סגור
ועידת Tech TLV - אורן זאב
(סיני דוד)

TechTlv 2022
"נעשו טעויות, תמחור העסקאות ב-2020 ו-2021 היה גבוה מדי"

כך אמר אורן זאב, שותף מייסד ב-Zeev Ventures, בכנס Tech TLV של כלכליסט. עוד הוסיף: "בהון סיכון תמיד נעשות טעויות. אין משהו שאני מסתכל אחורה ומתבייש בו, אבל אני אומר, בדיעבד לא הייתי נותן את המחיר הזה"

"ברור שנעשו טעויות, וברור שבאופן כללי התמחור של עסקאות ב-2020 ו-2021 היה גבוה מדי". כך אמר אורן זאב, שותף מייסד ב-Zeev Ventures, בכנס Tech TLV של כלכליסט. עם זאת, הבהיר בשיחה עם כתבת כלכליסט, סופי שולמן כי "בהון סיכון תמיד נעשות טעויות. אני רוצה להאמין ומאמין שבמהות היו פחות טעויות. לא שכל החברות שהשקעתי בהן הצליחו, אבל אין משהו שאני מסתכל אחורה ומתבייש בו יותר מדי. אבל אני אומר, בדיעבד לא הייתי נותן את המחיר הזה".
זאב התייחס גם ליכולת של חברות הייטק שונות לשרוד את המשבר הנוכחי. "חברות טובות ואמיתיות בסופו של דבר יצליחו או יגדלו לערך שנתנו להן, חלקו אפילו יגיעו לרווחיות בלי השקעות נוספות. אבל גם אלו שלא יעשו סיבוב גיוס חוב או שיגייסו בשווי מופחת, מה רע בזה? החברות הכי טובות שלי גייסו בשווי מופחת בדרך להצלחה שלהן. חברות שאין להן משהו מספיק חדש, יכול להיות שלא ישרדו. אבל הן לא ישרדו בגלל שגייסו בשווי גבוה מדי".
יהיו חברות שייסגרו?
"אף אחד שמגיע לא מצפה ל-100% הצלחה. יש חברות שגייסו על סמך זה שיגדלו את ההכנסות מהר מאוד, בצורה לא בת קיימא. הדוגמה הכי בולטת היא WeWork, שבמשך שנים גייסו כסף, בכסף קנו גידול ובזה שקנו גייסו עוד כסף עד שמשהו קרה והספירלה ירדה למטה. יש לא מעט חברות כאלו, ומי בדיוק? אנחנו נראה בזמן הקרוב. אנחנו עכשיו במיתון. המכפילים נפלו, והמיתון בחודשים האחרונים החל להשפיע על העסקים של החברות. יש חברות שיותר רגישות לזה ויש חברות שפחות. בחצי שנה הקרובה זה יהיה יותר ברור איזה חברות סובלות קשה במיתון ואיזה פחות".
עוד סיפר זאב על המעורבות היומיומית בחברות שבהן הוא משקיע, והאם הוא דוחף אותן למהלכי קיצוצים או פיטורים: "אני מעורב כמה שהיזמים רוצים שאני אהיה מעורב. אני מגיב וזמין, אז בדרך כלל כשיזם רוצה לדבר אתי אני פנוי תוך חצי שעה-שעה. אני רואה בעצמי משאב ליזמים, ומשתדל לעזור להם לחשוב על הדבר הנכון לחברה. זה מאוד תלוי במקרה. יש חברות שגם במצב הנוכחי צריכות להמשיך לגייס עובדים, אולי בקצב קצת יותר נמוך אבל עדיין לגייס. יש כאלה שצריכות קיצוץ, ואם כן אז כמה שיותר מהר. התפקיד שלי זה לעזור ליזמים לשאול את השאלות הנכונות. כמו בכל משבר, החזקים יצאו מחוזקים. המשבר של 2000 פגע מאוד בגוגל ובנטפליקס, והן יצאו מחוזקות. המשבר הזה לא באותה עוצמה כמו 2000, אבל בעוצמה הכי גדולה מאז. חלק מהחברות יישרדו, וחלק ייצאו מאוד מחוזקות".
זאב הסביר גם למה מודל העבודה הייחודי של קרן ההשקעות שלו, בלי שותפים נוספים, כל כך מוצלח מבחינתו: "התפיסה המקובלת היא שכשיש כמה שותפים כל אחד עושה משהו אחר יותר טוב. זה מיתוס. זה הרבה יותר ספורט אינדיבידואלי מאשר קבוצתי. ברוב המקרים שאני מכיר, אנשים עושים אחד לשני פחות טוב. זה מבזבז זמן, אחד תוקע לשני מקלות בגלגלים. יותר קשה לקבל החלטות מהירות, קשה לעשות דברים. בעיני זה מאוד ברור. אני ישן מצוין בלילות, יש לי המון תחביבים ואני גם לא עובד קשה. כי אני לא מבזבז את הזמן, אין לי מי שמבזבז בזמן. זה יתרון בעיני. למה אני צריך להיות מוגבל בגלל טעויות של מישהו אחר? עדיף לי לחיות בטעויות שלי. אין לי מזכירה או מזכיר להאשים אותם. אני אחראי לטעויות שלי וזהו".