סגור
מפגינים מחוץ ל פורום קהלת ירושלים
הפגנות מחוץ לפורום קהלת בירושלים (ארכיון) (צילום: EPA/ABIR SULTAN)

התרומות פסקו - ופורום קהלת נאלץ לפטר מחצית מעובדיו

שבעה חודשים אחרי הפסקת התרומות של המיליארדר ארתור דנצ'יק, הודיעה הנהלת הפורום לעובדים על הקיצוצים. בין היתר יפוטרו עובדים מכל המחלקות, היקף המשרה של עובדים רבים יצומצם משמעותית וסטודנטים לא יועסקו בפורום

הנהלת פורום קהלת הודיעה ביום חמישי שעבר לעובדי הארגון כי הוא יבצע קיצוצים עמוקים, המוערכים בכ-50% מכוח האדם. לפי נתוני רשם העמותות במשרד המשפטים, ב-2022 היו לפורום 78 עובדים.
הסיבה העיקרית לקיצוץ היא הפסקת התרומות של המיליארדר היהודי-אמריקאי ארתור דנצ'יק שנחשפה בכלכליסט באוגוסט האחרון. זמן קצר אחרי הפרסום, כינס מנכ"ל הפורום, מאיר רובין, את העובדים והעביר להם מסר כי הארגון יצלח את הפסקת התרומה. אך כעת, כשבעה חודשים לאחר הפסקתן, נאלץ הפורום לבצע קיצוץ משמעותי בתוך הארגון. מאז ההודעה, שוררות תחושות קשות בקרב העובדים, וביקורת פנימית רבה על התנהלות הפורום סביב ההפיכה המשטרית.
בשל העובדה שמדובר בקיצוץ משמעותי הרי שלא מדובר רק בהתייעלות ובקיצוץ בשומנים, אלא גם בפגיעה בפעילות הארגון. כך יפוטרו עובדים מכל המחלקות, סטודנטים כמעט ולא יועסקו בפורום, והיקף המשרה של עובדים רבים יצומצם משמעותית. פורום קהלת מורכב משתי מחלקות עיקריות, המחלקה המשפטית והמחלקה הכלכלית, המחלקה המשפטית תמכה ותומכת בקידום הפיכה משטרית דרמטית שתחליש את כוחו של בית המשפט העליון. המחלקה הכלכלית תומכת בקידום מדיניות של שוק חופשי, והגדלת התמריצים לתעסוקה.
2 צפייה בגלריה
ארתור דנצ'יק מהמשקיעים הגדולים בתחום הקריפטו ותורמים של פורום קהלת
ארתור דנצ'יק מהמשקיעים הגדולים בתחום הקריפטו ותורמים של פורום קהלת
ארתור דנצ'יק מהתורמים הגדולים של פורום קהלת
(צילום מסך: Youtube)
פורום קהלת הוקם לפני כ-11 וחצי שנים על ידי פרופ' משה קופל, וזכה לחשיפה תקשורתית נרחבת בהשוואה למכוני מחקר אחרים. בתקשורת יוחסה לפורום השפעה רבה על קובעי המדיניות מן הצד הימני של המפה הפוליטית. בפורום בדרך כלל התייחסו לאמירות אלו בזלזול, כך לדוגמה, בכנס העשור החגיגי שלו הקדיש קופל את נאומו המרכזי לנאום הומוריסטי-רציני שבו הוא עובר על כותרות העיתונים השליליות שהפכו את הפורום למוכר ולבעל השפעה.
עם הקמת הממשלה הנוכחית זכו המשפטנים בפורום קהלת לקירבה משמעותית לשר המשפטים יריב לוין וליו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן והם היו מעורבים באופן משמעותי בעיצוב ההפיכה המשטרית. כבר בנאומו הראשון בנוגע לצעדי החקיקה שתכנן, הזכיר לוין את ד"ר אביעד בקשי מפורום קהלת. באופן חריג לרפורמות שמעורבים בהם גם מכוני מחקר, הרי שפורום קהלת זוהה כמי שמושך בחוטים מאחורי ההפיכה המשטרית ולא רק כגוף מחקרי שסיפק תשתית מקצועית שתומכת בה. הפורום מצידו לא עשה הרבה בכדי לטשטש את הרושם הזה, ונהנה משומת לב תקשורתית רבה וממחאות שהגיעו לשיא בחסימת הכניסה למשרדי קהלת במרץ 2023.
2 צפייה בגלריה
משה קופל  יושב ראש ו מייסד פורום קהלת
משה קופל  יושב ראש ו מייסד פורום קהלת
משה קופל יושב ראש ומייסד פורום קהלת
(צילום: ויקיפדיה)
עם זאת, במהלך החודשים שעברו התברר כי פורום קהלת עצמו חצוי ומפולג בכל הנוגע לרפורמה הספציפית שניסה לקדם לוין, לפי פרסום ב"הארץ" מפברואר הרי שקופל אמר "שפסקת ההתגברות היא רעיון מטופש". לאחר מכן, ד"ר מיכאל שראל, ראש המחלקה הכלכלית בפורום קהלת הוציא מכתב חריף ומנומק המתנגד לרפורמה ובו הוא כותב "כי הרפורמה תייצר מצב שבו לא תהיה הפרדה בין הרשויות, ותכפיף את המערכת לרצון הקואליציה" וכי זו עשויה לפגוע בכלכלה בטווח הארוך. למרות חילוקי הדעות הפנימיים, הרי שהפורום בצורה רשמית תמך בהפיכה המשטרית ושלח את חוקריו להגן עליה בפורומים שונים.
חילוקי הדעות בין המחלקה המשפטית לבין המחלקה הכלכלית בפורום הגיעו עד לרמות משמעותיות במיוחד, במהלך מרץ התפטר הכלכלן תום שדה מהפורום בעקבות הרפורמה. התחושות במחלקה הכלכלית היו כפולות, ראשית, הם התנגדו לקידומה של ההפיכה המשטרית באופן כזה. שנית, הם חשו – ובצדק - כי מעמד הפורום לכלכלה נפגע. בשלב מסוים הוחלט על קידום פיצול בתוך פורום קהלת, כך שהחלק הכלכלי של הפורום יפוצל למכון מחקר נפרד. ההחלטה היתה כמעט סופית, אך פרוץ המלחמה לא איפשר להתקדם עם המהלך. כעת, לאחר הקיצוצים, מעריכים שמהלך הפיצול בפורום לא יקודם.
עמדות פורום קהלת לכלכלה הן עמדות כלכליות ימניות, ופעמים שהן מוגדרות כקיצוניות, אך בהקשר הישראלי, עמדות פורום קהלת דומות למדי לקונצנזוס של הכלכלנים בממשלה ובאקדמיה. עמדות אלו כוללות פתיחה של השוק לייבוא חופשי, הפחתת רגולציה, עידוד לימודי ליבה, והימנעות מתמריצים מעודדי תעסוקה. בפורום קהלת התנגדו להעברת הכספים נוגדי הצמיחה שהועברו לחרדים, לתוספת נקודות הזיכוי להורים, ותומכים בביטול הטבות מס. עם זאת, בשונה ממרבית הכלכלנים, קראו בפורום להיגמל מהעובדים הפלסטינים בענף הבנייה.