סגור
פנאי יובל בן נריה
יובל בן נריה (צילום: יובל חן)

עשרות מסעדות בת"א ייפתחו בערב ט׳ באב

קבוצה גדולה של מסעדנים תל אביביים הודיעה כי תפתח את עסקיה כרגיל הערב, ביניהם: קבוצת R2m של רותי ברודו, מסעדות שילה, קפה אירופה וג'נגו ועוד. חלקם טוענים כי אין קשר למחאה והם רק רוצים להמשיך להתפרנס. אחרים מודים כי מדובר בצעד מחאתי. השף יובל בן נריה: "אני מרגיש שזו חובתי המוסרית להישאר נאמן לקהל שלי שמזה 30 שבועות נלחם בקפלן"

קבוצה גדולה של מסעדנים תל אביביים הודיעה הערב (ג') כי תפתח את עסקיה כרגיל מחר בערב, ערב תשעה באב, רבים אמרו כי זה כאות מחאה על החוק לביטול עילת הסבירות שעבר אתמול בכנסת.
אמנם בכל שנה פותחות לא מעט מסעדות את שעריהם בערב תשעה באב על אף הקנסות המושתים עליהן - ועדיין, נדמה שהשנה המגמה היא רחבה יותר. יש מי שמוסיפים לפתיחה הזו אלמנט של מחאה ויש כאלה שפשוט רוצים להתפרנס בתקופה כל כך קשה בה מדווחת ירידה של 35 אחוז בהכנסות ואף יותר, גל סגירות ואי וודאות כלכלית כללית. הוסיפו לכך את מצב הרוח הלאומי הירוד ותקבלו מתכון לאסון. המסעדות הן הראשונות לסבול מהידוק החגורה.
בין המסעדנים שיפתחו הערב: קבוצת R2m של רותי ברודו (הוטל מונטיפיורי, קופי בר, דליקטסן, בייקרי, הרצל 16, R48) , מסעדות שילה, קפה אירופה וג'נגו, המסעדות של שף מושיקו גמליאלי – רדלר ובר 51, שיינע של שף אסף גבאי, מסעדת פאסטל במוזיאון תל אביב של השף המכוכב גל בן משה, קלארו של רן שמואלי, מסעדות גרקו, פופינה, קזינו סן רמו, איטלקייה בפשפשים, או.סי.די ותרצה של רז רהב, טאיזו וa של יובל בן נריה, 85/15 ורעמסס של השף אלי שטיין, ועוד.
השף יובל בן נריה אומר: "לא היתה לי שום התלבטות, אנחנו פתוחים כל השנה, חוגגים את חופש העיסוק ולכן מחר בערב נפתח את המסעדות כמתוכנן. לאור אירועי הימים האחרונים, אני מרגיש שזו חובתי המוסרית להישאר נאמן לקהל שלי, שמזה 30 שבועות נלחם בחירוף נפש בצומת קפלן – ממש מול מסעדת a - על אופיה של המדינה ועל זכותינו לחיות במדינה דמוקרטית וליברלית. מדובר בתקופה קשוחה מאוד לכולנו הן כאזרחים והן כבעלי עסקים בענף שנפגע דרמטית מההפגנות ומרוח הנכאים בה שרוי הציבור. לכן, אם יש משהו שאני מרגיש שעליי לעשות הוא להישאר נאמן לעצמי. והיום יותר מתמיד. אני קורא גם לאורחים שלנו להגיע ולהביע את מחאתם בדרך זו. בהזדמנות זו אני קורא לראש העיר חולדאי לשמור על תל אביב חופשית ולא להטיל קנסות על עסקים שייפתחו. אני גם קורא לו להתחשב בעסקים שנמצאים בחזית המלחמה על הדמוקרטיה 30 שבועות ויותר ולתת במיידי הקלות בארנונה ובתשלומים נוספים. אנחנו קו ראשון למאבק וזכאים לגב של העירייה שיאפשר לנו לעבור יחד את המשבר הזה".
1 צפייה בגלריה
שלט ל תשעה באב ב מסעדת קיטון
שלט ל תשעה באב ב מסעדת קיטון
שלט במסעדת קיטון. "זה לא לשם הפרסום, זה בשם העקרונות שלי"
(צילום: אורנה רסקין)
איציק חנגל, מבעלי פאסטל, מסר: "לאורך כל שנותיה, פעלנו תמיד בתשעה באב כך שללא קשר למחאת החודשים האחרונים, נפתח הערב את המסעדה. פאסטל ממוקמת בלב האזור התרבותי של ת״א, בסמוך למוזיאון, בית האופרה ובית המשפט ויש לכך השלכה ישירה על המהות שלנו. מתוך כבוד למוסדות הללו, שמייצגים את רוח החופש והיצירה ובהיותם שומרי הסף של הצדק והדמוקרטיה, אני חש מחויבות עמוקה לשמור על ערכי חופש הפרט והליברליות ולאפשר לכל מי שרוצה לצאת ולבלות הערב להגיע אלינו. אנחנו בעיצומה של תקופה סוערת ותפקידנו כמסעדנים ואנשי אירוח לא לוותר ולייצר חוויות לאורחינו, שמשכיחות, ולו לזמן קצר, את מכאובי היום".
אורנה רסקין, הבעלים של קיטון, כתבה בפוסט ברשתות החברתיות: "לכל לקוחותינו, ברוח התקופה החלטנו להשאיר את המסעדה פתוחה גם בערב תשעה באב. אנו מוכנים לשלם את הקנס ודרשנו מהעירייה שאת תמורת הקנסות תתרום למטה המאבק או לכל גוף אחר שתומך בדמוקרטיה חופשית. 'בזכות תפילות אלו תטה את הכף, לגאל את עמך ישראל' (מתוך תפילת תשעה באב)".
בשיחה עם כלכליסט אמרה רסקין: "קיטון אף פעם לא היתה פתוחה בערב תשעה באב. תמיד כיבדתי. אין כאן שום שיקול כלכלי, אני אפילו לא יודעת אם ארוויח היום. מבחינתי שיעמוד ריק. אנשים לא יודעים שאני פותחת. זה לא לשם הפרסום, זה בשם העקרונות שלי. לכל צד יש עקרונות. אני מכבדת את שלכם, תכבדו את שלי. איש באמונתו יחיה. השנה הרגשתי שאם יש גורמים שרוצים לכפות עליי, אני לא אתן לזה יד. אני אסגור בימי זיכרון כי זו אמונתי, אבל תשעה באב זה משהו שכפו עליי. אין יותר מקום לכפייה מבחינתי. זו אפילו לא התרסה, אני פשוט לוקחת את החיים שלי בידיים שלי". רז רהב מסר בתגובה כי הוא פתוח כל שנה בתשעה באב ושהדבר לא קשור למחאה.