סגור

חוק ההסדרים
התכנון: בניית מאות אלפי דירות

פרויקטים למניעת הצפות ישחררו תוכניות לבניית 150 אלף דירות בארץ. בתוואי המטרו והרכבת הקלה ניתן לבנות אף מיליון דירות

לרפורמות שמבקש משרד האוצר להטמיע בתחום הדיור ישנו מכנה משותף: כולן נועדו להגדיל את היצע הדירות. זאת לאחר שנים שבהן המהלכים המרכזיים שנקטה הממשלה בתחום הדיור התמקדו בצד הביקושים.


2 צפייה בגלריה
בנייה רמלה נדל"ן
בנייה רמלה נדל"ן
בנייה ברמלה
(עמית שעל)
ניתן לחלק את החסמים שבהם מבקשים באוצר לטפל לשני סוגים: תשתיות תומכות דיור, וחסמים בירוקרטיים. שני אירועי תשתית משמעותיים ילוו את הממשלה בשנים הקרובות: פרויקט המטרו שיאפשר לצופף את הערים באזור המרכז. ופרויקט נוסף, שהוצנע מעט על ידי האוצר אך אי אפשר להתעלם מחשיבותו - מניעת נזקי שיטפונות. מדובר בסדרת פרויקטים שנועדו למנוע הצפות של נחלים הזורמים בערים או בסמוך אליהן בעלות של כ־1.6 מיליארד שקל. חשיבותו נובעת מכך ששורה ארוכה של תוכניות בנייה למגורים אינן ניתנות למימוש עד שפתרונות הניקוז לא יושלמו. באוצר מעריכים שפתרונות הניקוז ישחררו תוכניות לבניית 150 אלף דירות. רפורמה נוספת תאפשר למשרד החקלאות למנות מנהל לרשות ניקוז לא מתפקדת וכן להפקיע ממנה את הטיפול בפרויקט.
באשר לפרויקט המטרו, באוצר מבקשים להכניס תיקוני חקיקה שיזמו כבר ב־2019 בניסיון הקודם להעביר חוק הסדרים. ההוצאה המותרת למימון פרויקט המטרו תהיה 150 מיליארד שקל: 50% ממימון הפרויקט יגיעו מתקציב המדינה, ו־25% אמורים להגיע ממיסוי שיושת על בעלי זכויות במגרשים סמוכים לתחנות המטרו. פוטנציאל הבנייה לאורך המטרו והרכבת הקלה יכול להגיע למיליון דירות.

קבוצה נוספת של רפורמות שיש שאיפה להכניסן לחוק ההסדרים נועדה להאיץ הליכי התחדשות עירונית, וכוללת הסכמי מסגרת עם הרשויות המקומיות, שבמסגרתם הן יקבלו תקציב של עשרות עד מאות מיליוני שקלים, בתנאי שיתחייבו להוציא היתרים לבניית 4,000 דירות בפינוי בינוי בתוך 5 שנים, ובקצב של 800 דירות בשנה. במקביל, רפורמה בתחום מיסוי המקרקעין אמורה לעודד בנייה של אלפי דירות בתוך שנתיים: מ־2023 מי שיבנה על קרקע בבעלותו ישלם מאותו רגע מס שבח גבוה בהשוואה למצב כיום. עוד עולה שהוועדה לתכנון תשתיות לאומיות תוסמך בחוק לתכנן גם בנייה למגורים, שטחי ציבור, תעסוקה, מסחר ומלונאות בתחנות המטרו. בנוסף שוקדים על רפורמה דרמטית בחוק לעידוד השקעות הון, להגדלת מספר הפרויקטים להשכרה ארוכת טווח.