סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

חושפי שחיתויות: פייסבוק שיתקה בכוונה עמודים של בתי חולים באוסטרליה

וול סטריט ג'ורנל מדווח כי לפי מסמכים שהוצגו לרשויות, המהלך בוצע במסגרת מאבקה של הרשת החברתית נגד החקיקה במדינה שתיאלץ את הפלטפורמות מסוגה לשלם לגופי חדשות על התוכן שהם מייצרים; כך נחסמו עמודים של בתי חולים, שירותי חירום וארגוני צדקה - בדיוק כשהחל מבצע החיסונים נגד קורונה; פייסבוק מסרה שהכאוס שנוצר "אינו מכוון", אך בתוך החברה הביעו שביעות רצון מהמהלך ומכך שהחקיקה רוככה

בשנה שעברה, כאשר פייסבוק חסמה עמודים של אתרים חדשותיים באוסטרליה בתגובה לחקיקה אפשרית שתגרום לפלטפורמות מדיה חברתית לשלם לגופי החדשות על התוכן שהם מייצרים, היא חסמה גם עמודים של בתי חולים, שירותי חירום וארגוני צדקה אוסטרליים, ומסרה שהכאוס שנוצר בעקבות זאת "אינו מכוון". בתוך החברה, מכת המנע נתפסה כמהלך מוצלח במיוחד.

לפי וול סטריט ג'ורנל, מסמכים ועדויות מתוך פייסבוק שהוגשו לרשויות בארה"ב ובאוסטרליה על ידי חושפי שחיתויות מוכיחים שענקית המדיה החברתית יצרה בכוונה תהליך ארוך ומרושל להורדת העמודים – ושירותי ממשלה ובריאות אוסטרליים רבים "נלכדו ברשתה", בדיוק כאשר המדינה החלה במבצע החיסונים נגד הקורונה.

1 צפייה בגלריה
פייסבוק עיתונים פרלמנט אוסטרליה
פייסבוק עיתונים פרלמנט אוסטרליה
פייסבוק באוסטרליה. המאבק על התוכן העיתונאי
(צילום: אי פי איי)

המטרה, על פי חושפי השחיתויות והמסמכים, הייתה ליצור יתרון מקסימלי במשא ומתן מול הפרלמנט האוסטרלי, אשר עמד להצביע על החוק הראשון בעולם שדרש מפלטפורמות מדיה חברתית כמו גוגל ופייסבוק לשלם לרשתות חדשות על תוכן.
למרות שמסרה שפעלה רק נגד גופי תקשורת, החברה למעשה הפעילה אלגוריתם שהחליט אילו עמודים לחסום, על מנת להשפיע כמה שיותר במשא ומתן. היא לא הודיעה לבעלי העמודים שהושפעו מראש לפני שהם נחסמו, ולא נתנה להם אפשרות לערער על החסימה.
המסמכים מראים גם שעובדים רבים של החברה ניסו להתריע לגבי ההשפעה ולהציע פתרונות חלופיים, אך קיבלו תגובה מינימלית ומאוחרת ממנהליהם. אחרי חמישה ימים בהם נגרם כאוס בכל המדינה, הפרלמנט האוסטרלי תיקן את החוק המוצע באופן שאינו משפיע למעשה כל פייסבוק או על חברת האם שלה מטא פלטפורמס.
"השגנו בדיוק מה שרצינו", כך כתב קמפבל בראון, האחראי על שותפויות בפייסבוק, אשר תמך בגישה האגרסיבית של החברה, במייל ברכה ששלח לצוותו מספר דקות לאחר שהסנאט האוסטרלי הצביע לאשר את החוק המדולל, בפברואר 2021. מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, וסמנכ"לית התפעול של החברה, שריל סנדברג, שלחו ברכות גם הם, וסנדברג אף שיבחה את "האסטרטגיה המחוכמת" ואת "הדיוק בביצוע".
אך פייסבוק מצידה, מכחישה שהיה מדובר בטקטיקת משא ומתן. "המסמכים שהוגשו מראים בבירור שהיה בכוונתנו לפטור את עמודי הממשלה האוסטרלית מהמגבלות, בניסיון למזער את ההשפעה של החקיקה השגויה הזאת", כך אמר דובר פייסבוק אנדי סטון, "כשלא הצלחנו לעשות זאת כפי שהתכוונו, עקב תקלה טכנית, התנצלנו ופעלנו כדי לתקן זאת. כל טענה אחרת היא שקרית".