סגור

רק 8,000 תלמידים בשנה לומדים חינוך פיננסי

דו"ח של מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מגלה שפחות מחצי אחוז מהתלמידים בישראל זוכים השנה להכשרה בטיפול נכון בכסף. גם לפני משבר הקורונה עמד מספר הלומדים על 24 אלף בשנה בלבד וגם בזה בדרך כלל בתוכניות קצרות של 5 שעות

רק 8,000 תלמידים (כחצי אחוז מהתלמידים בישראל) לומדים השנה חינוך פיננסי; בשנת הלימודים תשע"ט, שלפני משבר הקורונה, למדו את המקצוע רק 24 אלף תלמידים. כך עולה מדו"ח שהכין ד"ר אלירן זרד ממרכז המחקר ובמידע של הכנסת (הממ"מ) עבור יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ שרן השכל מתקווה חדשה, לקראת דיון בנושא זה שייערך היום בוועדה. מדובר במספרים נמוכים מאוד, למרות שמדובר במקצוע שנחשב בעיני רבים לאחד החשובים בהכנה לחיים במאה ה־21 ותוך הפרה של החלטת ממשלה.
אוריינות פיננסית עוסקת ביכולת לקבל החלטות בתחומים כמו צרכנות, עבודה מול הבנקים וחברות הביטוח, מסים, אשראי ועוד. בין התחומים שהיא כוללת: שימוש בכסף, הבנת מסמכים פיננסיים, חסכונות ואשראי, השקעות וסיכונים, רגולציה צרכנית וזהירות מהונאות וזיוף. חוקרים מצאו שפערים באוריינות הפיננסית עלולים להגדיל פערים חברתיים. ארגון ה־OECD אף הקים ארגון בינלאומי לקידום החינוך הפיננסי. ב־16 מדינות לפחות בארגון הנושא משולב בתוכנית הלימודים ובכמה מהן הוא נחשב למקצוע חובה, אם כחלק ממקצוע אחר ואם בנפרד.

1 צפייה בגלריה
דן אנד ברדסטריט ועידה חינוך פיננסי
דן אנד ברדסטריט ועידה חינוך פיננסי
אוריינות פיננסית עוסקת ביכולת לקבל החלטות בתחומים כמו צרכנות, עבודה מול הבנקים וחברות הביטוח, מסים, אשראי ועוד
(צילום: יח"צ)
תלמידי ישראל נבדקו לאחרונה בתחום זה במבחני PISA ב־2012. הציון הממוצע שלהם היה 476, נמוך משמעותית מממוצע המדינות המפותחות שעמד על 500. כרגיל היה פער גדול בין הציון של יהודים (503) וערבים (395). לעומת זאת, סקר בינלאומי שנערך על ידי חברת S&P בשיתוף גאלופ והבנק העולמי ב־140 מדינות ב־2015, מיקם את אזרחי ישראל הבוגרים במקום הרביעי בין המדינות המפותחות בתחום המיומנויות הפיננסיות עם שיעור של 68% בעלי אוריינות פיננסית.
ב־2011 קיבלה הממשלה החלטה על הגברת החינוך הפיננסי וב־2012 פרסם משרד האוצר אסטרטגיה לאומית לקידום החינוך הפיננסי. למרות זאת, אין גוף ממשלתי שמרכז בפועל את נושא החינוך הפיננסי. על פי דו"ח הממ"מ, החינוך הפיננסי במערכת החינוך נלמד כיום במסגרת לימודי בחירה או תוכנית לימודים נוספת בלבד, ולא כתחום חובה. רוב התוכניות הן של חמש שעות בלבד. התוכנית המשמעותית ביותר בתחום ניתנת במסגרת מקצוע מדעי החברה לתלמידי כיתות י' בהיקף של 30 שעות.
מספר התלמידים שנחשפו לתוכניות אלו בשנת הלימודים תשע"ט (2018–2019), האחרונה שהיה בה תקציב מדינה, עמד על כ־24 אלף תלמידים בלבד. בשנתיים שלאחר מכן ירד המספר ל־6,000–8,000 בגלל משבר הקורונה. הרבה יותר קשה להבין למה גם השנה עומד מספר התלמידים שלומדים חינוך פיננסי רק על 8,000 ולא חזר לשגרה. משרד החינוך מסר לממ"מ כי תכני החינוך הפיננסי ישולבו בתוכנית הלימודים הרב־גילית החדשה שמכין המשרד.