סגור
שרת התחבורה מירי רגב 19.4.23
שרת התחבורה מירי רגב. מרוקו אינה נחשבת למדינה מערבית או מתקדמת במיוחד (צילום: עמית שאבי)

מירי רגב וראשי החברות שמינתה טסים למרוקו: "ללמוד על מערכות הכבישים והרכבות"

לשרת התחבורה יצטרפו לטיסה, שמוערכת בעשרות אלפי שקלים, יו"ר נתיבי ישראל יגאל עמדי, מנכ"ל החברה ניסים פרץ, יו"ר רכבת ישראל משה שמעוני ועובדים נוספים. זאת אף שבדירוגי תשתיות בינלאומיים מרוקו משובצת הרבה מתחת לישראל

שרת התחבורה מירי רגב תטוס בסוף החודש לשבוע במרוקו, ואליה יצטרפו יו"ר ומנכ"ל נתיבי ישראל יגאל עמדי וניסים פרץ ויו"ר רכבת ישראל משה שמעוני. עמדי ושמעוני הם מינויים של השרה רגב.
משרד התחבורה מממן את הטיסה לשרה ולפמלייתה, ורכבת ישראל ונתיבי ישראל מממנות את הטיסה להנהלות שלהן. מלבד שמעוני, עמדי ופרץ, יצטרפו לטיסה גם סמנכ"ל מנתיבי ישראל ועובדי לשכת השרה ומשרד התחבורה. במשרד התחבורה והחברות הממשלתיות לא הגיבו לגבי עלות הטיסה, אך זו מוערכת בעשרות אלפי שקלים לפחות.
שרת התחבורה ופמלייתה צפויים לטוס ב-28 במאי ולשהות שם עד 3 ביוני. במשרד התחבורה טוענים כי מדובר בסיור לימודי-מקצועי, במסגרתו ייפגשו עם שר התחבורה המרוקאי, ויחתמו על הסכמי סחר ימיים ותעופתיים. כמו כן במסגרת הסיור ילמדו על מערכת הרכבות והכבישים המרוקאית. חלק מהסיור יהיה פרטי ויוקדש לביקור בקהילה היהודית במקום.
על אף החשיבות של היחסים המתהדקים בין ישראל למרוקו, עולה תהייה לגבי בחירת היעד ל"סיור לימודי ומקצועי", ובעיקר לגבי הצטרפותם של ראשי החברות הממשלתיות. מרוקו אינה נחשבת למדינה מערבית או מתקדמת במיוחד, ובדירוגי תשתיות בינלאומיים היא משובצת עשרות מקומות מתחת לישראל.
יש לציין כי במרוקו פועל קו רכבת מהיר, המסוגל להגיע למהירות של 300 קמ"ש ומחבר בין ערים מרכזיות במדינה. עם זאת סוג רכבות זה אינו רלוונטי לישראל עקב גודלה הקטן בהרבה. המרחקים בין המטרופולינים בארץ כה קצרים, שעד שרכבת תאיץ למהירות שמתקרבת ל-300 קמ"ש היא תיאלץ מיד לבלום.
לפי נתוני הבנק העולמי, התמ"ג לנפש במרוקו עומד על כ-3,800 דולר, לעומת 52 אלף דולר בישראל, זאת אומרת שהתמ"ג לנפש בישראל הוא יותר מפי 13 מאשר במרוקו. כמו כן הגאוגרפיה של ישראל שונה לחלוטין מזו של מרוקו, כאשר הצפיפות בישראל היא 426 נפשות לק"מ רבוע, וזאת לעומת 82 נפשות לק"מ במרוקו. גם היבט זה מעלה תהיות בקשר ליכולת ללמוד ממרוקו על תחבורה ציבורית, הסעת המונים או תשתיות.
תגובת משרד התחבורה טרם התקבלה.