סגור

ממשלת שינוי באוויר: תקציב בריאות מוגדל, חינוך חינם עד גיל 3, וטו על מינוי שופטים

ממשלת השינוי הולכת ומתקרבת אחרי שנפתלי בנט הכריע כנראה בעדה, למרות לבטיה של איילת שקד; הממשלה החדשה צפויה להגדיל דרמטית את תקציב הבריאות, למנוע פסקת התגברות ולהעניק חינוך חינם עד גיל 3; עוד סוכם: לימין יהיה וטו על מינוי שופטים לביהמ"ש העליון

יו"ר ימינה נפתלי בנט וח"כ איילת שקד יכריעו בימים הקרובים אם תוקם ממשלת השינוי או שישראל תיגרר לבחירות חמישיות. ביום חמישי נועד בנט עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד והודיע לו שהוא הולך איתו לממשלת השינוי.
בנט הבין שלראש הממשלה בנימין נתניהו אין רוב של 61 חברי כנסת, ושני הח"כים העריקים שהובטחו על ידי הליכוד, אם בנט יצטרף לגוש, לא הגיעו – למרות הודעתו לפני שלושה שבועות בעיצומו של מבצע "שומר החומות" שהוא נוטש את ממשלת השינוי ופונה לגוש הימין. בעוד בנט כבר התקרב לממשלת השינוי, לשקד קשה לעשות את התפנית מגוש הימין. שקד היתה מעדיפה להצטרף לגוש הימין תוך קבלת שריונים ברשימת הליכוד.
לפני כמה שבועות הודלפה קלטת שבה הביעה את עמדתה על נתניהו בה אמרה כי "הוא אדם מאוד פרנואיד. הוא רוצה להישאר בשלטון, יש לו תאוות שלטון וכוח, הוא ואשתו. זה כמו הרודנים. כמו הדיקטטורים, הם לא רוצים לזוז". למרות דבריה אלו, נתניהו התקשר אליה לפני כעשרה ימים לברך אותה ליום הולדתה. שלשום צוטטה שקד ב"ידיעות אחרונות" בשיחות סגורות שבהן לא שללה כניסה לממשלת שינוי: "אני מוכנה להקריב את הקריירה הפוליטית שלי אם זה מה שנכון למדינה".

בינתיים שעון החול הולך ואוזל: המנדט של לפיד להקמת הממשלה יפוג ביום רביעי, ולכן הוא רוצה לחתום כבר ביומיים הקרובים על הסכמים קואליציוניים עם כל המפלגות שיהיו חלק מממשלתו כדי שיוכל להודיע לנשיא ראובן ריבלין "עלה בידיי להרכיב ממשלה". בכירים בגוש השינוי ערים ללחצים ולהפגנות מול בתיהם של שקד ובנט נגד הצטרפות לממשלה, אף כי מול ביתו של בנט היתה ביום שישי גם הפגנה בעד הצטרפותו לממשלת שינוי, ולפיכך הם אומרים כי "עד שההסכם הקואליציוני לא נחתם, והממשלה החדשה לא תקבל את אמון הכנסת, ככל הנראה ביום שני בעוד שמונה ימים – זה לא נגמר".

26 שרים וחוק נורבגי

למרות הכרזותיו של לפיד על ממשלה רזה עם 18 שרים, בעקבות הצורך לפצות את כל המפלגות, הממשלה החדשה צפויה למנות 26 שרים. מדובר בממשלה רחבה, אבל עדיין מספר השרים שבה נמוך מממשלת החירום שהוקמה עם 36 שרים. בממשלה החדשה יבוטלו חלק מהמשרדים החדשים והמיותרים שהוקמו בממשלה הנוכחית כמו המשרד לחיזוק וקידום קשרי קהילה, משרד הדיגיטל והסייבר, משרד ההתיישבות ומשרד משאבי המים וההשכלה הגבוהה והמשלימה. לדרישתה של יו"ר העבודה מרב מיכאלי יוקם אגף ליהדות מתחדשת במשרד התפוצות.
אולם בכל זאת מדובר בממשלה גדולה (שבה יכהנו גם 6-4 סגני שרים) עם תמיכה קואליציונית קטנה. לממשלה החדשה יהיו 58 חברי כנסת והיא תזכה לתמיכה מבחוץ של ח"כים מרע"מ והרשימה המשותפת. בניכוי מספר השרים וסגניהם (32-30) ויו"ר הכנסת, ייוותרו בכנסת 27-25 חברי כנסת שיתרוצצו בוועדות בניסיון להדוף את הצעות האופוזיציה. בהצבעות החשובות תידרש הקואליציה לתמיכה או הימנעות של רע"מ והרשימה המשותפת.
לפיכך הממשלה החדשה תחוקק את החוק הנורבגי שיאפשר לשני שרים מכל מפלגה להתפטר מהכנסת ולאפשר כניסת ח"כים חדשים. מדובר בשבע מפלגות ו־14 חברי כנסת חדשים. עלות לשכת ח"כ בשנה היא 1.7 מיליון שקל. כלומר מדובר בתוספת עלות לכנסת של 24 מיליון שקל בשנה, או 107 מיליון שקל לקדנציה של ארבע שנים וחצי.

