סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מוסף שבועי 17.8.23 אבי אייל מייסד אנטרה קפיטל
אבי אייל מייסד אנטרה קפיטל. מעריך שבין 10% ל-30% מעובדי הסטארט-אפים גויסו למילואים (צילום: אוראל כהן)

סטארט-אפים בארץ ובחו"ל מתגייסים ללחימה: מחפשים פתרונות למצב שרוב העובדים יהיו במילואים

בכירים רבים בחברות סטארט אפ ישראליות וזרות גויסו למילואים, כולל מייסדי חברות רבות. החשש: הגיוס ההמוני למילואים יפגעו קשות בחברות שמסתמכות על עובדים צעירים. בסטארט-אפים מגבשים אלטרנטיבות, לדוגמה חלוקה של צוותים לזוגות - כדי שאף אחד לא יישאר לבד

גיוס המילואים הנרחב, בעקבות המבצע הצבאי בעזה, כולל גם מייסדים ובכירים בחברות סטארט אפ ישראליות וזרות הפועלות בחו"ל. בוול סטריט ג'ורנל דיווחו כי בעקבות המצב חברות מבצעות הערכה מחדש ואף החלו לעבוד על תוכנית חלופית למקרה שעוד עובדים יגוייסו. כך למשל, איתמר פרידמן מייסד ומנכ"ל סטארט אפ הבינה המלאכותית CodiumAI סיפר לעיתון כי התייצב לשירות מילואים. "אני רוצה להיות חלק מהאנשים שמגנים על המדינה שלנו", אמר. החברה שלו גייסה השנה 11 מיליון דולר בהובלת ויין ונצ'ורס ו-TLV פרטנרס עם משקיעי אנג'ל הכוללים בכירים מחברות כמו OpenAI ו-VMware. הוא אף המליץ שהצוות שלנו המונה כ-20 עובדים יתחלק לזוגות גם בעבודה מרחוק, וזאת כדי שאף אחד לא יישאר לבד.
דורי יונה, ממייסדי ומנכ"ל הסטארט אפ Simple Closure מסנטה מוניקה, התראיין גם כן לוול סטריט ג'ורנל ואמר כי הוא מתכונן לחזרה אפשרית לארץ. "אני בקשר עם חטיבת המילואים שלי ומחכה לראות מתי יזדקקו לי", אמר. גם המייסד השני של החברה, נמרוד רם עשוי להיקרא למילואים, ולכן עשרת העובדים בחברה מחפשים פתרונות למצב שבו שני המייסדים לא יהיו זמינים לזמן מה. "הם מנסים להקל עלינו ככל האפשר", אמר יונה.
אבי אייל, ממייסדי חברת ההון סיכון Entrée Capital, העריך כי במרבית הסטארט אפים הישראלים בין 10% ל-30% מהעובדים גויסו למילואים. אריק ריינר, מייסד בקרן ההון סיכון הניו יורקית ויין ונצ'ורס הוסיף כי בחלק מהחברות מדובר על כחצי מהעובדים. "החבר'ה האלה ששירתו בקרבי נקראו למילואים ונפרדים מהנשים והילדים שלהם", אמר ריינר. כשמונה מהחברות בפורטפוליו של ויין הן בישראל, רבות מהן הוקמו לדבריו בידי קצינים לשעבר בצה"ל.
לפי רועי גלסברג, ממייסדי קרן AnD Ventures בתל אביב, סטארט אפים בשלבים מוקדמים, שהעובדים והמנהלים בהם לרוב צעירים, יושפעו במידה הגדולה ביותר.
עם זאת, אייל אמר שהעבודה בחברות נמשכת ופשוט מועברת לצוותים באירופה או בארה"ב. "יהיו אולי שבוע או שבועיים שבהם יהיה קשה להסתגל לנורמלי החדש, אבל העבודה תבוצע", אמר.
תעשיית הסטארט אפים הישראלית עברה שנה לא פשוטה, זאת על רקע ההאטה העולמית בסקטור הטכנולוגיה והשלכות המהפכה המשפטית. חברות הסטארט אפ הישראליות גייסו ברבעון השני של השנה 873.9 מיליון דולר בהון סיכון, ירידה מסביבות 3.7 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד, כך לפי נתונים שאספו ב-KPMG.