סגור
איתמר בן גביר יריב לוין בנימין נתניהו ב מליאת הכנסת מליאה כנסת 24.7.23
נתניהו והשרים במליאת הכנסת בהצבעה על ביטול עילת הסבירות (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

ההפיכה המשטרית יוצאת לדרך: החוק לביטול עילת הסבירות אושר סופית בכנסת

למרות ניסיונות של הרגע האחרון להגיע לפשרה, הכנסת אישרה את החוק לביטול עילת הסבירות, הכולל צמצום דרמטי ביכולתו של בית המשפט להפעיל ביקורת שיפוטית. האופוזיציה החרימה את הדיון, וחבריה יצאו רגע לפני ההצבעה. בליכוד שקלו עד לרגע האחרון למסור הודעה על הקפאת יתר חוקי ההפיכה המשטרית – אך נסוגו

ההפיכה המשטרית יוצאת לדרך: הכנסת אישרה בצהריים בקריאה השנייה והשלישית את החוק לביטול עילת הסבירות - ברוב של 64 - 0, אל מול שתיקה רועמת של האופוזיציה. חברי האופוזיציה החרימו את ההצבעה ויצאו מהמליאה לפני ההצבעה.
בליכוד שקלו עד לרגע האחרון למסור הודעה על תקופת ההקפאה של יתר החוקים של ההפיכה המשטרית. בין התומכים בכך שר הביטחון יואב גלנט, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ש"ס אריה דרעי. בין המתנגדים: שר המשפטים יריב לוין והשר לביטחון פנים איתמר בן גביר. בצהריים קרסו המגעים בין הליכוד לבין יש עתיד והמחנה הממלכתי. יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, ימסור בקרוב הודעה לציבור.
החוק כולל צמצום דרמטי באפשרות של בית המשפט להפעיל ביקורת שיפוטית באמצעות עילת הסבירות על כל החלטה של הממשלה, ראש הממשלה והשרים, כולל בכל הנוגע למינויים ואפילו על החלטה שלא להפעיל את סמכותם, כמו על החלטה אפשרית של שר המשפטים יריב לוין שלא לכנס את הוועדה לבחירת שופטים.

במהלך ההצבעה נראו שר המשפטים יריב לוין ושר הביטחון יואב גלנט, שחלוקים לגבי פשרה סביב חוק ביטול עילת הסבירות, כשהם מתווכחים במליאת הכנסת בזמן שראש הממשלה בנימין נתניהו חוצץ ביניהם.
שר הביטחון גלנט הגיע באיחור למליאת הכנסת בזמן ההצבעות על ההסתייגויות, ובהמשך הגיע והצביע יחד עם הקואליציה. ח"כים מהאופוזיציה צעקו לעברו: "שר הביטחון, איפה האחריות שלך?"
באופוזיציה צעקו בזמן ההצבעה: "אתם ממשלת החורבן". ח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית) אמר לח"כים מהאופוזיציה: "לכו לבכות לרמטכ"ל". ח"כ מיקי לוי, שהתעמת איתו מחוץ למליאה, צעק לעבר הקואליציה: "חבורה של אפסים". לשר התקשורת קרעי אמר: "אתה ששלחת חצי מהמילואימניקים לעזאזל, כדאי שתשתוק".
במקביל להצבעות - מאחורי הקלעים - נעשים כל העת ניסיונות לרכך את הנוסח הסופי של החוק ולגבש הסכמות על דחיית המשך החקיקה. שר המשפטים יריב לוין והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מתנגדים לניסיונות אלה, כאשר לוין מסכים רק להקפאה של החקיקה עד דצמבר (כשממילא עד אוקטובר הכנסת בפגרה). לעומת זאת, נתניהו וסמוטריץ' נטו לפשרה, וכך גם שר הביטחון יואב גלנט.
בן גביר אמר במקביל להצבעות: "לצערנו חלקים בקואליציה מנהלים משא ומתן עם עצמם ושוקלים להגיע לפשרה שתעקר את החוק. כל פשרה בהצבעות על חוק הסבירות תהיה חרפה לימין כולו".

לפיד: "עם הממשלה הזו אי אפשר להגיע להסכמות"

מוקדם יותר הודיע ראש האופוזיציה יאיר לפיד כי כשלו ניסיונות הפשרה לפני ההצבעה על ביטול עילת הסבירות. "עם הממשלה הזו אי אפשר להגיע להסכמות", אמר.
גורמים בליכוד ובסביבתו של לפיד אמרו כי ראש הממשלה נתניהו מאוד רצה את הסכם הפשרה עם יו"ר האופוזיציה, אבל נכנע ללוין ורוטמן. לדבריהם, בימים האחרונים ח"כים - גם משולי רשימת הליכוד - אמרו לנתניהו שיש צורך בפשרה.
ביש עתיד טענו כי לפיד דרש להקפיא למשך 15 חודשים את יתר מהלכי החקיקה של ההפיכה המשטרית ולעגן את ההקפאה בחקיקה. עוד טענו ביש עתיד כי תביעותיהם נועדו לשמור על שומרי הסף, ובהם היועצת המשפטית לממשלה, המפכ"ל, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, ראש המוסד ופרקליט המדינה.
מוקדם יותר התנהלו במשך שעות ארוכות דיונים במליאת הכנסת סביב הצעת החוק. שר המשפטים יריב לוין קרא בנאום הסיכום שלו מעל הדוכן: "אני יודע שרוב מוחלט של הציבור רוצה בתיקונים במערכת המשפט. לכן אפשר לגבש הסכמה רחבה. אני מקווה שהכנסת תצביע היום בעד הצעת החוק הזו, ותוכיח שיש מחוקקים בירושלים. אני מקווה שנדע לנצל את חודשי פגרת הכנסת כדי לשבת לשיחות רציניות באופן ישיר, ללא צורך במתווכים, כדי להשיג הסכמה באשר למכלול מרכיבי הרפורמה. דלתי הייתה ונשארה פתוחה לרווחה.
"אני שב וקורא לך יושב ראש האופוזיציה יאיר לפיד ולך חבר הכנסת בני גנץ, ולכל אחת ואחד מראשי סיעות האופוזיציה, יש בפנינו פגרה ארוכה, בואו ננצל אותה".