פסקת ההתגברות בחוץ

בינתיים הגיעו נציגי יש עתיד עם המפלגות לשורה של סיכומים על קווי היסוד של הממשלה החדשה ועל אופייה. אחד הסעיפים המרכזיים הוא מערכת בתי המשפט. בוועדה לבחירת שופטים יכהנו שר המשפטים המיועד, יו"ר תקווה חדשה גדעון סער, ושרת התחבורה המיועדת מיכאלי. כל זאת, למורת רוחה של שקד שרצתה לכהן כשרת משפטים ולהיות חברה בוועדה לבחירת שופטים.
בעקבות התעקשות מפלגות הימין תקווה חדשה וימינה למתן אפשרות של וטו על בחירת שופטים לבית המשפט העליון, הוסכם ששני חברי הכנסת שיכהנו בוועדה יהיו מגוש הימין. בתקווה חדשה טענו שרוב הציבור במדינה הוא ימני ועל כן בית המשפט העליון צריך להיות שמרן ולא אקטיביסט.
במצב שכזה, שלושה מבין תשעת חברי הוועדה (שלושה שופטים עליונים, שני שרים, שני ח"כים ושני נציגי לשכת עורכי הדיו) יהיו מהימין. מאחר שלבחירתו של שופט עליון דרוש רוב של שבעה מבין תשעת החברים, אזי אותם שלושה נציגי ימין יוכלו למנוע בחירתו של שופט שאינו מקובל עליהם.
העניין הוא ש־120 חברי הכנסת בוחרים את נציגיהם לוועדה בבחירות חשאיות, ובימינה ובתקווה חדשה מקווים שגם הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית יתמכו בשני ח"כים מהימין לוועדה.
במקביל, יו"ר כחול לבן בני גנץ דורש במו"מ הקואליציוני אפשרות וטו על מהלכים שנועדו לפגוע בבית המשפט והנושא נמצא במשא ומתן. הדרישות של בנט, שקד וסער לחקיקת חוק פסקת התגברות שיאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל על ידי בג"ץ – לא יקודמו בממשלת השינוי. סער אף דרש להנהיג רפורמה מקיפה ביחסי בית המשפט והכנסת, אבל זה לא יקרה בהרכב הנוכחי של הממשלה החדשה אם תוקם.


3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד נפתלי בנט
יאיר לפיד נפתלי בנט
לפיד ובנט
(עמית שאבי)

פרויקטים כלכליים וצ'ופרים לציבור

במו"מ הקואליציוני סיכמה יש עתיד עם המפלגות על שורת עקרונות להקמת פרויקטים כלכליים ושורת חוקים לטובת הציבור. עלות הפרויקטים והחוקים נאמדת ביותר מ־10 מיליארד שקל. עדיין לא ברור מהיכן ימומנו.
עם הקמת הממשלה היא תפעל לחקיקת תקציב לשנים 2022-2021, ויחוקק חוק שמונע את התפזרות הכנסת אם בתוך 100 ימים מהקמת הממשלה לא תאשר את תקציב המדינה.
במו"מ עם ימינה תנסה המפלגה לשמור על התקציבים למוסדות הדת החרדיים בהיקף של כ־1.2 מיליארד שקל בשנה, ועל התקציבים לחינוך הממלכתי דתי ולהתנחלויות כדי לאפשר ליהדות התורה וש"ס להצטרף בעתיד לקואליציה.
פרויקטים כלכליים: סוכם עם ישראל ביתנו על חקיקת חוק פרויקטים לאומיים, כאחד ממנועי הצמיחה המתוכננים למשק הישראלי. במסגרתו יוקמו, בין היתר, שני בתי חולים נוספים בנגב ובגליל (בעבר כבר התקבלה החלטה כזו אך לא מומשה) ושדה תעופה בנבטים.
חינוך חינם: לדרישתה של מיכאלי הוסכם על חקיקת חוק חינוך חינם מגיל 0 עד גיל 3. בשבוע שעבר קידמה מיכאלי את הצעת החוק בוועדה המסדרת שהעניקה לה פטור מחובת הנחה מוקדמת. עלותה מוערכת ב־2-1 מיליארד שקל בשנה לתקציב המדינה. כמו כן, הוסכם על הנהגת חופשת לידה בת שנה שתחולק בין ההורים.

3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה בנימין נתניהו בני גנץ
ישיבת ממשלה בנימין נתניהו בני גנץ
נתניהו וגנץ
(צילום: מארק ישראל סלם)

בריאות: הגדלה דרמטית של תקציב הבריאות הכוללת הרחבת סל התרופות, ותוספת תקנים משמעותית למערך הרפואה ורפואת הנפש, כולל קיבוע תקני הקורונה. הסיכום הושג עם מרצ.
דת ומדינה: ינסו לשמור על סטטוס קוו. במו"מ של יש עתיד סוכם עם ישראל ביתנו על חקיקת חוק הגיוס שהוגש על ידי ליברמן כשר ביטחון בסוף 2018; יוכר גיור על ידי רבני הערים; יבוטל מונופול הכשרות, שיאפשר לגופים פרטיים להעניק כשרות. עוד סוכם עם המפלגה על ביטול חוק המרכולים, חוק ברית הזוגיות והבטחת לימודי ליבה לכל תלמידי ישראל. ימינה מתנגדת לחלק מהסעיפים כמו הגיור, שצפויים לעבור שינוי עם הצטרפותה.
ביטחון אישי: לפי דרישת צוות המו"מ של העבודה, סוכם כי הממשלה תפעל להגברת הביטחון האישי של כלל האזרחיות והאזרחים, תחזק את המשטרה ותוסיף לה תקני כוח אדם ותקים יחידות למיגור הפשיעה במרחב הכפרי ובחברה הערבית.
תחבורה: הוסכם עם העבודה שיקודמו פתרונות חדשניים להתמודדות עם פקקי הענק בכבישים, תוך שיפור והשקעות בתחבורה השיתופית והציבורית.
טיפול בעבירות מין: הוסכם עם העבודה כי הממשלה תקים יחידות ייעודיות לטיפול בעבירות מין במשטרה ובפרקליטות.
משבר האקלים: יחוקק חוק עם יעדים שאפתניים לצמצום פליטות פחמן ומעבר לאנרגיות מתחדשות.