סגור
הוועידה הלאומית הכלכלית אביגדור ליברמן

הוועידה הכלכלית
ליברמן: "יש ליצור שוק משותף עם ירדן וסעודיה; החיזור אחרי החרדים - מביך"

שר האוצר בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ולאומי: "אסור להיגרר לכלכלת בחירות"; לדבריו, "הדרך להוציא את החרדים מהעוני היא לא עוד קצבאות, אלא הקניית השכלה"

"ישראל ביתנו תרוץ לבד, לא ניכנס בשום תנאי ובשום נסיבות לשום קואליציה עם בנימין נתניהו. לא תמורת רוטציה, ולא תמורת מוטציה. החיזור הגורלי של כל השותפים שלי לקואליציה אחרי המפלגות החרדיות הוא פשוט מביך" - כך אמר שר האוצר, אביגדור ליברמן, בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ולאומי, במסגרת שיחה עם עורכת כלכליסט גלית חמי.
ליברמן בירך על האיחוד בין תקווה חדשה לכחול לבן, והבהיר כי הקו העיקרי שלו במערכת הבחירות הבאה יהיה סביב החלפת נתניהו, והשארת המפלגות החרדיות מחוץ לקואליציה. לדבריו, "אני לא אנטי חרדי, אלא אנטי ש"ס ויהדות התורה ובעד הציבור החרדי. מאז 1977 המפלגות החרדיות נמצאות בשלטון, למעט שלוש תקופות קצרות, ולמרות זאת הציבור החרדי היום הוא הכי עני והכי נזקק. הדרך להוציא אותם מהעוני היא לא עוד קצבאות, אלא הקניית השכלה".
ליברמן הוסיף: "הגיע הזמן שכל המפלגות הציוניות יקימו קואליציה רחבה. אם לא נעשה את זה כל השינויים שהמדינה הזו חייבת יישארו על הנייר. לא יכול להיות שאנחנו נממן ב-100% מערכות חינוך חרדיות שאין בהן שם מילה אחת על הרצל, ז'בוטינסקי, או בן גוריון".
הוא העריך כי "אם הפעם נתניהו לא יקבל 60 מנדטים, יש סיכוי גדול מאוד למפץ בפוליטיקה הישראלית. הסיכוי שאנשים יגידו לו 'די, מספיק, שחרר' הוא גדול מאוד, זה יכול לקרות בתוך הליכוד, ומחוץ לליכוד".
ליברמן הבטיח כי שנת הלימודים תיפתח בזמן: "אנחנו קרובים להסכם מציאותי עם המורים. הגענו להסכמים עם כל מי שבא למו"מ בגישה קונסטרוקטיבית, כמו הנהגים ועובדי מינהל ומשק. ואני מניח שגם עם המורים נגיע להסכם".
בהתייחס ליוקר המחיה אמר ליברמן: "עליית המחירים היא פחות מחצי מהעלייה הממוצעת ב-OECD. מחיר החשמל בישראל נמוך ב-38% מממוצע ה-OECD, ומחירי המים נמוכים ב-70% מהממוצע העולמי. אנשים גם לא מדברים על ההכנסה הפנויה. עם יוקר המחיה אפשר להתמודד לא רק בשטיקים אלא בהגדלת ההכנסה הפנויה. בצד הזה עשינו מהלכים שלא היו כמותם, מחיילי צהל ועד הורים עובדים (הכוונה להעלאת שכר החיילים ולנקודות הזיכוי להורים עובדים, ש"ט)".
שר האוצר אמר עוד כי "בחודש שעבר עברו בנתב"ג 1.8 מיליון איש. הביצועים בכרטיסי האשראי עמדו על 36.5 מיליארד שקל, מעל ל-86 אלף עסקים נפתחו - ונסגרו פחות מחצי מזה. זה שיא של כל הזמנים. האבטלה בישראל היא למעשה אפס, והבעיה הכי גדולה של כלכלת ישראל היא מחסור בעובדים".
ליברמן התייחס להאטה בגביית המסים ולכך שלראשונה מזה חצי שנה נרשם גירעון חודשי (ביוני): "חלק מהירידה נובעת מזה שזה הקיץ שבו אנשים נוסעים יותר. יש בעיה גדולה של מחירי האנרגיה, אם לא יהיה שם שינוי, בכל העולם נהיה במצב לא טוב".
שר האוצר התייחס לביקורו הצפוי של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל ואמר כי הוא שואף שבביקור זה יונחו היסודות לשוק משותף במזרח התיכון: "הגיע הזמן ליצור שוק משותף חדש של המזרח התיכון, ישראל, סעודיה, וירדן. חייבים לחבר את כל המדינות בכביש חוצה המזרח התיכון, גם מסילה, וגם כביש מהיר. זה האתגר הגדול שישנה את המציאות כאן מקצה אל קצה, גם בתחום הביטחון, וגם בתחום הכלכלה".
בסיום דבריו קרא ליברמן לראש הממשלה יאיר לפיד "לא להיסחף לכלכלת בחירות". לדבריו, "חשוב להמשיך בכל מה שהתחלנו, ולנהוג במדיניות אחראית שקולה. לא להתנהג בפופוליזם, למרות שזה מאוד קשה, במיוחד בתקופת בחירות".