סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

ראיון
"כשהריבית והאינפלציה מטפסות השוק מגיב. זה לא סוף העולם, זו הזדמנות"

מנכ"לית ענקית הטכנולוגיה אורקל צפרה כץ סבורה כי המשבר הנוכחי בשווקים היה ניתן לחיזוי, והוא מוליד הזדמנויות עסקיות. בראיון לכלכליסט היא מבקרת את תוצאות מכרז הענן בישראל שהיקפו 4 מיליארד שקל: "אנחנו מכבדים מאוד את ממשלת ישראל אך חושבים שטעתה במכרז הענן. שתי החברות שזכו לא פתחו בישראל דאטה סנטר כמונו בהשקעה של 200 מיליון דולר"

כאשר נשאלת צפרה כץ, מנכ"לית ענקית הטכנולוגיה אורקל (ORACLE), על המשבר הנוכחי בשווקי העולם היא מסרבת להתרגש. "המשבר הנוכחי היה ניתן לחיזוי זה לא הנפילה הגדולה שחוויתי בעבר. עברתי כבר את התפוצצות בועת האינטרנט ב־2000, משבר הבנקים ב־2008 והיה לנו משבר קטן במרץ 2020 עם נפילת השוק עקב הקורונה ואז חזרנו", היא אומרת בראיון מיוחד ל"כלכליסט".


כץ מוסיפה כי "ברגע ששערי הריבית התחילו לעלות והאינפלציה החלה לטפס השוק החל להגיב, אבל זה לא סוף העולם זו הזדמנות. הפעם זה פוגע בכולם, ומניות קורסות כל לילה. האם זו תגובת יתר? זה תלוי במניה. היו מניות שהיו גבוהות מדי ובמצבים כאלה יש הזדמנויות נפלאות, כך לדוגמא כשרכשנו ב־2009 את סאן מיקרוסיסטם".
2 צפייה בגלריה
צפרה כץ מנכ"לית אורקל העולמית
צפרה כץ מנכ"לית אורקל העולמית
צפרה כץ, מנכ"לית אורקל העולמית
(צילום: אוראל כהן)
כץ, שנולדה בישראל (הראיון עימה נערך באנגלית ובעברית שוטפת), אמנם מאמינה שגם בשוק החדש שמתפתח כיום יהיו הזדמנויות, אבל מסתייגת מהחלטות חפוזות. "אני חושבת שמוקדם מדי לקבל החלטות. יש הזדמנויות אבל אף אחד לא רגיל לשווי החדש של החברות", אומרת כץ. "השאלה היא האם החברה יכולה לשרוד או שהיא שורפת את המזומנים שלה".
הרבה חברות ענן, ואורקל ביניהן, נהנו בתקופת הקורונה משגשוג כלכלי ופריחה עקב הדהירה של חברות רבות בעולם לענן. תופעת הטרנספורמציה הדיגיטלית הביאה חברות רבות להאיץ תהליכי מעבר לענן ולהשקיע סכומי עתק במהירות רבה כדי להיות מסוגלות להישאר בחיים, כאשר עסקים רבים הושבתו. אלא שבחודשים האחרונים כשפניקת הקורונה נרגעה והמצב הכלכלי העולמי נמצא תחת סימן שאלה עולה חשש לעצירת הטרנספורמציה הדיגיטלית בעיקר מגופים שיעדיפו לעשות זאת בקצבים איטיים יותר.
כץ אינה חוששת מעצירה שכזו. "אני לא חושבת שיש או שתהיה עצירה בטרנספורמציה הדיגיטלית. חברות גדולות זזות מאוד לאט והן יודעות שהן חייבות לזוז קדימה. יש היום הרבה חברות שמבינות שאם הן לא יזוזו קדימה מהר המתחרים שלהן יעשו זאת והן יישארו מאחור. חברות התעשייה זזות קדימה כדי שיהיה להן יחסים דיגיטליים עם הלקוחות שלהן".
לדברי כץ כל החברות יהיו בענן בסופו של דבר. "כולם ילכו לענן, השאלה רק עם מי ילכו. לכל חברה יש הצעה שונה ולכל לקוח יש צרכים שונים. חברות חייבות לזוז למאה ה־21 וכולם יודעים את זה".
כץ סבורה שהרעשים ששומעים מחברות קטנות על האטה במעבר לענן נובעים בעיקר מחוסר ניסיון כלכלי ועסקי בעולם. "התחזיות של החברות הקטנות נפגעות כי הן לא היו מנוסות מספיק באופן שבו הכלכלה עובדת, אבל אנחנו עדיין רואים את השינוי הדיגיטלי. אנו רואים שינויים בכל הסקטורים המרכזיים. מערכת הבנקאות שיש בה עדיין מערכות בנות עשרות שנים עושה צעדים לעבר הדיגיטל וכך גם חברות התקשורת. סקטור הבריאות בעיני עבר בתקופת הקורונה הארה בהקשר למצבו והבנה שהוא חייב לעבור תהליך משמעותי ואנחנו רואים את זה כעת".

