סגור
הוועידה הלאומית לתשתיות סחר וחדשנות - אורנה הוזמן-בכור

הוועידה הלאומית לתשתיות
אורנה הוזמן-בכור: "חייבים להפריט את נמל אשדוד, הרוכש לא יצטרך להשקיע בו"

יו"ר נמל אשדוד בוועידה הלאומית לתשתיות סחר וחדשנות של כלכליסט בנמל אשדוד: "הפכנו את הנמל מלאו-טק להייטק"; לדבריה, "העובדים יוצאים מהעולם הישן ורואים את המנופים של העולם החדש במרחק של 100 מטר מהם"

"מי שיקנה את נמל אשדוד יקבל נמל מאוד מתקדם על מגש עם הטכנלוגיות הכי מתקדמות שיש. אנחנו במצב של Win-Win. הקונה שיבוא לקנות לא יצטרך להשקיע בנמל. הממשלה הבאה תצטרך להתעסק עם הפרטת נמל אשדוד. יש חמישה נמלים פרטיים ואחד ממשלתי, ואם אנחנו רוצים שהוא יהיה שוקק חיים אנחנו נהיה חייבים להפריט אותו" - כך אמרה היום אורנה הוזמן-בכור, יו"ר נמל אשדוד, בשיחה עם כתב כלכליסט עמיר קורץ במסגרת הוועידה הלאומית לתשתיות סחר וחדשנות של כלכליסט בנמל אשדוד.
האם אתם עדיין סובלים מפקקים בנמל?
"בשבועות האחרונים אין פקקים. איך קרה שיש פקקים בנמלים? בשנתיים האחרונות חווינו משבר מאוד גדול בשרשרת האספקה בעקבות הקורונה. הספקנו לשכוח ממנה, אבל רק בשבוע שעבר סין סגרה שוב את שעריה, ולא לשכוח את המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. היינו צריכים לתת את המענה לאוניות. כמו כן, נמל אשדוד נמצא במיקום מאוד אסטרטגי שסבל גם משני מבצעים צבאיים והעובדים לא הספיקו לעבוד בכל הזמן הזה. בשיא באמת היו 100 אוניות בשערים של נמלי ישראל, אבל גם אנחנו סבלנו מזה".
מה האתגרים הגדולים ביותר היום? מה עם התחרות מול הנמלים הפרטיים? איך אתם מתמודדים?
"היינו צריכים להכין את הנמל לתחרות. כשנכנסתי לתפקיד קיבלנו החלטות על השקעות בסך 2.4 מיליארד שקל ברציף מים עמוקים שיתחרה בנמלים הפרטיים. הכנסנו טכנולוגיות של מנופים שההפעלה שלהם תהיה בגו'יסטיק מרחוק. הפכנו את נמל אשדוד מלאו-טק להייטק. אלה החלטות שישפיעו עשור קדימה".
מה הפרטת נמל אשדוד תעשה לעובדים? ניסית לקדם התייעלות ופרישה של עובדים וזה לא כל כך הצליח?
"לפני שנה חתמנו על הסכם והגענו להבנות עם העובדים. ההפרטה היא חלק מהסכם הרפורמה כי כשיפריטו את הנמל, העובדים יקבלו את מה שמגיע להם בהסכם. העובדים מבינים שהנמל החדש כבר קורה. הם יוצאים מהעולם הישן ורואים את המנופים של העולם החדש במרחק של 100 מטר מהם. הם מבינים שהם בעולם של תחרות והיא תהיה רק על דבר אחד – שירות – ולכן צריכים להיות יעילים יותר ושירותיים יותר".
לנמל אין מנכ"ל קבוע, והקודם עזב בטונים צורמים. איך מתמודדים עם האתגרים החדשים האלו בלי מנכ"ל קבוע?
"אלי בר יוסף, ממלא מקום המנכ"ל כיום, הוא אחד הסמנכ"לים הוותיקים בחברה שכיהן סמנכ"ל לקוחות. כשאומרים "Show Me The Money זה הבן אדם, אם רוצים להבין ממה הנמל מתפרנס ומי הלקוחות שלו. יש כאן הנהלה טובה ודירקטוריון מצוין שמכהנים בו אנשים עם ניסיון מגוון".
מהם הדברים הכי חדשניים שאפשר למצוא כיום בנמל?
"יצאתי לאחרונה לסיור בכמה נמלים בעולם וראינו שם טכנולוגיות פשוטות ולא הבנו למה אצלנו לא עושים את זה. למה אצלנו נהגים עדיין מגיעים עם ניירות, למה אין זיהוי של נהגי משאית, למה אין אפליקציה שמרכזת את הדברים. חזרנו לארץ, ועשינו RFI להבין מה יכול לשפר את איכות הנמל. לקחנו 12 חברות ופתחנו להן את מגרש המשחקים. כיום יש 62 חברות סטארט-אפ שפועלות בנמל ואישרנו לקנות טכנולוגיות של ארבע מהן. לדוגמה, כשיש בעיות עם מנופים זה משבית פעילות. אחת החברות באה ואמרה לנו שיש לה דרך לצפות תחזוקה - זה מוריד בעשרות אחוזים תקלות במנופים".