סגור
ועידת האנרגיה - פאנל מפסולת לאנרגיה
(סיני דודפור )

ועידת האנרגיה
"ישראל - במקום הראשון בעולם בייצור אשפה ובשימוש בכלים חד פעמיים"

עמיעד לפידות, ראש תחום פסולת בעמותת אדם טבע ודין, אמר את הדברים בפאנל בוועידת האנרגיה של כלכליסט, בהשתתפות טאטו ביג'יו, מנכ"ל ומייסד של UBQ Materials וד"ר עלית וייל שפרן, מנהלת קיימות ואיכות סביבה, קבוצת עזריאלי. לדבריו: "עלינו להפחית את כמות הפסולת מלכתחילה"; הפנאל התקיים בנושא הדור הבא של הפלסטיק: ממוחזר, מתכלה וביו פולימרים

"מה עוד אפשר לעשות בתחום הפסולת? ישראל היא מקום מוביל ביצור של אשפה לנפש. בכלים חד פעמיים אנו מקום ראשון ומקום שני בעולם היא הונג קונג, אנחנו גם לפני ארצות הברית. ברוב מדינות אירופה יש ירידה בכמות הפסולת לאדם ואצלנו יש עלייה. ולכן הדבר המרכזי שעלינו לעשות הוא לצמצם את כמות הפסולת במקור מלכתחילה", כך ציין עמיעד לפידות, ראש תחום פסולת, אדם טבע ודין.


לדברי לפידות: "אף אחד לא אוהב מסים, אבל חוסך שבטו שונא בנו, כחברה וכתרבות עלינו להראות לציבור שהוא פוגע בסביבה באמצעות כלים חד פעמיים. חבל על העתיד, חבל על הבריאות. אדם שאוכל ארוחה אחת ביום בכלים חד פעמיים מכניס לגופו מיקרו פלסטיק במשקל 250 גרם".

3 צפייה בגלריה
עמיעד לפידות ראש תחום פסולת אדם טבע ודין ועידת האנרגיה
עמיעד לפידות ראש תחום פסולת אדם טבע ודין ועידת האנרגיה
עמיעד לפידות, ראש תחום פסולת אדם טבע ודין
(אוראל כהן)

לדברי ד"ר עלית וייל שפרן, מנהלת קיימות ואיכות סביבה, קבוצת עזריאלי: "אנו מרגישים זאת היטב, בקבוצת עזריאלי פתחנו בפרויקט שבמסגרתו שמנו לעצמנו יעד לשמור על הסביבה ולכן התחלנו בפיילוט עם מרכז עזריאלי תל אביב של כיצד נצמצם את כמות האשפה בנכסינו. אחד הדברים שעשינו היה להתחיל לעבוד עם המשרדים ששוכרים אצלנו ואז כאשר הקורונה הגיעה היתה חזרה לכלים חד פעמיים, אבל הקורונה עוד כאן וגופים מתחילים להבין שכלים חד פעמיים לא בהכרח ימנעו קורונה".
לפי טאטו ביג'יו, מנכ"ל ומייסד של UBQ Materials חברה שפיתחה טכנולוגיה ייחודית שהופכת את כל סוגי הפסולת לחומר גלם ידידותי: "אנו פיתחנו טכנולוגיה יחודית שמאפשרת לנו לקחת את כל האשפה הביתית, לא רק נייר או רק פלסטיק, הכל, כולל הסלט שנזרק, כל אלה הם הרי פגע אקולוגי. ואנו מפרקים את החומר האורגני מתוך האשפה ובונים ממנו חומר חדש, פלסטיק שעשוי מזבל שהולך למטמנות, וכמובן שיש לזה יתרונות. זה לא אומר שלא צריך למחזר או להוריד כמויות אשפה אך אנו מורידים את היקף המטרד הסביבתי". לדברי ביג'יו: "מאז הקורונה יש הרבה יותר זבל, יש הרבה יותר חד פעמי. וועידת גלאזגו העירה את נושא פליטת גאזה מתאן במטמנות וזהו גאז רעיל מאוד, וכאשר אנו לוקחים את האשפה הזאת אנו מפחיתים פליטת מזהמים. אנו מייצרים חומר שנראה כמו פלסטיק מרגיש כמו פלסטיק, ויש בו פסולת לשעבר".

3 צפייה בגלריה
טאטו ביג'יו מנכ"ל ומייסד של UBQ ועידת האנרגיה
טאטו ביג'יו מנכ"ל ומייסד של UBQ ועידת האנרגיה
טאטו ביג'יו, מנכ"ל ומייסד של UBQ
(אוראל כהן)

לפידות הוסיף: "לבני אדם יש ייעוד, לכולנו יש משימה כעם, אך אנו מפספסים את משימתנו, להמשיך להתקיים בכדור הארץ למען הדורות הבאים. האינטרס של כל הגורמים הכלכליים הוא שאנו כאזרחים נרגיש אשמים, שאנו לא מפרידים אשפה, אבל יש רגולטור שצריך להראות לנו את הדרך. מקבלי ההחלטות שלנו ברמה המקומית והעולמית צריכים להתוות מדיניות ולהראות לנו כיוון וזה לא נעשה".
וייל שפרן ציינה כי: "קבוצת עזריאלי מחזיקה קניונים רבים ואנו רוצים לעשות הכי טוב במסגרת הסיטואציה בה אנו נמצאים. אנו רואים סוחרים שמפחיתים שימוש באריזות, אנו מטפלים בכמות האשפה שאנו מייצרים, אנו מפרידים את האשפה שאנו מייצרים, הבאנו מכונה מקנדה אשר מטפלת בחומר אורגני במרכז עזריאלי בתל אביב ואנו עושים את הכי טוב שאנו יכולים לעשות אצלנו בבית. אנו משקיעים מאמץ ומן בפרויקט הפחתת האשפה ואיננו מקבלים מן המדינה תמריצים. אנו בונים מודל בנושא ומקווים שחברות אחרותילכו בעקבותינו".

3 צפייה בגלריה
מימין עמיעד לפידות טאטו ביג'יו ד"ר עלית וייל שפרן נטע-לי בינשטוק פאנל ועידת האנרגיה
מימין עמיעד לפידות טאטו ביג'יו ד"ר עלית וייל שפרן נטע-לי בינשטוק פאנל ועידת האנרגיה
מימין: עמיעד לפידות, טאטו ביג'יו, ד"ר עלית וייל שפרן, נטע-לי בינשטוק. פאנל ועידת האנרגיה
(אוראל כהן)

לדברי ביג'יו: "לשפוך טונה של אשפה באירופה עולה 200 יורו, בישראל 40 יורו ופחות. אם כל כך זול לזרוק כאן אשפה להטמנה אז ברור שנראה אפקטים. 80% מפליטות המתאן של ישראל מגיעות ממטמנות".