"יש משהו רע בהחלטה עם נימבוס"

כץ, ילידת חולון, היגרה עם הוריה בצעירותה לארצות הברית ומכהנת כמנכ"לית בענקית התוכנה האמריקאית שנוסדה על ידי לארי אליסון מאז 2019, זאת לאחר שכיהנה כמנכ"לית משותפת מ־2014.
אורקל נסחרת כיום בשווי של כ־200 מיליארד דולר ומעסיקה 132 אלף עובדים ברחבי העולם. כץ נחשבת אחת המנהלות הבכירות והמשפיעות ביותר בתעשיית הטכנולוגיה העולמית ובכלכלה האמריקאית בכלל. בעבר היתה נשיאת אורקל ושימשה גם כמנהלת הכספים של החברה. כיום היא דירקטורית בחברת וולט דיסני ובעבר היתה גם דירקטורית של בנק HSBC.
צפרה כץ: "אני חושבת שמוקדם מדי לקבל החלטות. יש כרגע הזדמנויות אבל אף אחד לא רגיל לשווי החדש של החברות. השאלה היא אם החברה יכולה לשרוד את המשבר הנוכחי או שהיא שורפת את המזומנים שלה"
בישראל מנוהל הסניף של אורקל על ידי ערן פייגנבאום ומעסיק כ־400 עובדים ב־3 מרכזי פעילות: פתח תקווה, תל אביב ובאר שבע. באוקטובר 2021 הקימה אורקל לראשונה בישראל חוות שרתים בהר חוצבים בירושלים בעלות של כ־200 מיליון דולר, ובכך הפכה לשחקנית הבינלאומית הראשונה מתחום הענן שפותחת אתר ישראלי.
אך על יחסי אורקל עם ישראל מעיב בשנה האחרונה ענן שחור. "אנחנו מכבדים מאוד את ממשלת ישראל אבל חושבים שהיא טעתה בבחירה של מכרז הענן", אומרת כץ, שכבר בעבר הביעה את זעמה על ההפסד של אורקל במכרז. מדובר על נימבוס, מכרז הענן של ממשלת ישראל שהסתיים בשנה שעברה ובו זכו חברות הענן של אמזון וגוגל כאשר שתי המפסידות הגדולות היו מיקרוסופט ואורקל. שווי המכרז בשלב הראשון שלו הוערך בכ־4 מיליארד שקל.
במסיבת עיתונאים שערכה ביולי 2021 אמרה כץ "זו החלטה שקשה מאוד להבינה". כשנה לאחר המכרז, כאשר אורקל ערערה על תוצאותיו ונדחתה, כץ עדיין בטוחה שההחלטה ניתנת לשינוי ובעיקר שהיא גרועה ומסוכנת לישראל. "אנחנו ממשיכים להילחם כי זה נראה רע. פתחנו את הדאטה סנטר שלנו 9 קומות מתחת לאדמה ו־95% ממנו תפוס והולכים להקים עוד פעילות. זו התשובה הנכונה וזו ההוכחה לעבודה בעומסים גדולים. הענן שלנו עובד נפלא בסקטור הפרטי בישראל ובסקטור הציבורי והפרטי בעולם ואני חשה שיש כאן משהו רע בהחלטה עם נימבוס".
כץ, אשר ידועה כמנהלת שאומרת את כל אשר היא חושבת, לא חוששת להגיד שהיו לדעתה בבחירת שתי החברות שיקולים שאינם מקצועיים ועסקיים. "אני מקווה שאנשים יסתכלו בצורה טובה על מי שנבחר. זה לא נכון לשלוח מידע ישראלי ממשלתי מחוץ לישראל. שתי החברות שזכו לא פתחו עדיין דאטה סנטר בישראל הן לא מתכננות לפתוח דאטה סנטר מתחת לאדמה לעולם".
