סגור
הוועידה הכלכלית לאומית יאיר לפיד
(צילום: סיני דוד)

הוועידה הלאומית
לפיד: "הממשלה לא טרחה לבדוק את השלכות החקיקה - הם לא רוצים לדעת"

יו"ר האופוזיציה בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ובנק לאומי: "בממשלה מבינים מה יקרה אם הם יקיימו בחינה מקצועית, אובייקטיבית, של השלכות החקיקה, אז הם מוודאים שזה לא יקרה"

"יש דבר אחד שממשלת נתניהו לא עשתה לפני שהיא ניגשה לחקיקה שתשנה את המבנה המשטרי של מדינת ישראל, תפגע אנושות בכלכלה, תפגע קשות בצבא, תפרק מבפנים את עם ישראל: היא לא קיימה על זה דיון", כך פתח ראש האופוזיציה יאיר לפיד את דבריו בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ובנק לאומי. "היא לא עשתה את הדבר שכל אחד מכם היה עושה אם הוא היה מחליט להזיז 10% מהתקציב שלו, או לפתח מוצר חדש, או להחליף משרד פרסום. היא לא קיימה אף לא דיון אחד על ההשלכות".
לפיד המשיך וסקר את הפעילויות שהממשלה הנוכחית לא עשתה והובילה אותנו למצב בו אנו מצויים היום. "אין צוות מקצועי אחד שהממשלה הקימה כדי לבחון מה יקרה כשהיא תדהר למליאה בשבוע הבא ותשנה את שיטת המשטר בישראל. הם לא מכחישים שזה שינוי דרמטי, הם רק לא טרחו לבדוק מה יהיו התוצאות שלו".
הממשלה, אותה מכנה לפיד "הם", "לא פנו לצבא בבקשה שאגף התכנון יבחן את השלכות הרוחב של החקיקה הזו על ביטחון ישראל. לכו תבדקו מה זה יעשה לכשירות, מה זה יעשה להיערכות מול האיום האיראני, מה זה יעשה למילואים ומה זה יעשה לתוכניות הרב שנתיות".
"הם לא פנו למשרד האוצר, למשרד הכלכלה וביקשו סקירה על השאלה מה זה יעשה לכלכלה. הכלכלנית הראשית באוצר ובנק ישראל, ננזפו בחומרה. כשנגיד בנק ישראל הזהיר מפני ההשלכות היתה עליו התנפלות, השרים קראו לפטר אותו מיד, כי זה מה שעושים למי שמעז להציג הערכה מקצועית".
לפיד ציין שאף דיון לא התקיים על השלכות המהפכה על יחסי החוץ של מדינת ישראל. "אנחנו יודעים שביידן לא מזמין את נתניהו לבית הלבן, אבל זה רק קצה הקרחון. אין למדינת ישראל נכס גדול יותר מאשר העובדה שראש הממשלה הישראלי נכנס לכל חדר בעולם וכולם יודעים שהגיע האיש הכי קרוב לאמריקאים, שמייצג את המדינה שהכי משפיעה על ארצות הברית. זה נגמר מהרגע שהוכרזה המהפכה המשטרית".
לפיד ציין שההשלכות הרבה יותר רחבות. "יש פגיעה ניכרת ביחסים עם מדינות המפרץ, בקשר עם האיחוד האירופי שהוא שותף הסחר העיקרי שלנו, הוסרה מאתנו ההגנה במוסדות הבינלאומיים, יהדות ארצות הברית מסתגרת מפנינו. במשך 75 שנה ביססנו את יחסינו עם העולם על כך שאנחנו הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, מה יקרה כשהעולם יגלה שאין אף דמוקרטיה במזרח התיכון?".
"במשרד החוץ הוכן דו"ח פנימי אחד שסקר את ההשפעה והנזקים שתהיה למהפכה המשטרית על יחסי החוץ של ישראל. שר החוץ אלי כהן הודיע תוך כמה שעות שהוא לא מקבל את הדו"ח. כמובן שהוא לא הובא לממשלה ולא הוצג לשרים".
"אין דו"ח אחד או דיון אחד על השאלה מה תעשה המהפכה המשטרית למערכת החינוך, להשכלה הגבוהה, לחופש האקדמי. על השאלה מה היא תעשה להייטק הישראלי או להשקעות הזרות. אפילו לא התקיים דיון מה המהפכה המשטרית תעשה למערכת המשפטית. איך היא תשפיע על היכולת של מדינת ישראל להגן משפטית על חיילים שמשרתים ביהודה ושומרון, על טייסים של מסוקי קרב שתוקפים בעזה. איך היא תשפיע על החקירות שמתנהלות נגדנו בבית הדין הבינלאומי בהאג?".
לפיד התייחס גם לנושא הסרבנות. "נתניהו והשרים לא מפסיקים להתלונן על הסרבנות ואומרים שחובתם של החיילים להגן על המדינה. אני מסכים, אבל מה עם חובת הממשלה להגן על החיילים? כשיתחילו לעצור חיילים שינחתו בחו"ל, או טייסים של אל על כשהם יגיעו ליעד תזכרו שכולם ידעו, אבל הממשלה מעולם לא קיימה דיון על השאלה איך עוצרים את זה".
"זה לא סוד שאני מתנגד להפיכה המשטרית, אני רוצה לחיות בדמוקרטיה. אם בשבוע הבא עילת הסבירות תעבור בקריאה שנייה ושלישית, ישראל תהפוך בו ביום לדמוקרטיה פגומה. נכנס למועדון המפוקפק של הונגריה ופולין".
"אבל גם מי שתומך במהפכה המשטרית, גם מי שבעדה, הרי לא מכחיש שמדובר ברעידת אדמה חסרת תקדים. בשינוי סדרי עולם. בתפיסה אחרת לגמרי של הפרדת הרשויות, של סמכות המדינה, של היחסים בין האזרח לממשלה. איך הולכים למהפכה כזו בהליך רשלני, חפוז, בלי נתונים, בלי עובדות, בלי שום תשתית מקצועית?".
"התשובה היא שהם לא רוצים לדעת. הם מבינים מה יקרה אם הם יקיימו בחינה מקצועית, אובייקטיבית, של ההשלכות, אז הם מוודאים שזה לא יקרה. אם זה היה קורה בכל מקום אחר, בכל מקצוע אחר, היה פה בסיס לתביעת ענק על רשלנות מקצועית. בדיוק בגלל זה הם מעבירים קודם כל את ביטול עילת הסבירות. כדי לוודא שאף אחד לא יוכל לבחון את ההליך המרושל וחסר האחריות שבו הם משנים את גורלה של המדינה".
"מעל הכל, הם לא קיימו דיון אחד על השאלה מה זה יעשה לנו כחברה. יש פה מיליוני אנשים, אולי רוב אזרחי ישראל, שמרגישים שעולמם חרב עליהם. בואו נבדוק מה ההשלכות לפני שאנחנו מפרקים את הברית איתם. לפני שאנחנו קורעים לגזרים את החוזה הישראלי. הם כל הזמן מדברים על "תמונת ניצחון". את מי אתם מנצחים בדיוק? משפחות נקרעות, פלוגות בצה"ל מתפרקות מבפנים, ביום הזיכרון יש צרחות ומריבות בבתי הקברות. הכלכלה נהרסת. זה הניצחון שלכם? זה מה שרציתם? בושה".