינוך השנה בה דווח שהנשירה ירדה מ־1% בתשע"ט (2018/19) ל־0.6% בשנת הקורונה הראשונה תש"ף (2019/20), משרד החינוך הסביר ש"בשל הנסיבות החריגות של מגפת הקורונה, דיווח המנהלים אודות הגעת התלמידים אל המוסד החינוכי היה חלקי ולא חלה חובת דיווח". כלומר המשרד העדיף לפרסם נתון לא נכון מלהימנע מפרסום.
הנתון הזה היה היה היחיד שמנהל האגף לילדים ונוער בסיכון חיים מויאל הביא לדיון אתמול. "אנחנו באחוזים מאוד נמוכים בנשירה גלויה", אמר מויאל. לגבי הנשירה הסמויה, כלומר היעדרות של תלמיד ממערכת החינוך בלי שייגרע מהרשימות, אמר שטרם פותחה שיטה לדווח עליה. מויאל גם סיפר שמרגע שהילדים נפלטים מהמערכת כלומר הופכים לנושרים גלויים קשה מאוד להחזיר אותם ולכן מנסים למנוע נשירה קודם.
2 צפייה בגלריה
שאשא ביטון
שאשא ביטון
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון. המשרד העדיף לפרסם נתון לא נכון מלהימנע מפרסום
(צילום: עמית שאבי)
חברי הכנסת התקשו להסתיר את התסכול. יו"ר הוועדה ח"כ שרן השכל מתקווה חדשה דרשה נתונים תוך 3 חודשים וגם אמרה שמנהלים שלא מדווחים על תלמידים שבפועל נשרו גונבים מהמדינה ויש לקנס אותם בחומרה. "אנחנו המומים מחוסר ההתמודדות עם התופעה ואולי גם מחוסר היכולת להתמודד איתה", אמרה. היא סיפרה שיש נערים נושרים בנגב שמנצלים אותם להשתתפות במעשי שוד.
יו"ר הוועדה לשעבר ח"כ יעקב מרגי אמר כי אם משרד החינוך היה מעוניין בנתונים היתה לו אפשרות להשיגם. ח"כ סמי אבו שחאדה מהמשותפת אמר ש"51 אלף ילדים בכפרים הלא מוכרים בנגב בכלל לא למדו בקורונה והפסידו שנתיים", הוא הגדיר את הנתון על חצי אחוז "מעליב". לדבריו, "אם לא תהיה תוכנית להציל את הנושרים נמצא אותם ברחוב, ובפשיעה ובאלימות". היתרון מבחינת משרד החינוך שזו כבר לא תהיה הבעיה שלו אלא של המשטרה ומשרד הרווחה.