"אנחנו עדיין הענן הציבורי הבינלאומי היחיד שפעיל כרגע בישראל", הוסיפה כץ. "כאשר החלטנו להקים כאן דאטה סנטר לא קיבלנו שום הבטחה ממשלתית, פתחנו דאטה סנטר בלי התחייבות עם הכסף שלנו ואנחנו החברה הכי קטנה מכל החברות שהיו שם במכרז הענן - מיקרוסופט, גוגל ואמזון".
2 צפייה בגלריה
מייסד אורקל לארי אליסון
מייסד אורקל לארי אליסון
מייסד אורקל לארי אליסון. "אנחנו בונים את הענן בדרך כזו שהרשת שלנו מאובטחת לחלוטין", אומרת צפרה כץ
(בלומברג)
למרות הביקורת, כץ מבהירה שההחלטה של ממשלת ישראל לא משפיעה על הפעילות של החברה בארץ. "הלקוחות הישראלים שלנו רוצים אותנו אני מאמינה בכל ממשלה ישראלית שפועלת כאן ואנשים לעיתים בוחנים החלטות לטובת המדינה", אומרת כץ ורומזת, אולי, לאפשרות של שינוי ההחלטה של ממשלת ישראל.
למכרז הענן (נימבוס), לצד היותו המשמעותי ביותר בישראל בתחום, יש ערך מוסף בעל חשיבות לחברות הענן, בשל הקשר עם גופים ביטחוניים מקומיים. לאורך המכרז טענה אורקל שנעשה לה עוול וכאשר ערערה על המכרז יצאו ידיעות מטעם גופים שונים שהסיבה לכשלונה במכרז היתה, בין היתר, רמת האבטחה שלה. בחוות הדעת של אגף התקשוב וההגנה נטען כי שירותי הענן של אורקל נופלים משמעותית מההצעות שהגישו שאר החברות המתמודדות. בין הטענות שעלו הופיעו גם בעיות באבטחת המידע של החברה, בתמיכה בשירותי ביג־דאטה שונים ועוד.
"ממשלת ישראל טעתה בבחירה של מכרז הענן שכן הארכיטקטורה שלנו בנויה על אבטחה", אומרת צפרה כץ על ההפסד של אורקל בשנה שעברה לחברות הענן של אמזון וגוגל. "אנחנו ממשיכים להילחם כי זה נראה רע"
כאשר נשאלת צפרה כץ על נושא אבטחת המידע היא כועסת וצוחקת. "נושא האבטחה שלנו מצחיק אותי. מכל הדברים שיכולים להגיד עלינו הדבר הזה לא נכון לחלוטין. אנחנו החברה שעסוקה הכי הרבה בנושא הזה כאשר 9 משרדי ממשלה שונים שעוסקים בנושאים חשאיים מפקידים את המידע שלהם בידינו".
"קהילת המודיעין המקומית אישרה אותנו. אנחנו עומדים מאחורי ניהול עומסי מידע עצומים של חומרי ממשלה סודיים. אנחנו ידועים כחברה הכי מאובטחת בעולם. הארכיטקטורה שלנו בנויה על אבטחה. אנחנו בונים את הענן בדרך כזו שהרשת שלנו מאובטחת לחלוטין. כל אחד שאומר משהו על האבטחה שלנו מחשיד אותי", אומרת כץ ורומזת באופן ברור שהדברים האלה אינם נכונים ואפילו נגועים בשיקולים זרים. כץ מוסיפה ש"אני לא חושבת ששמעת אי פעם על פרצת אבטחה אצלנו ואילו אצל המתחרים שומעים לא מעט".
כאמור, למרות ההפסד במכרז כץ מדגישה שהחברה נשארה מחויבת לישראל במאה אחוז. "אנחנו כל הזמן כאן ועושים כל מה שצריך כדי להיות בשוק המקומי".

