סגור
מטוס אל על בואינג 777
מטוס אל על בואינג 777 (צילום: Rebius / Shutterstock)

אל על מכריזה על מחירים קבועים לטיסות לישראל; נמשכים הביטולים של החברות הזרות

בעקבות דיווחים של אזרחים ישראליים שמנסים לחזור לארץ על זינוק במחירי הטיסות הודיעה חברת התעופה הלאומית כי המחירים יקובעו בהתאם למרחק היעד. לוח הטיסות בנתב"ג ממשיך להיצבע באדום, כשעוד ועוד חברות תעופה בינלאומיות מבטלות טיסות מישראל ואליה

חברת התעופה הלאומית אל על הודיעה אתמול על התאמת מחירים למצב הבטחוני. זאת, על רקע גל דיווחים (שאותם חברת התעופה הכחישה), לפיהם מחירי כרטיסים בחזרה לישראל זינקו בשל המצב. יודגש כי בחלק מהמקרים מדובר בטיסות שממריאות לחו"ל כשהן ריקות או ריקות למחצה - כלומר, לפי הסברים שמספקות חברות התעופה, הנוסעים בכיוון החוזר נאלצים לשאת כביכול גם בעלויות טיסות ההלוך.
לפי הודעתה של אל על, על כל היעדים שנמצאים במרחק של עד שעתיים טיסה תגבה החברה (כרטיס קלאסיק כולל כבודה) 299 דולר לכיוון. על טיסה ליעדים במרחק שעתיים עד 6 שעות טיסה תגבה החברה 499 דולר לכיוון וליעדים של יותר משש שעות טיסה תגבה החברה 899 דולר לכיוון. מבדיקת כלכליסט עולה כי הטיסה הקרובה ביותר מאתונה לתל אביב שאליה ניתן להזמין מקום באתר החברה תצא ב 15 לחודש מאתונה לישראל, כשהמחיר הוא 248 יורו לנוסע במסלול קלאסיק, כלומר 1,009 שקלים.
מדובר בתעריפים נמוכים מאלה של טיסת חילוץ (שמחירה בשקלים בשער הדולר הנוכחי הוא 1,154 שקלים), אבל אל על מדגישה באתר החברה כי המחיר עשוי להשתנות בפועל, במועד ההזמנה. טיסת אל על הקרובה ביותר מרומא לישראל (פחות מחמש שעות טיסה) יוצאת לפי אתר החברה ב 16 לאוקטובר והמחיר לכרטיס הוא 465 יורו - כלומר 1,862 שקלים, זול בכמה עשרות שקלים ממחיר טיסת חילוץ מהיעד לישראל העומד על 1,926 שקלים.
בתוך כך הודיעה החברה על הוספת טיסות מלרנקה לישראל היום בשעה 10:00 ובשעה 16:30. בנוסף, תמריא טיסה מרומא לתל אביב היום ב-8:30 ומאתונה לתל אביב בשעה 15:45 -זאת, לצד גם טיסות חילוץ של ארקיע מאתונה ב-9:30, ב-15:25 וב 16:30.
באשר לטיסות לישראל וממנה, לוח הטיסות ממשיך להיצבע אדום, אם כי מספר בלתי מבוטל של חברות תעופה עדיין פעילות, ביניהן פגסוס, איבריה, אמריקן איירליינס , אתיחאד, בלו בירד ואיירו מקסיקו. לעומת זאת, טיסות של טאפ, איג'יאיין, לוט, אייר אינדיה ו-TAP מבוטלות וגם חברות התעופה האמריקאיות יונייטד איירליינס, דלתא ואמריקן איירליינס הודיעו אתמול (א') כי הן משעות את הטיסות הישירות. בנוסף, הכריזו אייר פרנס ואייר קנדה החברה על הפסקה זמנית של הטיסות עד יום שלישי, והיינאן איירליינס - חברת התעופה הסינית היחידה המציעה טיסות בין סין לישראל - ביטלה היום (ב') את הטיסות בין ישראל לשנגחאי בשל המצב הביטחוני.
זאת ועוד: חברת התעופה קאת'יי פסיפיק ביטלה טיסה מהונג קונג שתוכננה ליום שלישי ואמרה כי תספק עדכונים נוספים לגבי הטיסה של יום חמישי, קוריאן אייר הודיעה על ביטול הטיסה היום לישראל מעיר הנמל אינצ'ון בדרום קוריאה ומעריכה כי יחולו שיבושים גם בטיסות עתידיות, וגם לופטהאנזה הודיעה על השעיית הטיסות לפחות עד היום.
"אנחנו עוקבים מקרוב אחר המצב הביטחוני בישראל ובקשר הדוק עם הרשויות", נמסר מהחברה הגרמנית. "ביטחון הנוסעים והצוות שלנו הוא בראש סדר העדיפויות שלנו".
מיונייטד נמסר בהצהרה כי הטיסות בשבת בלילה ובראשון בבוקר יצאו כמתוכנן, אך שאר הפעילות מושעית "עד שהתנאים בשטח יאפשרו החזרת השירות". דובר של דלתא ציין כי "הטיסות השבוע בוטלו" אך הוסיף כי הם ממשיכים לעקוב אחר המצב כדי לבצע שינויים נדרשים.
ביטולי הטיסות שניכרים היטב בלוח הטיסות אינם מגיעים לעיני אנשי משרד התחבורה. לפי הודעה שמפרסם המשרד זה עתה, "מאות טיסות ממריאות ונוחתות היום בנתב"ג". עוד מציין המשרד כי "לאור ביקוש הישראלים לחזור ארצה עקב המצב הביטחוני, משרד התחבורה ורשות שדות התעופה מודיעים כי הפעילות בנמל התעופה בן גוריון מתקיימת כסדרה למרות המצב ועל פי הנחיות גורמי התעופה".
הנתונים שמשרד התחבורה מפרסם מפרטים את מספר הטיסות הנכנסות והיוצאות שיעברו היום בנתב"ג ולפיהם היום יעברו בשדה 435 טיסות נכנסות ויוצאות ובהן כ-74,500 נוסעים. לפי משרד התחבורה, 29 טיסות ייכנסו מיוון, 29 מטורקיה, 25 מקפריסין, 13 מאיטליה, 11 מארה"ב, 11 מאיחוד האמירויות, 10 מספרד, 9 מגרמניה, 8 מצרפת ו-6 מבריטניה. למרות הודעת משרד התחבורה המנסה לשדר מצב של "עסקים כרגיל" – נכון לכתיבת שורות אלה מספר גדול של חברות תעופה כלל אינן טסות לישראל. רשימת החברות כוללת את TAP, יונייטד, LOT, קוריאן איירליינס ו-AIR INDIA. בנוסף, גם טיסות רויאל אייר מארוק לא יתקיימו לפחות עד מחרתיים, כמו גם GULF AIR.