"כל עובד בוחר אם לעבוד בבית או במשרד"

כץ מגיעה לביקור בישראל לפחות פעם אחת בשנה. "אנחנו באים ליום הזיכרון לארץ משום שבעלי בא ממשפחה שכולה מ־1967. וכשבאים, נשארים יותר, ואני נפגשת עם לקוחות וצעירים בתעשייה. אני מגיעה לכאן אמנם כחופשה אבל מאוד חשוב לי לדבר עם הלקוחות שלנו בארץ".
בביקורה האחרון בישראל נסעה כץ לאמירויות והיא מביעה בראיון שמחה רבה על השלום בין המדינות. "חזרתי מהאמירויות ושם הדגשתי כמה חשוב לעשות שלום עם ישראל. מאוד אהבתי שיכולתי לבוא לישראל ישר מהאמירויות. הייתי כאן ביום העצמאות ואז נסעתי לאמירויות ולאחר מכן חזרתי וזה היה לי מאוד מרגש".
כץ מספרת כי תקופת הקורונה שינתה באופן מהותי את הדרך בה עובדות חברות בכלל ובעיקר חברות ההייטק. מעבר הבזק מעבודה מלאה במשרדים לעבודה מהבית ולאחר מכן חזרה למשרדים יוצרת בלבול רב ושוני במדיניות בין חברות הענק. לאחרונה הודיעו כל חברות הטכנולוגיה הגדולות על חזרה לעבודה מהמשרדים עם גמישות מסוימת.
אצל אורקל, אומרת כץ, המצב שונה. "הגישה שלנו מאפשרת לעובדים שלנו לעבוד מהיכן שהכי טוב להם. פתחנו את המשרדים אבל עבודה משם היא אופציונלית. הרבה רוצים לחזור למשרדים ולעבוד פנים אל פנים אחרים רוצים לשים כביסה בין הפגישות. לא עשינו שום החלטה שמחזירה את העובדים בכוח. אני לא הייתי במשרד שלי בטקסס במשך חודשים.
"אנחנו באורקל חברה גלובלית, מאוד נוח לנו שמנהל ישיר לא נמצא בעיר של העובד שלו והמנהל שלו במדינה אחרת ובאזור אחר. היתה לנו הרבה עבודה מרחוק. הרבה מהאנשים שאני עובדת איתם בכל מקום בעולם והרבה עובדים מהבית לא חשבתי שזה יתאים לכולם אבל זה לא מציק לי".
אורקל היתה פעילה מאוד בעבר ברכישות בעולם ובישראל ונראה שבשנים האחרונות התאווה של החברה לרכישות קטן משמעותית. כץ אינה פוסלת רכישות חדשות כאשר האחרונה המשמעותית שלה היתה ב־2016 כאשר רכשה את חברת ראבלו בכחצי מיליארד דולר, פעילות שכבר נסגרה. "הכל תלוי במה שנמצא כאן ואין לי עדיין החלטה. יש הרבה חברות חדשות והן מאוד ראויות. לא עשינו רכישות במשך זמן רב כי קנינו חברות שהיו במחיר טוב. אבל כעת התמקדנו בפיתוח פנימי ורצינו לחבר את כל מה שעשינו בעבר".

צפרה כץ

תפקיד: מנכ"לית אורקל מאז 2014
תפקידים קודמים: מנהלת הכספים של אורקל, דירקטורית בבנק HSBC
משפחה: בת 60 נשואה + 2
מגורים: חיה בפלורידה, נולדה בחולון ועברה לארה"ב בגיל 6
השכלה: תואר במשפטים מאוניברסיטת פנסלבניה ומנהל עסקים מאוניברסיטת וורטון
עוד משהו: דירקטורית בחברת וולט דיסני